Tråden for dumme spørsmål.

Ja det går seg til. Og du har helt rett i at tilliten er frynsete. Det går seg til. Har dessverre ikke mulighet til å bruke strips, for jeg er både nærsynt, fargeblind og plattfot.
Justerer du den ned etter kok og?
Kan forresten poengtere at vørteren faktisk smakte skitgodt! Så dette blir mer enn knall om noen uker :)

The proof of the pudding etc ... :).

Stips'ene går jo på shades of green, og da er det kanskje vanskelig? Forøvrig er det mye sikrere å sjekke ph-meteret mot kalibreringsvæska. Viser det 4 når du dypper det i 4-væska, så kan du jo trygt stole på at det viser riktig når du dypper det i en vørterprøve, også.

Jeg tar gjerne ei måling mot slutten av kokinga, også - og kan justere ned da. Men tror ikke det har vært nødvendig.
 
Helt enig når det gjelder refraktometeret, men pH-meteret ville jeg ikke vært foruten. Sjøl om jeg etter hvert treffer rimelig greit de fleste gangene, så opplever jeg såpass ofte å måtte justere etter måling at jeg er glad jeg måler.

Men hvis du har pålitelige vanndata, og derfor kan bruke et beregningsprogram, så er du i en annen situasjon enn jeg har. Og du har sikkert målt så mye at du har opplevd at du ikke trenger å gjøre det mer.
Ja, vi har Oslo-vann – og jeg bruker Troester sin kalkulator – så det er på stell :)
 
The proof of the pudding etc ... :).

Stips'ene går jo på shades of green, og da er det kanskje vanskelig? Forøvrig er det mye sikrere å sjekke ph-meteret mot kalibreringsvæska. Viser det 4 når du dypper det i 4-væska, så kan du jo trygt stole på at det viser riktig når du dypper det i en vørterprøve, også.

Jeg tar gjerne ei måling mot slutten av kokinga, også - og kan justere ned da. Men tror ikke det har vært nødvendig.
Grønt er helt ute :) PH landet forresten på 5,6 etter kok, så er helt innafor, og den smakte nydelig.
Litt gøy at man føler har tilnærmet full kontroll på bryggingen, og så setter man en liten flis bort til flammen og POFF! Full panikk :)
 
Right. Ja det at en kran er todelt eller tredelt har jeg skjønt. Men er innmaten forskjellige? Jeg trodde begge var kuler?
 
Right. Ja det at en kran er todelt eller tredelt har jeg skjønt. Men er innmaten forskjellige? Jeg trodde begge var kuler?

Nei, butterfly er som å åpne en svingdør omtrent.
Og triclamp er systemet som erstatter gjenger. En egen låsemekanisme.
Sikkert elendig forklart [emoji848]
 
Aha, jeg har sett så mange beskrivelser som heter buterfly triclamp at jeg trodde det var det samme. En sån kran i linken trenger jeg til 12L oppsettet mitt. Takker.

Så, den "tynne" krana er butterfly?

Enklere å rengjøre?

Jepp og det er det de sier er hovedfordelen slik jeg har forstått det.
 
Jeg har funnet ut at gjengene og skarpe kanter er aller verst (ikke noe rocketscience der altså). Nå har jeg en infeksjon i selve bryggeriet og ved nedvask nå så ser jeg at gjenger er ganske kjipt egentlig.
 
Det er diskutabelt. Generelt er det kanskje en fordel at gjæren dyrkes opp ikke mer enn et par-tre grader over den temperaturen den skal arbeide på. Palmer sier noe sånt, og om du har et passende rom med litt lav temperatur å sette starteren i, så er det vel ingen grunn til ikke å ta med seg den mulige fordelen. Jeg driver ikke og måler temperatur, men jeg setter ikke lagergjærstarter i vanlig oppholdsromtemperatur, men på et litt kjøligere soverom.
Hva blir det neste.. ta trapist gjæren med til ett munkekloster i Belgia for å sette en starter? Har dere så stålkontroll på alt annet i brygginga deres att dere mener dette er det som gjør det, her må jeg holde Miguel utenfor ellers tar det helt av.. tror det går kjempe fint å sette en starter til lager i en badstu om du så vil. Nei slapp av og kos deg med starteren, drit i hva Palmer sier, hvem har oppnevnt han til gud... uten om Finn da, leser natta bønnen fra den boken er jeg redd, snakk med gjæra di, spill musikk for den eller som noen av oss gjør, ikke meg da, syng en arie eller to...
Det er folk som brygger fra en blikkboks kjøpt på Europris med en gjær som ingen aner hva er som lager øl som folk skryter av, og det er folk setter startere på tørrgjær... og faktisk vasker og gjenbruker tørrgjæren som var fy fy for bare 8-9 månder siden sagt av de samme som nå oppildner til å vaske å gjenbruke...
Gjør som du vill, blir det bra har du lært no, blir det ikke bra, skyld på en kompis..
 
Har da vel ingenting å bety om man dyrker gjæra i romtemperatur. "Øla" som blir produsert i starteren slår man jo vekk.

Det jeg har gjort på undergjæret øl er at jeg setter gjæren i kjøleskap og lar den kjøles ned mot vørtertemperatur før pitching i gjæringsbøtten. Noen sier at det er maks 5 grader temperaturforskjell før det blir konsekvenser og at man "sjokker" gjæra, men hvor stor grad dette er målbart, vet ikke. Men, det er logisk at å ta fryst tørrgjær i 30 graders vann for rehydrering er lite gunstig. Og å tømme 30 grader varm gjær i en 7 graders vørter.
 
Nå sa vel bare Finn at det neppe skader å legge seg nærmere gjærens arbeidsgemperatur om man har mulighet til det, og ikke at det nødvendigvis er utslagsgivende.

Om du har mulighet og gidder, er det noen grunn til å la vær?

Og om man lærer noe nytt som setter det man kunne for 9 måneder siden i et nytt lys, er det feil fordi man ikke hadde kunnskapen før? Og om man ikke gidder å lese Palmer, eller leser han på lik linje med andre kilder gjør vel ikke at vi skal forkaste den kunnskapen som blir delt på et forum?

Nei Finn Berger, Miguel, Bårdd og dere andre som tar det til micronivå: Takk for at dere er en ekstra kilde til kunnskap og fremdrift i bryggingen min, og er nok en kilde jeg kan evaluere.

#hatersgonnahate
 
Tilbake
Topp