Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har hørt om Bullet Brew? Ser de har en liten nettside med litt info men finner ellers ingenting verken om bryggemaskinen deres , som jeg synes ser interessant ut, eller ølsettene deres. Kjøpte et stout sett i dag som jeg er spent på.

God kvalitet?

Vet ikke!
 
Denne blir kanskje vrien. Er det noen som vet hvor jeg finner den biten som er nederst på seglasset, som skrur seg inn i "klumpen" Det er altså den blanke biten nederst, som man skrur seglasset nedi, og så skrur man denne biten videre ned i klumpen.

Gjengene som går nedi klumpen er hann 10mm, og andre delen er 19mm hunn. Mistenker veldig at dette er en custom-bit laget for seglasset.

https://www.aliexpress.com/item/Wel.../1930027394.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.nCOUX2
 
Hei. Poster her da den sikkert hører hjemme her. Kokte et allgrain sett og nå etter en uke er det liten aktivitet i gjæringskaret og Fg er kommet ned til 1,008.
I oppskriften så står det at den skal bruke ca 2 uker på dette. Er det bare å la det stå en uke til eller er det klart til flasking når Fg er oppnådd allerede etter halvparten av tiden ?
 
Hei. Poster her da den sikkert hører hjemme her. Kokte et allgrain sett og nå etter en uke er det liten aktivitet i gjæringskaret og Fg er kommet ned til 1,008.
I oppskriften så står det at den skal bruke ca 2 uker på dette. Er det bare å la det stå en uke til eller er det klart til flasking når Fg er oppnådd allerede etter halvparten av tiden ?

hvilken temperatur står den på? hvilken gjær bruker du?
du bør måle den flere ganger i løpet av dem neste dagene. når fg ikke synker på 2-3 måling på rad, da er den ferdig. men du kan godt la den stå litt til så gjæren får gjort seg ferdig å ryddet opp etter seg.
 
Den har gjæret på 21 grader. Ferdig Fg var oppgitt til 1012. Var ferdiggjær us05.
Det er første brygg så gikk for et ferdigsett for å bli kjent med utstyret .
 
Kom til å tenke på noe nå.
Topphøster i kveld Wlp028 fra vørter/øl med OG 1.058.
Er jo da under denne 1.060 grensa, men er man like striks på dette når det topphøstes?
 
Nein. Du høster frisk og fersk gjær som ikke har sett eller ligget lenge i alkoholnivået som øker senere ut i gjæringen.
 
Selvfølgelig. Burde tenkt det selv men det er så forbasket lett å bruke forumet når tanker og ideer
dukker opp. Takk.
Første topphøsting for min del. Og tradisjonen tro så gikk det ikke iht plan.
Hadde glemt ut hele høstinga, så i dag (på dag tre eller fire tror jeg) så ble all gjær og skitskumm fjernet fra toppen.
En liten liter overskytende vørter ble kokt og tilsatt, stormgjæringa var på hell. Noen timer senere så var skummet kommet tilbake.
Har høst et par ganger i kveld og det er vel blitt en dl av det nye skummet.
Nok til ny starter om noen uker det.
 
Hvis du bruker samme type gjær med samme tempregime noen ganger så kan du etterhvert se på minuttet omtrent når det er på tide å gå for å skimme og så senere høste.
 
Den har gjæret på 21 grader. Ferdig Fg var oppgitt til 1012. Var ferdiggjær us05.
Det er første brygg så gikk for et ferdigsett for å bli kjent med utstyret .
jeg er fersk jeg og, og min erfaring er att us-05 gjærer ferdig rimelig kjapt, tror vi snakker 6 dager sist jeg brukte den. men bruk heller noen dag ekstra og hva 100% sikker på att den er ferdig. mål 3 dager på rad å får du samme måling så er den ferdig. det gjør ikke noe hvis den får noen dager ekstra.
 
Så sto jeg der, da. 15 min igjen av kok og humlefilter for humla. Og så var jeg ikke kar om å huske om jeg hadde hatt Irish Moss i humlefilteret eller utenfor. Endte med å ha det utenfor, men...

Dagens spørsmål blir: Går det bra å ha Irish Moss i humlefilteret?
 
Så sto jeg der, da. 15 min igjen av kok og humlefilter for humla. Og så var jeg ikke kar om å huske om jeg hadde hatt Irish Moss i humlefilteret eller utenfor. Endte med å ha det utenfor, men...

Dagens spørsmål blir: Går det bra å ha Irish Moss i humlefilteret?
Tror du får best effekt av å ha irish moss rett i kokekaret. Virkestoffet (karragenan) skal jo helst ha kontakt med alt proteinet i vørteren.
 
Tilbake
Topp