19 litersfat går jeg ut i fra? Internett sier 4 kg plussminus 250 gram.Noen som vet hvor mye et tomt corneliusfat veier?
19 litersfat går jeg ut i fra? Internett sier 4 kg plussminus 250 gram.
Hei. Poster her da den sikkert hører hjemme her. Kokte et allgrain sett og nå etter en uke er det liten aktivitet i gjæringskaret og Fg er kommet ned til 1,008.
I oppskriften så står det at den skal bruke ca 2 uker på dette. Er det bare å la det stå en uke til eller er det klart til flasking når Fg er oppnådd allerede etter halvparten av tiden ?
jeg er fersk jeg og, og min erfaring er att us-05 gjærer ferdig rimelig kjapt, tror vi snakker 6 dager sist jeg brukte den. men bruk heller noen dag ekstra og hva 100% sikker på att den er ferdig. mål 3 dager på rad å får du samme måling så er den ferdig. det gjør ikke noe hvis den får noen dager ekstra.Den har gjæret på 21 grader. Ferdig Fg var oppgitt til 1012. Var ferdiggjær us05.
Det er første brygg så gikk for et ferdigsett for å bli kjent med utstyret .
Tror du får best effekt av å ha irish moss rett i kokekaret. Virkestoffet (karragenan) skal jo helst ha kontakt med alt proteinet i vørteren.Så sto jeg der, da. 15 min igjen av kok og humlefilter for humla. Og så var jeg ikke kar om å huske om jeg hadde hatt Irish Moss i humlefilteret eller utenfor. Endte med å ha det utenfor, men...
Dagens spørsmål blir: Går det bra å ha Irish Moss i humlefilteret?