Tråden for dumme spørsmål.

Heisann orakler..! :)
Jeg skal pendle til Oslo for jobb en periode, og lurer på om jeg kan sette Gjærstartere den ene helgen jeg er hjemme, for så å brygge og pitche helgen etter..?
Vil gjæren være "på hugget" etter en uke i kjøleskapet?
Er der spesielle hensyn som jeg bør ta i forhold til en slik praksis..?
Håper på positivt svar - tørrgjær i mine belgiske øl er ikke et tema.. :)

Jeg tror det går bra. Har hent fra tid til annen at jeg har måtte utsette brygging, og Jar egentlig ikke merket noe forskjell.
 
Jeg tror det går bra. Har hent fra tid til annen at jeg har måtte utsette brygging, og Jar egentlig ikke merket noe forskjell.
Må man i så fall ha den i kjøleskapet? Jeg tenker jo at en starter er et minibrygg, og at en uke er lite tid i så måte, mens det å putte starteren i kjøleskapet vil gi dvale på gjæren som du kanskje ikke ønsker i en starter? Spør fordi jeg aldri har gjort dette selv, men det er interessant. Jeg har heller ikke magnetrører, så det å bruke litt lenger tid er kanskje like greit?
 
Må man i så fall ha den i kjøleskapet? Jeg tenker jo at en starter er et minibrygg, og at en uke er lite tid i så måte, mens det å putte starteren i kjøleskapet vil gi dvale på gjæren som du kanskje ikke ønsker i en starter? Spør fordi jeg aldri har gjort dette selv, men det er interessant. Jeg har heller ikke magnetrører, så det å bruke litt lenger tid er kanskje like greit?

Interessant..! :)
Du tenker å sette starteren i vanlig gjæringstemperatur i den uken jeg er borte, uten magnetrører - og så bare pitche "the whole sjabang" på brygedagen..? o_O
 
Interessant..! :)
Du tenker å sette starteren i vanlig gjæringstemperatur i den uken jeg er borte, uten magnetrører - og så bare pitche "the whole sjabang" på brygedagen..? o_O
Nja. Enten hele greia eller helst dekantert dersom den har rukket å bunnfalle.

Om jeg har skjønt startere rett (og de få jeg har satt selv), så lages de gjerne på en vørter som er annerledes enn den man brygger på bryggedagen. Med magnetrører får man vel dessuten en ferdig oksydert vørter, om jeg har skjønt det rett.
 
Må man i så fall ha den i kjøleskapet? Jeg tenker jo at en starter er et minibrygg, og at en uke er lite tid i så måte, mens det å putte starteren i kjøleskapet vil gi dvale på gjæren som du kanskje ikke ønsker i en starter? Spør fordi jeg aldri har gjort dette selv, men det er interessant. Jeg har heller ikke magnetrører, så det å bruke litt lenger tid er kanskje like greit?

Jeg setter alltid i kjøleskapet så jeg kan dekantere vekk mest mulig av den oksiderte vørteren.
 
Hele posen er overkill. Halve posen er vel også mer en nok. Hvor mye er det en sånn pose går til igjen? 100 liter? Det er ikke så farlig med for mye, da, så hvis du ikke finner ut av noe lurere, ta halve.

Edit: Her hadde du jo allerede fått svar. :) 1g/20l.

Har nå stått en stund med vingjær, men er fortsatt 1016 igjen på ocslevekta.
Er en veldig sterk øl, og stinker alkohol av den [emoji28] Den skal forøvrig hete Pule-Øl siden den puler i kjeften...
Vil jo at det skal komme kullsyre, men dog ikke for mye. Har tenkt å ha de til meg selv på kneppflasker som visstnok tåler mer trykk, de jeg skal gi bort er hipp som happ av flasker. Regner med jeg får samme trykk/kullsyre uansett flaske?
Og skal jeg droppe ettersukring og/eller sette flaskene til gjæring på varmekabler?
Evt kan jeg piske opp gjæren fra bunnen og få fortgang uten å blande inn oksygen og få den oksidert?
Eller om noen har noen andre tanker eller innspill? [emoji5]
Alle kommentarer mottas med takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Hei [emoji5]
Holder på med et prosjekt virkelig sterk øl.
PULE-ØL...
Med utgangspunkt i mørkt juleøl og no russisk greier. Den skal bli over 13% og stormgjæra de første dagene, men nå er det ikke tegn til liv.
TÅLER IKKE GJÆREN SÅ MYE PROSENT?
Ocsle (som vi kaller det) viser 1020/1021
Bør jeg flaske dette nå, eller smøre meg med tolmodighet? [emoji12]
Har nå hatt på sukker for ettergjæringen i desperasjon, men ser lite til liv foreløpig. [emoji51]
Alt av tips eller tanker mottas med takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Har nå stått en stund med vingjær, men er fortsatt 1016 igjen på ocslevekta.
Er en veldig sterk øl, og stinker alkohol av den [emoji28] Den skal forøvrig hete Pule-Øl siden den puler i kjeften...
Vil jo at det skal komme kullsyre, men dog ikke for mye. Har tenkt å ha de til meg selv på kneppflasker som visstnok tåler mer trykk, de jeg skal gi bort er hipp som happ av flasker. Regner med jeg får samme trykk/kullsyre uansett flaske?
Og skal jeg droppe ettersukring og/eller sette flaskene til gjæring på varmekabler?
Evt kan jeg piske opp gjæren fra bunnen og få fortgang uten å blande inn oksygen og få den oksidert?
Eller om noen har noen andre tanker eller innspill? [emoji5]
Alle kommentarer mottas med takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Har nå stått en stund med vingjær, men er fortsatt 1016 igjen på ocslevekta.
Er en veldig sterk øl, og stinker alkohol av den [emoji28] Den skal forøvrig hete Pule-Øl siden den puler i kjeften...
Vil jo at det skal komme kullsyre, men dog ikke for mye. Har tenkt å ha de til meg selv på kneppflasker som visstnok tåler mer trykk, de jeg skal gi bort er hipp som happ av flasker. Regner med jeg får samme trykk/kullsyre uansett flaske?
Og skal jeg droppe ettersukring og/eller sette flaskene til gjæring på varmekabler?
Evt kan jeg piske opp gjæren fra bunnen og få fortgang uten å blande inn oksygen og få den oksidert?
Eller om noen har noen andre tanker eller innspill? [emoji5]
Alle kommentarer mottas med takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Når gjæra har spist det den klarer gir den seg. Da går ikke tettheten lengre ned. Vingjær tåler bra med alkohol, men er avla opp på druesukker, så å forvente at den skal være bedre på å spise kompliserte sukkerarter enn ølgjær er for å si det mildt optimistisk. Jeg tror det fornuftige å gjøre nå er å si seg fornøyd med 1016 og få den på flaske.

For at ølet skal få kullsyre må det skje en gjæring på lukkede flasker, hvis ikke forsvinner kullsyra bare ut i lufta. Da må gjæra få mer mat, for den har spist opp det den hadde. Sukker er fint. Regn ut hvor mye sukker pr liter ut fra hvor mye kullsyre du vil ha, gang med antall liter du skal flaske, kok opp en sukkerlake med ca 0,5 liter vann og riktig mengde sukker, bland forsiktig i ølet og flask det. La det stå varmt (romtemperatur eller litt mer) i et par uker. Og så, for et øl med så mye alkohol: sett det i kjelleren og glem det. Hvis du kommer på det til jul kan det hende det er godt.
 
Nja. Enten hele greia eller helst dekantert dersom den har rukket å bunnfalle.

Om jeg har skjønt startere rett (og de få jeg har satt selv), så lages de gjerne på en vørter som er annerledes enn den man brygger på bryggedagen. Med magnetrører får man vel dessuten en ferdig oksydert vørter, om jeg har skjønt det rett.

Etter en uke er man kanskje så heldig at gjæren har flokkulert på bunn av kolben..? Kan uansett sette kolben kaldt kvelden før brygging. som er vanlig med startere, og dekantere vekk ganske mye av vørteren.
Er ikke så redd for oksydasjon, skal ikke på magnetrører, og jeg legger noe plastfolie løst over tuten.. Kommer til å være overtrykk i kolben fra ganske tidlig i prosessen..
Tror dette vil funke bra.. :)
 
Flasket mitt første brygg i dag. Rørte inn sukkerlaken og alt hadde gått fint, etter jeg hadde tappet over all ølet i det nye karet så kom jeg på at jeg ikke hadde desinfisert sleiva når jeg rørte inn sukkerlaken i de første litrene. :eek:
Flasket dette uansett, men er det stor sansynelighet at det vil bli infisert. eller kan dette gå bra?
 
Flasket mitt første brygg i dag. Rørte inn sukkerlaken og alt hadde gått fint, etter jeg hadde tappet over all ølet i det nye karet så kom jeg på at jeg ikke hadde desinfisert sleiva når jeg rørte inn sukkerlaken i de første litrene. :eek:
Flasket dette uansett, men er det stor sansynelighet at det vil bli infisert. eller kan dette gå bra?
Det kan gå bra. Eller det kan gå til h... Drikk fort, så kanskje du drikker opp før en eventuell infeksjon rekker å blomstre.
 
Giret på noe tips til malt/humle for en IPA på rundt 6-6,5%
Trenger tips til malt(type+mengde) Og 100g til med humle som kan passe!

Har 100g Simcoe og 50g Cascade liggende som jeg tenker og bruke.
 
Når gjæra har spist det den klarer gir den seg. Da går ikke tettheten lengre ned. Vingjær tåler bra med alkohol, men er avla opp på druesukker, så å forvente at den skal være bedre på å spise kompliserte sukkerarter enn ølgjær er for å si det mildt optimistisk. Jeg tror det fornuftige å gjøre nå er å si seg fornøyd med 1016 og få den på flaske.

For at ølet skal få kullsyre må det skje en gjæring på lukkede flasker, hvis ikke forsvinner kullsyra bare ut i lufta. Da må gjæra få mer mat, for den har spist opp det den hadde. Sukker er fint. Regn ut hvor mye sukker pr liter ut fra hvor mye kullsyre du vil ha, gang med antall liter du skal flaske, kok opp en sukkerlake med ca 0,5 liter vann og riktig mengde sukker, bland forsiktig i ølet og flask det. La det stå varmt (romtemperatur eller litt mer) i et par uker. Og så, for et øl med så mye alkohol: sett det i kjelleren og glem det. Hvis du kommer på det til jul kan det hende det er godt.

Takk! [emoji5] Da prøver vi det, også hører dere fra meg om et års tid [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Giret på noe tips til malt/humle for en IPA på rundt 6-6,5%
Trenger tips til malt(type+mengde) Og 100g til med humle som kan passe!

Har 100g Simcoe og 50g Cascade liggende som jeg tenker og bruke.
Til IPA har jeg veldig god erfaring med ren maris otter-base, evt med et lite innslag av munich eller caramalt for farge og fylde.
Jeg er begeistret for amarillo og citra. Siste brygg ble også tilført denali. Flasket i går, virker veldig lovende.
6.5 kg malt gav 7% hos meg, 25 l til gjæring
 
Til IPA har jeg veldig god erfaring med ren maris otter-base, evt med et lite innslag av munich eller caramalt for farge og fylde.
Jeg er begeistret for amarillo og citra. Siste brygg ble også tilført denali. Flasket i går, virker veldig lovende.
6.5 kg malt gav 7% hos meg, 25 l til gjæring

Tenkte på maris otter, så da tester jeg det!
En pakke med Amarillo også da så har jeg sikkert noe jeg kan få til godt øl med.
Aldri hørt om denali faktisk, må sjekkes ut.

Takker for tips!
 
Tenkte på maris otter, så da tester jeg det!
En pakke med Amarillo også da så har jeg sikkert noe jeg kan få til godt øl med.
Aldri hørt om denali faktisk, må sjekkes ut.

Takker for tips!
Denali er visstnok relativt ny. Ifølge gutta på Brewshop funker den knall sammen bl a Amarillo, citra mosaic osv.
 
IPA på fat skjenker glass med den tynneste stråle.
Bør jeg tømme fatet helt for co2 før jeg kjører co2 inn på 'out' koblingen som i et forsøk på å rense opp?
#spørforenvenn
 
Tilbake
Topp