Hva er "romtemperatur"? Du får to ulike svar hvis du spør meg og kona, for eksempel. ;-)
Spørsmål angående humletilsetting ved 0min/kokeslutt.
Skal man da skru av varmen, legge i humlen og så kjøle ned/overføre til gjæringskar med en gang, eller skal humlen få godgjøre seg litt, si noen minutter?
Men det er jo en hop stand som du sier, ikke en tilsett humle ved kokeslutt! Jeg er overbevist om at det er temmelig stor forskjell (merkbart) på smak i de to tingene der.Begge deler er vanlig, men hvis det bare står 0 minutter/kokeslutt, tilsetter du humlen og kjøler ned.
Du kan også kjøle ned til eksempelvis 80 eller 60 grader, tilsette humlen og vente litt før du kjøler ned - en såkalt hop stand.
Spørsmål angående humletilsetting ved 0min/kokeslutt.
Skal man da skru av varmen, legge i humlen og så kjøle ned/overføre til gjæringskar med en gang, eller skal humlen få godgjøre seg litt, si noen minutter?
Men det er jo en hop stand som du sier, ikke en tilsett humle ved kokeslutt! Jeg er overbevist om at det er temmelig stor forskjell (merkbart) på smak i de to tingene der.
På grunn av de store volumene bruker bryggeriene mye lengre tid på nedkjølingen enn det vi gjør. Når de tilsetter humle ved 0, får humla lengre tid i varm vørter enn i de små kjelene våre, som det går temmelig kjapt å kjøle ned. Jeg har en følelse av at effekten av den tilsetningen er ganske liten. (NB; en følelse.)
Lar du den bli stående etter at du har slått av varmen, produseres det DMS (som gir deg svovelprodukter i ølet). Hvor fryktelig farlig noen få minutter er, skal være usagt - jeg mmistenker at det spiller fint liten rolle - men det rådes i alle fall til å kjøle ned kjapt til under 70 grader, som er grensa for opphør av dannelsen av DMS. En hopstand ("whirlpool") på en halvtime på 60 grader er et alternativ - men jeg er litt usikker på hva det gjør med cold break'et.
Jeg har begynt å hive oppi den siste tilsetningen ved 3 minutter; det skal visst tilsvare sånn omtrent det bryggeriene får ut av en tilsetning ved flame-out. Men det er på utprøvingsstadiet ennå, så jeg skal ikke uten videre anbefale det.
Ja, jeg leste begge. Men oppfattet det vel som at man sidestilte de to. Mulig jeg har misforstått.Leste du det første avsnittet mitt også, ikke bare det andre? Jeg svarer på det han spør om, før jeg presenterer et annet alternativ.
Dette er en av forskjellene jeg har opplevd ved overgang til Grainfather og dermed til en effektiv motstrømskjøler fra en god, men litt mindre effektiv spiralkjøler. Spesielt på så små batcher som jeg har (rundt 14 liter i kjelen ved kokeslutt), så synes jeg at jeg får mindre fra 0 min-humla og har begynt med 3-5 min som siste humletilsetning.Det med 3min hørtes ikke dumt ut.
Mulig jeg kjører det!
Magnum (og ikke noen annen senhumle) på 5-10min i en lager
er det fullstendig på tryne?
-En jeg kjenner tror jeg har gjort en tabbe i dag![]()
Det er jo det som er så bra med denne hobbyen. Det blir nesten alltid drikkbart øl og alltid noe å lære.