På grunn av de store volumene bruker bryggeriene mye lengre tid på nedkjølingen enn det vi gjør. Når de tilsetter humle ved 0, får humla lengre tid i varm vørter enn i de små kjelene våre, som det går temmelig kjapt å kjøle ned. Jeg har en følelse av at effekten av den tilsetningen er ganske liten. (NB; en
følelse.)
Lar du den bli stående etter at du har slått av varmen, produseres det DMS (som gir deg svovelprodukter i ølet). Hvor fryktelig farlig noen få minutter er, skal være usagt - jeg mmistenker at det spiller fint liten rolle - men det rådes i alle fall til å kjøle ned kjapt til under 70 grader, som er grensa for opphør av dannelsen av DMS. En hopstand ("whirlpool") på en halvtime på 60 grader er et alternativ - men jeg er litt usikker på hva det gjør med cold break'et

.
Jeg har begynt å hive oppi den siste tilsetningen ved 3 minutter; det skal visst tilsvare sånn omtrent det bryggeriene får ut av en tilsetning ved flame-out. Men det er på utprøvingsstadiet ennå, så jeg skal ikke uten videre anbefale det.