Du mener at avstanden mellom målestrekene økte/minsket med hvor høyt/lavt på skalaen du var?Jeg har hatt iallefall ett hydrometer fra Europris hvor skalaen ikke var linjær. Det er litt artig når man som regel tenker på å kontrollmåle i vann.
Måtte selvfølgelig ned i kjelleren og måle Hydrometeret som jeg bruker og kjøpt på europris. Det viste 996 fylt med vann som holdt ca romtemperatur. Grrrrr.
Målte det jeg har i reserve og det viste 999.
Kanskje det jeg bruker til vanlig begynner å bli slitt ?
Akkurat. Og den beste måten å kontrollere det på er å gjøre en to-punkts kalibrering mellom vann og en sukkerløsning med ca den maksimale OG du bruker.Jeg bruker et Europris-hydrometer. Det viste nær 1000 da jeg kjøpte det og jeg har ikke testet det siden. I over et år har jeg i tillegg brukt refraktometer. Det har vist seg å være avvik på et par SG-poeng mellom disse. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til å måle med kun ett apparat. Jeg tenker også at for meg så er det viktigste at skalaen har riktige intervaller. Det er jo hovedsakelig for å beregne ABV jeg bruker dette.
For ordens skyld. Sette var et billig 32 g hydrometer på ca 25 cm(se bilder).
Jeg bruker et Europris-hydrometer. Det viste nær 1000 da jeg kjøpte det og jeg har ikke testet det siden. I over et år har jeg i tillegg brukt refraktometer. Det har vist seg å være avvik på et par SG-poeng mellom disse. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til å måle med kun ett apparat. Jeg tenker også at for meg så er det viktigste at skalaen har riktige intervaller. Det er jo hovedsakelig for å beregne ABV jeg bruker dette.
Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.Fordelen med hydrometeret er at du kan vite om det viser riktig. Så når du bruker det, trenger du vel ikke bruke refraktometeret i tillegg?
Jeg synes alltid det er noe herk å lese av vørternivået mot måleskalaen på hydrometeret. Avlesningsvinkel, overflatespenning og lysbryting gjør alltid at jeg er i tvil om riktig avlesing. Refraktometeret er alltid mye enklere synes jeg.Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.
Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.
Jeg synes det er spennende at folk brygger med ulike metoder. Når man tapper av hydrometerprøver vil man vel også ofte suge inn litt luft hvis man da ikke har et sinnrikt system for å unngå det. Ellers er jeg jo alltid nøye med å åpne kun en liten sprekk på lokket og beveger minimalt på ølet under målinger på denne måten. Det kommer garantert inn luft, men hele volumet byttes garantert ikke ut. Jeg gjør alltid minst en slik måling noen dager før flasking for å være noenlunde sikker på at SG har stabilisert seg til FG.
Jeg har hatt øl som har smakt oksydert etter en stund, men da kun i forbindelse med tørrhumling.