Tråden for dumme spørsmål.

Selv om selve hydrometerstammen er gjort så tynn og jevn som mulig kan den variere mellom hydrometere (skalaen gjør ikke det) og forsåvidt også på samme hydrometer. Jeg har ikke testet ut om denne variasjonen slår ut. Kanskje er den ubetydelig som dere hevder.
 
Jeg har hatt iallefall ett hydrometer fra Europris hvor skalaen ikke var linjær. Det er litt artig når man som regel tenker på å kontrollmåle i vann.
 
Jeg har hatt iallefall ett hydrometer fra Europris hvor skalaen ikke var linjær. Det er litt artig når man som regel tenker på å kontrollmåle i vann.
Du mener at avstanden mellom målestrekene økte/minsket med hvor høyt/lavt på skalaen du var?

Pokker at jeg gikk og bytta det jeg hadde som viste feil. Det hadde vært artig å sjekke.
 
Måtte selvfølgelig ned i kjelleren og måle Hydrometeret som jeg bruker og kjøpt på europris. Det viste 996 fylt med vann som holdt ca romtemperatur. Grrrrr.
Målte det jeg har i reserve og det viste 999.
Kanskje det jeg bruker til vanlig begynner å bli slitt ? :eek:
 
Nettopp på grunn av instrumentfeil tror jeg det loggføres en del tall i det ganske land som ikke stemmer med virkeligheten. Derfor er det veldig kult at vi har ting som Vit hva du drikker der vi kan få en skikkelig måling av ølet vårt.
 
Her måtte jeg finne fram mitt gamle hydrometer og måle og regne litt. Stammen er 7,2 mm i diameter og skalaen strekker seg over 10 cm. Dersom diameteren skulle være 0,5 mm smalere (ja - det er antagelig et for stort avvik) så må den samme skalaen strekke seg over 11,6 cm. Med forbehold om regnefeil igjen selvsagt.
 
For ordens skyld. Dette var et billig 32 g hydrometer på ca 25 cm(se bilder).
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 34
Sist redigert:
Jeg bruker et Europris-hydrometer. Det viste nær 1000 da jeg kjøpte det og jeg har ikke testet det siden. I over et år har jeg i tillegg brukt refraktometer. Det har vist seg å være avvik på et par SG-poeng mellom disse. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til å måle med kun ett apparat. Jeg tenker også at for meg så er det viktigste at skalaen har riktige intervaller. Det er jo hovedsakelig for å beregne ABV jeg bruker dette.
 
Jeg bruker et Europris-hydrometer. Det viste nær 1000 da jeg kjøpte det og jeg har ikke testet det siden. I over et år har jeg i tillegg brukt refraktometer. Det har vist seg å være avvik på et par SG-poeng mellom disse. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til å måle med kun ett apparat. Jeg tenker også at for meg så er det viktigste at skalaen har riktige intervaller. Det er jo hovedsakelig for å beregne ABV jeg bruker dette.
Akkurat. Og den beste måten å kontrollere det på er å gjøre en to-punkts kalibrering mellom vann og en sukkerløsning med ca den maksimale OG du bruker.
 
For ordens skyld. Sette var et billig 32 g hydrometer på ca 25 cm(se bilder).

Ligner veldig på mitt, som jeg ga noen og tredve kroner for i en lokal jernvarehandel (sånn som egentlig ikke finnes lenger. De har alt - og alt er tilsynelaatende et herlig kaos.:)) Alla er merket. De lager kvalitetshydrometere, også, og jeg kan ikke forestille meg at skalaen ikke skal være riktig.

Så en dyrere modell der de har et merke risset inn i glasset så du kan se om skalaen skulle ha forflyttet seg. Men det har ikke mitt.

Jeg bruker et Europris-hydrometer. Det viste nær 1000 da jeg kjøpte det og jeg har ikke testet det siden. I over et år har jeg i tillegg brukt refraktometer. Det har vist seg å være avvik på et par SG-poeng mellom disse. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til å måle med kun ett apparat. Jeg tenker også at for meg så er det viktigste at skalaen har riktige intervaller. Det er jo hovedsakelig for å beregne ABV jeg bruker dette.

Fordelen med hydrometeret er at du kan vite om det viser riktig. Så når du bruker det, trenger du vel ikke bruke refraktometeret i tillegg?
 
Fordelen med hydrometeret er at du kan vite om det viser riktig. Så når du bruker det, trenger du vel ikke bruke refraktometeret i tillegg?
Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.
 
Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.
Jeg synes alltid det er noe herk å lese av vørternivået mot måleskalaen på hydrometeret. Avlesningsvinkel, overflatespenning og lysbryting gjør alltid at jeg er i tvil om riktig avlesing. Refraktometeret er alltid mye enklere synes jeg.
 
Tjah. Jeg bruker alltid hydrometer ved måling av OG og FG, men i mitt oppsett som er uten kran i gjæringskarene, så er det litt kronglete å hente ut samples for dette. Det er enklere å lure inn en pipette og hente ut noen få dråper, noe som også gir mindre svinn for gjæringsprosesser som må måles flere ganger. Derfor brukes refraktometeret for all statusmåling mellom OG og FG. Da er det også godt å forankre de målingene i begge ender, for å si det slik. Jeg synes det å måle med refraktometer er ganske enkelt, og jeg ser ikke helt grunnen til å ikke gjøre det. Og skulle man være så uheldig å ødelegge et apparat, så har man jo det andre i backup.

Når du ikke har kran, skjønner jeg godt at du heller bruker refraktometeret. (Du slipper inn luft hver gang du tar en prøve, da - men det er en annen sak.) Og hvis folk trenger prøver underveis i mesking og kok, er det selvfølgelig også praktisk. Men jeg måler bare SG før kok, og OG, i løpet av bryggedagen. Og de prøvene jeg tar seinere, vil jeg gjerne smake på, også - og da er jo ikke refraktometer noe godt alternativ:p.
 
Jeg har alltid betraktet hydrometeret som en sånn ca måling av ølet. Ja jeg sjekker alle nye hydrometere med vann, men tenker at det er akkurat det, sånn circa. Har vel knust 10 stk siden jeg begynte å brygge:D om europris sine så har jeg ikke noe særlig å si. De viser både riktig og feil. Jeg åpner flere bokser og vurderer dem før kjøp. Hvis de viser feil med vann så noterer jeg hvor mye og plusser på eller trekker i fra.
 
Jeg synes det er spennende at folk brygger med ulike metoder. Når man tapper av hydrometerprøver vil man vel også ofte suge inn litt luft hvis man da ikke har et sinnrikt system for å unngå det. Ellers er jeg jo alltid nøye med å åpne kun en liten sprekk på lokket og beveger minimalt på ølet under målinger på denne måten. Det kommer garantert inn luft, men hele volumet byttes garantert ikke ut. Jeg gjør alltid minst en slik måling noen dager før flasking for å være noenlunde sikker på at SG har stabilisert seg til FG.

Jeg har hatt øl som har smakt oksydert etter en stund, men da kun i forbindelse med tørrhumling.
 
Jeg synes det er spennende at folk brygger med ulike metoder. Når man tapper av hydrometerprøver vil man vel også ofte suge inn litt luft hvis man da ikke har et sinnrikt system for å unngå det. Ellers er jeg jo alltid nøye med å åpne kun en liten sprekk på lokket og beveger minimalt på ølet under målinger på denne måten. Det kommer garantert inn luft, men hele volumet byttes garantert ikke ut. Jeg gjør alltid minst en slik måling noen dager før flasking for å være noenlunde sikker på at SG har stabilisert seg til FG.

Jeg har hatt øl som har smakt oksydert etter en stund, men da kun i forbindelse med tørrhumling.

Nei, det er stort sett nok trykk i karet til at det ikke dras inn luft. Det kommer i alle fall ikke inn noe via gjærlåsen.

Det er veldig mye oppstyr rundt luftinnblanding nå. Jeg savner å ha sett målinger på hvor mange ppm du får inn som resultat av f.eks. en sånn liten prøvetaking som du driver med.
 
Jeg lever nok bryggerlivet mitt litt etter "the proof of the pudding is in the eating" eller lett omskrevet "the proof of the beer is in the drinking".

Om jeg ikke opplever at noe er feil når jeg drikker ølet, så har jeg sannsynligvis gjort noe riktig. :)
 
«Om jeg ikke opplever at noe er feil når jeg drikker ølet, så har jeg sannsynligvis gjort noe riktig.:)»

Der er jeg! Holder meg langt unna «usmak kurs» for ikke å synes at interessante smaker i ølet plutselig blir «feil». Jeg drikker alle mine feil med stor glede!
 
Tar jeg hydrometerprøve er det gjennom gummiproppen i plastbøtta.
Evt hullet den står i for det er ikke nødvendig å trykke den så langt ned at falsen på proppen
kommer i lokket. Det blir tett likevel.
-Tror jeg hadde gjort det på samme måte selv om det var kran i bøtta. Denne hadde da trolig kun
blitt brukt til overføring til flaskekaret.
 
Tilbake
Topp