Tråden for dumme spørsmål.

Jepp, viktig å IKKE ha de RØD gjæringstønnene til Bryggselv (eller rettere sagt den fislete krana som følger med) ;)

Der skal jeg benytte anledningen til å skryte av Bryggselv som uten å mukke byttet min tønne i en fra Speidel (oransje), som har en mer solid kran-konstruksjon. Det samme gjorde de for min bryggerkollega som opplevde å nettopp gjære 20 liter på gulvet i boden sin... det misunner jeg faktisk ikke min verste fiende. Han ble utrolig nok kvitt bananfluene til slutt etter tredje gjennomvask eller hvor mange ganger det var :eek:
 
Kvier meg litt for å måle SG. Går jo bort endel i hver prøvetaking + det kan bli infisert. Kan man kaste ølet tilbake etter måling, kanskje?? Det sluttet å ploppe på den ene dunken veldig tidlig. Bør jeg ta 2 målinger nå (i dag og i morgen)? Kan jeg tilsette mer gjær om det viser seg å ikke gjære?
 
Ikke hiv en prøve tilbake i karet, det er bedre å miste 100/250ml for hver prøve enn en hel batch.

Bare la det stå to uker du, så slipper du å måle så mye, så er du safe.
 
Jeg helte tilbake samplen på en batch. Den ble infisert. Innser i etterkant at det røret er alt annet enn "sanitary".
 
Siden jeg ikke har tappekran på bøttene mine pleier jeg faktisk å bare ta hydrometeret rett oppi dunken. Denne er jo av glass, og uten riper så den er lett å desinfisert. Hadde jeg hatt kran hadde jeg nok brukt den, men etter min mening er det lettere å desinfisere et hydrometer enn en øltyv i plast + at man ikke "mister" noe øl.
 
Nei, ta vare på det og hiv det oppi neste gang. Vanskeligere å se hvor mye gjær du har da men. Dog, er det fra en mørk øl så er visstnok ikke gjær så glad i mørk øl, så du vil kanskje skille det mest mulig fra gjæren før du oppbevarer den over tid.
 
Ser det ene lageren min er klar for diacetyl-rast på 4 dager @18 C.
Ønsker at denne skal bli så klar som mulig før tapping. -Er det lurt å stikke dette over på et nytt kar etter diacetyl-rasten, for å så cold crashe + gelatin ett par dager før flasking?
Eller vil dette føre til en øl som er så gjærfattig at det blir vanskelig å karbonere det etterpå?

I tillegg har den IMHO litt lav IBU (underkalkulerte effektivitet på brygget). -Er det noe problem å koke seg en "Humle-te" med vann og humle som jeg tilsetter før CC, eller bør jeg ikke gjøre dette pga. gjæringsforløpet så og si er ferdig?

At brygging er så gøy, hadde jeg ikke forestilt meg før jeg begynte! -Hefeweizen i morgen, og Andrimne Am.IPA på torsdag!
 
Hei igjen. Jeg tenkte å brygge en Ægir IPA, og jeg lurer på om jeg skal bruke protafloc i den, og når skal den eventuelt vørteren?
 
Med corneliusfat og tvangskarbonering, sparer man noe tid på modning versus lagring på flaske? Har litt tidspress for å få alt øl klart til en privat ølfestival neste mnd, og er jo som kjent en lidelse å vente opptil flere uker på drikkeklart øl etter tapping. Eller er det bare dagene/uken med karbonering man sparer inn?
 
Nei, men du får gleden av å drikke de ølene som skal være ferske, ferske.Brygger du IPA eller Hefe så er modning egentlig ikke noe du trenger, feks.
 
Ok, var ikke klar over at de ikke trengte modning, har bare forholdt meg til modningstiden i oppskriften. Skal ha IPA samt kopier av Paulaner og Hoppy Joe på fat, men da trenger jeg ikke bekymre meg over at det mangler noen få dager på oppgitt modningstid :)
 
Nei, tapp de rett på fat, IPAen kan du la stå en dag eller to og tappe ut gugget du har fått med, så er den fin. Selv synes jeg at mye av smaken ryker da, noe du kun kan få som hjemmebrygger, men det er jo ikke for deg selv du brygger. Hefe-greia bør du vende fatet før servering, for å få hefe-feelingen, altså gjær, lar du denne stå noen dager og så tapper ut så tapper du ut det som gjør en hefe, visuellt, og delvis smakmessig sett.
 
Dette spm passer nok godt inn her: Ved små batcher, f.eks 11-12 liters batcher i 36-liters BIAB-kjele, bør man gjøre noe annerledes ift mengde meskevann pr kg malt? Har slitt unormalt mye med utbyttet på de to 11-12-liters batchene jeg har lagd kontra vanlig 23-25 liters batch. Har brukt 2,5-3 l meskevann pr kg malt. På forrige batch nådde ikke all maltet ned til meskevannet, men la da meskeposen ned på bunn av kjelen knytt igjen.
 
Hvordan gjør dere det når dere brygger BIAB
Knyter dere igjen posen under mesking eller lar den ligge åpen?
 
Har problemer med effektivitet og dårlig skylling ved halve batcher i min BB60 også, lurer på å hoppe over skyllingen, heller bruke alt vannet fra starten av, men vet ikke om det er noen god ide da..
 
Dette spm passer nok godt inn her: Ved små batcher, f.eks 11-12 liters batcher i 36-liters BIAB-kjele, bør man gjøre noe annerledes ift mengde meskevann pr kg malt? Har slitt unormalt mye med utbyttet på de to 11-12-liters batchene jeg har lagd kontra vanlig 23-25 liters batch. Har brukt 2,5-3 l meskevann pr kg malt. På forrige batch nådde ikke all maltet ned til meskevannet, men la da meskeposen ned på bunn av kjelen knytt igjen.
Mulig du bare skulle hatt en mindre kjele, det kan bli vanskelig å holde temperaturene jevne på så små volumer.
Men jeg ville ikke endret vann/korn-foholdet selv.
 
Har en bryggekjele på 36 L som utrolig nok ikke har inngravert måleskala for volum på innsiden.
Noen som har noen artige og kloke tips om hvordan man kan følge med på volumet?
Vurderer å lage en stav hvor jeg hakker inn en og en liter mens jeg fyller kjelen med litermål.
 
Tilbake
Topp