Tråden for dumme spørsmål.

Fester ikke liggeunderlaget mer. Det går vel havannen gang rundt og hankene og meskeposen holder det godt nok sammen. Ruller det litt inn etter bruk slik at det får en form som gjør at det vil ligge mot gryta, uansett hanker og eller pose. Ved mesking har jeg et handkle over lokket som dekk glipen i omskjøten øverst på gryta.
 
Mulig jeg burde lagd en tråd som heter "Tråden for dumme OG unødvendige spørsmål", men jeg har ikke funnet svar på dette spm etter utallige timer søking og gjennomlesing, selv om jeg mistenker at jeg vet svaret ut fra lesing av div artikler og tråder.

Jeg har nylig gått til innkjøp av fat. Jeg har nå en Am. Brown ale som skal tappes på fat(første gang med fat for min del). Am. Brown bør vel lagres noen uker/måneder før konsumering, og jeg tenkte å spare på plassen jeg har i kjøleskapet til en en APA og en Wit som er under gjæring/planlegging.

Jeg har kun ett fornuftig lagringsalternativ i tillegg til kjøleskapet, og det er i boden. Boden holder 13-17 grader nå på sommeren.

- Er det ok å la fatet med ABA stå i boden for modning?
- Hva slags trykk bør jeg sette på fatet når det skal stå til modning i boden? Skal jeg vente til det er modnet, og sette trykket til karbonering/serveringstrykk da?
- Jeg antar jeg bare kobler gass inn, setter ønsket trykk, kobler fra gass og setter det i boden i noen uker?
- Jeg har kjøpt nye fat fra Bryggselv. Holder det å skylle godt med varmt vann, og deretter StarSan før tapping?

Andor
 
-Ja
-Går sikkert helt fint å bare flushe ut luft med CO2, og så sette det bort med eks 1bar på
-Du må ha gassflasken koblet til i en hel uke om du skal karbonere uten å riste/vugge på fatet. Ølet tar ganske fort opp det lille med gass du får inn ved å bare koble til en gang.
-Ja. Det gjorde ihvertfall jeg uten problemer.

Bruk en kalkulator som denne for å regne ut riktig trykk: http://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/
 
Du kan eventuelt doble trykket etter at du har flushet fatet første gang, og stikke nedom boden med gassen fra tid til annen for etterfylling og kontroll
 
Alle, innenfor rimelighetens grenser. Skyller dem lett og ser etter at de er fri for synlige uhumskheter. Setter tilside dem som trenger litt flaskebørstebehandling, og hiver alt oppi ei balje med lunkent vann for å få av etiketter. Skyller dem en ekstra gang etterpå, og setter dem i kassene. Når jeg skal bruke dem, bader jeg dem i starsan og henger dem på flasketre.
 
Har heldigvis ikke fått noen skikkelig skitne enda, men ser ikke bort ifra at jeg ville pantet disse igjen. Her er min vaskerutine:
1) Spyler med flaskespyler (som får ut det aller meste av bunnslam)
2) Varmt sterkrensbad (tilsvarende PBW) til etikettene faller av. Zalo kan også brukes, men er ikke like effektivt.
3) Litt børste på utsiden for å få bort limrester
4) Flaskebørste. Jeg tar like godt alle littegrann, men det er sikkert ikke nødvendig.
5) Skylling med rent vann på inn og utside
6) Setter dem opp ned i kassen til tørk. På denne måten slipper man også å få støv nedi.
 
Sikkert ett av de dummeste spørsmålene her inne, men når det skal kokes, skal man da ha lokk på?

Jeg skulle lage en pilsner i dag, målet var å ligge på ca 1050 i OG og da ha ca 25L, men jeg havnet på en OG på 1073 og ca 15L.
Kokte det i 90 min som oppskriften forklarte. Jeg kokte opp nok vann til å at eg var på ca 22L og fikk da en OG på 1053.

Men det store spørsmålet er da om jeg har total vraket dette brygget, eller om det kan bli drikkende?
 
Kokingen skal sørge for at uønskede stoffer får fordampe (DMS), så lokket må være av. Til det store spørsmålet: Du har gjort alt rett, så vidt jeg kan se. (Bortsett frai beregningsfasen;).)
 
Lokket kan godt være delvis på, så lenge man har en god glipe så dampen kommer ut og minst 8% avdamping per time. Avhengig av hva man koker med kan det være nødvendig for å få skikkelig kok. :)
 
Hvordan måler jeg egentlig SG i løpet av gjæringsprosessen? Jeg har ikke tappekran på gjæringskaret, og man kan vell ikke ta av lokket, for da introduserer man oksygen?
 
Går fint å ta av lokket. Du må jo ha prøven, og gjæringen dytter ut oksygenet igjen ganske kjapt. Jeg synes det enkleste er å desinfisere hydrometeret og slippe det rett oppi bøtta. Ulempen er at man da ikke får smakt på prøven, men man mister heller ikke noe øl. Du trenger imidlertid ikke ta målinger før du mistenker at gjæringen er ferdig. Det er etter min mening vare en unødvendig risiko.
 
2 uker er vel det jeg har pleid å bruke, men hvis det er varmt går det kanskje litt fortere. Du kan jo ta en prøve etter 12 dager, og så annenhver dag etter det
 
1. Jeg tappet et fat med brown ale på lørdag. Det står på 5 grader og 1 bar i kjøleskapet. Hvis jeg antar at karbonering er ferdig etter en uke på gitt trykk+temp, kan jeg koble fra gass inn, sette det i 15 grader i en måneds tid for modning, også kan jeg bare kjøle det ned til serveringstemp igjen, og koble på co2 med 1 bar trykk, så vil det fortsatt være riktig karbonert og klar til servering?

2. Jeg tenkte og handle meg tappetårn m/tilbehør. Jeg tenkte å gå for dette: Tappetårn med Perlick 650SS I tillegg må jeg vel ha øl ut koblinger for kobling på fat. Er ca. 3000,- for tappetårn og 2 x Perlick 650SS etter toll og avgifter en ok pris?`Trenger jeg noe mer?
 
1. Går bra å lagre fatet slik så lenge du karbonerer skikkelig først. Det er jo trykket som holder åpningen tett.

2. for 3000 er det verdt å sjekke norske priser også. Spør de forskjellige norske butikkene om en pakkepris.Vær forøvrig skeptisk til billige gasskoblinger da det er kjipt å miste all gassen grunnen en liten lekkasje.
 
Takk for svar! :)

Jeg har sjekka norske nettbutikker, og klarer ikke å finne noen som har Perlick 650 inne.. Får sende en Mail til Bryggselv og høre om de får inn, og om de kan gi et ok tilbud på samme pakka. :)
 
Har en 2L erlenmeyerkolbe med 100g/L DME til en starter med MASSE klumper i. Hva gjør jeg?
 
Tilbake
Topp