Mulig jeg burde lagd en tråd som heter "Tråden for dumme OG unødvendige spørsmål", men jeg har ikke funnet svar på dette spm etter utallige timer søking og gjennomlesing, selv om jeg mistenker at jeg vet svaret ut fra lesing av div artikler og tråder.
Jeg har nylig gått til innkjøp av fat. Jeg har nå en Am. Brown ale som skal tappes på fat(første gang med fat for min del). Am. Brown bør vel lagres noen uker/måneder før konsumering, og jeg tenkte å spare på plassen jeg har i kjøleskapet til en en APA og en Wit som er under gjæring/planlegging.
Jeg har kun ett fornuftig lagringsalternativ i tillegg til kjøleskapet, og det er i boden. Boden holder 13-17 grader nå på sommeren.
- Er det ok å la fatet med ABA stå i boden for modning?
- Hva slags trykk bør jeg sette på fatet når det skal stå til modning i boden? Skal jeg vente til det er modnet, og sette trykket til karbonering/serveringstrykk da?
- Jeg antar jeg bare kobler gass inn, setter ønsket trykk, kobler fra gass og setter det i boden i noen uker?
- Jeg har kjøpt nye fat fra Bryggselv. Holder det å skylle godt med varmt vann, og deretter StarSan før tapping?
Andor