Tråden for dumme spørsmål.

Antar det er snakk om 20-25 liter. Noe har du nok gjort feil for å gå kun to poeng etter 90min harmonerer ikke.
Forsøk neste gang å ta prøve etter at kokingen er godt i gang og rett før du starter kjølingen (desinfisert utstyr).
Tror ikke det blir så lett feilmåling da.
Hvis det kokte godt ved første prøve er det nok siste som er feil.
Trur eg.
 
Satt mitt tredje brygg i dag. Når jeg målte BG var den på 1.048. I følge oppskrift skulle OG være 1.062 og jeg skulle koke 90 min. "Kanon, her treffer jeg sikkert dønn på" tenkte jeg. Når kok var ferdig og vørter kjølt ned til 18c, målte jeg OG. Den var på 1.050. Kokte vekk 5 liter.

Dette gjorde jeg når jeg målte BG: Rørte rundt i vørteren og sirkulerte litt (siden sukkeret lett legger seg i bunn). Deretter tok jeg en prøve.

OG: Startet å fylle i gjæringskaret, stoppet etter en stund og tok en prøve.

Har jeg gjort noe feil når jeg har tatt prøvene?

Hvordan kan jeg gå fra 1.048 til 1.050 etter 90 min kok?


Det er ikke mulig. Du har enten målt feil før koking eller etter.
 
Satt mitt tredje brygg i dag. Når jeg målte BG var den på 1.048. I følge oppskrift skulle OG være 1.062 og jeg skulle koke 90 min. "Kanon, her treffer jeg sikkert dønn på" tenkte jeg. Når kok var ferdig og vørter kjølt ned til 18c, målte jeg OG. Den var på 1.050. Kokte vekk 5 liter.

Dette gjorde jeg når jeg målte BG: Rørte rundt i vørteren og sirkulerte litt (siden sukkeret lett legger seg i bunn). Deretter tok jeg en prøve.

OG: Startet å fylle i gjæringskaret, stoppet etter en stund og tok en prøve.

Har jeg gjort noe feil når jeg har tatt prøvene?

Hvordan kan jeg gå fra 1.048 til 1.050 etter 90 min kok?

Vet ikke helt hva som har skjedd, men som du sier, så har du målt på samme temperatur ca 18 grader, antar jeg, på begge prøvene. Du rørte sammen vørteren på første prøve, som viste 1048. På andre prøven etter kok tappet du ut noe, men ikke alt, og tok prøven på 1050. Jeg vil anta at du vil få et annet resultat om du tok en prøve fra gjæringskaret med all vørter. Har du kokt bort 5 l, bør OG ligge på rundt 1060, om første prøve er korrekt.
 
Kan det være at når jeg målte OG, så har jeg rett og slett "hellet vekk" for mye sukker? Tenker hvis sukkeret ligger seg i bunnen, og jeg lot det renne 6-7 liter før jeg tok prøven.

Prøve for BG tok jeg når alt av vørter var klar for kok, ikke når det begynte å koke, vil det ha noe å si? (Kjølte selvfølgelig ned til 20c).

Er snakk om en batch på 25 liter ja.
 
Prøve for BG tok jeg når alt av vørter var klar for kok, ikke når det begynte å koke, vil det ha noe å si? (Kjølte selvfølgelig ned til 20c).

Er snakk om en batch på 25 liter ja.

Er ofte her det er lett å måle feil, som regel for høyt. La det koke litt og så ta prøve.
 
Kan det være at når jeg målte OG, så har jeg rett og slett "hellet vekk" for mye sukker? Tenker hvis sukkeret ligger seg i bunnen, og jeg lot det renne 6-7 liter før jeg tok prøven.

Prøve for BG tok jeg når alt av vørter var klar for kok, ikke når det begynte å koke, vil det ha noe å si? (Kjølte selvfølgelig ned til 20c).

Er snakk om en batch på 25 liter ja.

Slik jeg forstår det, så har du tatt en prøve av den første avtappingen etter kok, 6-7 l som du skriver. Jeg anbefaler at du tar prøven når du har tappet alt over i gjæringskaret, og blandet godt. Det gir det korrekte målet på sukkermengden i den vørteren du skal gjære, ikke bare en liten del av den. Altså ta en prøve nå når alt er tappet over, før du tilsetter gjær.
 
Hvordan klarer dere å vente på at ølen skal bli ferdig? Jeg har nå hatt mitt første brygg til gjæring i en uke, og det føles som en evighet. :)
 
Flaskekarbonerer og bruker ikke mindre enn det som anbefales.
Det går kanskje en halv/hel time før glasset er tomt.
Da kan det gjerne ha noe bobler i starten, uansett typeriktighet eller ikke.
 
Tomt for Protafloc
I går kveld lagde vi et juleøl, løst basert på Nøgne Ø's God Jul 2012. Desverre fant vi ut midt under bryggingen at vi var tomme for Protafloc. Hvordan vil dette påvirke kvaliteten på ølet vårt, og finnes det et alternativ vi kan benytte mens ølet gjærer for å kompansere for manglende protafloc? Svar mottas med takk.
 
Tomt for Protafloc
I går kveld lagde vi et juleøl, løst basert på Nøgne Ø's God Jul 2012. Desverre fant vi ut midt under bryggingen at vi var tomme for Protafloc. Hvordan vil dette påvirke kvaliteten på ølet vårt, og finnes det et alternativ vi kan benytte mens ølet gjærer for å kompansere for manglende protafloc? Svar mottas med takk.
Du kan bruke gelatin ved flasking som klarningsmiddel, uten at jeg har brydd meg om å prøve selv,
Både protafloc/whirlfloc/irishmoss skal kokes inn, så akkurat det toget er nok gått.
 
Du kan bruke gelatin ved flasking som klarningsmiddel, uten at jeg har brydd meg om å prøve selv,
Både protafloc/whirlfloc/irishmoss skal kokes inn, så akkurat det toget er nok gått.
Takk for svar Håvard,
tror du at det fungerer greit uten klarningsmiddel? Påvirker manglende klarningsmiddel smaken, eller kun utseendet på ølet?
 
Uten at jeg vet så tror jeg ikke det påvirker smaken nevneverdig. Jeg har brygget både med og uten.
 
Finnes vel andre klarningsmidler enn gelatin også som tilsettes etter gjæring. Påvirker ikke smaken uansett, bare utseendet. Har du mulighet til cold crash kan dette også være ganske effektivt. Gelatin virker også best om du kjøler ned først.
 
Tilbake
Topp