Tråden for dumme spørsmål.

Tenkte det samme; blir litt lengre dag, men du får full tank om du mesker halvparten og koker den. Ha det over i gjæringskaret og gjenta med resten av malten.
Blir ikke ideell nedkjøling - men erfaringen viser vel at selv langt-fra-ideelle metoder gir godt øl. ;)
Om du istedet deler den i to kan du jo humle de litt forskjellig?
 
Takker for svar! Jeg bør altså enten skalere ned, eller koke i to omganger om jeg skal meske selv med min 12-liters kjele? Dersom jeg i stedet holder meg til ekstraktbrygging, kan jeg da koke f.eks. ti liter vørter for deretter å fylle opp gjæringskaret med vann? Om jeg har forstått det riktig er det den framgangsmåten som er beskrevet her?
 
Sist redigert av en moderator:
Mens jeg er her (hvor jeg strengt tatt hører hjemme) - jeg lurer litt på hva man kan handle på Rema1000 og ha i mesken?
Mange av oss har timer å kjøre til nærmeste bryggebutikk, og portoen på malt er ikke morsom.
Havregryn og Hurtigris har jeg fått med meg. "Torrified wheat" er vanlig Puffet hvete. Kan man bruke (evt knuste) bygg-gryn istedet for flaket bygg?
Er det slik at noen "malt"-typer ikke egentlig er maltet, kan man enkelt riste disse av flaket bygg i (varmlufts-)stekeovn?
Ser at man blir frarådet corn-flakes istedet for flaket mais (på grunn av tilsatt sukker og konserveringsmiddel går jeg ut i fra), kan man bruke fersk mais,
eller hermetisert mais? Evt koke at avtrekk av denne?
Kan man bruke for eksempel hele bygg-korn istedet for ris-skall? Noe annet hardt og u-utnyttbart? Solsikkefrø?
Vanlig mørk sirup fra Dansukker blir for simpel i smaken? - men ellers funker den vel greit?
 
Nå har ølen gjæret i 12 dager.
OG = 1,063
SG = 1,012
Dersom SG er lik på fredag kan jeg kalle den FG og få øla på flaske? Er utgjæringen god?
 
Jeg vet det har vært spurt om tidligere, men jeg kan ikke huske å ha sett et godt svar, så jeg tar sjansen på at det er litt takhøyde og spør igjen.

Finnes det plastkasser å få tak i som passer til 0,5l flasker som er billigere enn bryggselv sine. Er det mulig å få tak i slike i danmark (bilka), Sverige ?
 
Jeg vet det har vært spurt om tidligere, men jeg kan ikke huske å ha sett et godt svar, så jeg tar sjansen på at det er litt takhøyde og spør igjen.

Finnes det plastkasser å få tak i som passer til 0,5l flasker som er billigere enn bryggselv sine. Er det mulig å få tak i slike i danmark (bilka), Sverige ?
I Sverige er det mulig å få kjøpt Mariestads kasser for panten. Plass til 15 flasker.
 
I dag har jeg brygget en IPA, men OG ble bare 1.065 mens forventet var 1.070-1.075. Jeg fulgte samme fremgangsmåte som når jeg bygget APA, med unntak av koketid, og da fikk jeg en OG på 1.062 mens forventet var 1.060-1.065. Hva kan ha gått galt?
 
Du vil få slike variasjoner når du forandrer malt mengde vs vann mengde. Dette er ting som ein med erfaring kan kompensere / justere seg fram til. Har til nå brygga 128 brygg og veit at kvar gang me gjer ein forandring på oppsettet får me variasjoner i efiktivitet pluss eller minus ,så dåer det å justere seg inn igjen :cool:

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hvis du driver med kontinuerlig skylling så er det som jo-helge sier, variasjonene i malt og vann. Men jeg vil legge til og si at det er forholdstallet mellom meskevann og skyllevann du vil se på. Kan være du vil gå opp på mesketykkelse for å få mer skyllevann tilgjengelig.
 
Sist redigert:
Det dere sier høres fornuftigt ut, og da burde jeg egentlig prøve ulike metoder på samme maltblanding. Da spørs det om dagens IPA eller den forrige APAen er så god at jeg vil brygge den igjen. :)

Edit: 1.065 av forventet 1.070-1.075 er vel ikke så veldig galt? Har sett flere tråder og vesentlig lavere OG enn forvente, og jeg føler ikke at jeg er veldig langt ifra. :)
 
I tråden for dumme spørsmål tenker jeg dette er passende:
Vi har en BB 60 liter og skal meske en Red Ale i denne, med et forventet utbytte på 75 liter til gjæring. Vi skal altså koke i en 20 liters hyttekjele i tillegg til 60 litern. Utfordringen blir nedkjølingen. Er det en dårlig idè å først kjøle ned 60 liter til omlag 20 grader, -tappe av ca 20 liter på gjæringskar, for deretter å tilsette resterende varm vørter fra hyttekjele og over i det som er på 20 grader, for deretter å kjøle dette ned til 20 grader og deretter fortsette vanlige prosedyrer... Altså: er det dumt og ugreit og varme opp nedkjølet vørter ved å blande den med den som er varmere....
 
Bare skriv ned hva du har gjort. Du kan maks skylle med så og så mye vann. Etterhvert finner du hvor grensen går og må evt nedjusterere effektiviteten din for å treffe de store ølene.
 
@Johansen&Abrahamsen.
Vil tro det går, men vet ikke om det er den beste måten å gjøre det på.
Når jeg bruker ekstra kjele så tilpasser jeg humletilsettningene slik at når den første er nedkjølt så løfter jeg kjøleren over i kjele nr to. Jeg har ofte en halv time forskyving mellom de to og dermed får den siste en halv time lengre koking. Utfordringen min er å få i humle og andre tilsettinger i riktig kjele til riktig tid.
-Bruker hevert når vørteren skal over i gjæringskar.
 
Det dere sier høres fornuftigt ut, og da burde jeg egentlig prøve ulike metoder på samme maltblanding. Da spørs det om dagens IPA eller den forrige APAen er så god at jeg vil brygge den igjen. :)

Edit: 1.065 av forventet 1.070-1.075 er vel ikke så veldig galt? Har sett flere tråder og vesentlig lavere OG enn forvente, og jeg føler ikke at jeg er veldig langt ifra. :)
1.065 er etter mitt skjønn mer enn godt innafor for en IPA. Med utgjæring ned mot 1.010 vil du da få en øl opp mot 7%.
 
Bare skriv ned hva du har gjort. Du kan maks skylle med så og så mye vann. Etterhvert finner du hvor grensen går og må evt nedjusterere effektiviteten din for å treffe de store ølene.
Jeg så akkurat over lappen som fulgte med maltblandingen, og forventet OG var 1.065-1.070. Med andre ord hadde jeg lest feil i går, og OG ble akkurat innenfor. :D

1.065 er etter mitt skjønn mer enn godt innafor for en IPA. Med utgjæring ned mot 1.010 vil du da få en øl opp mot 7%.
Godt å høre. :) Gjæringen er allerede i gang på IPAen, så dette virker lovende. :)
 
Sist redigert:
@Johansen&Abrahamsen.
Vil tro det går, men vet ikke om det er den beste måten å gjøre det på.
Når jeg bruker ekstra kjele så tilpasser jeg humletilsettningene slik at når den første er nedkjølt så løfter jeg kjøleren over i kjele nr to. Jeg har ofte en halv time forskyving mellom de to og dermed får den siste en halv time lengre koking. Utfordringen min er å få i humle og andre tilsettinger i riktig kjele til riktig tid.
-Bruker hevert når vørteren skal over i gjæringskar.

Jeg ville også gjort det sånn, altså kokt i serie. Det beste ville selvsagt vært om du kunne lånt en kjele til med plass til ca halvparten.

Hvis du starter kok med first runnings (det første som renner av) kan du sirkulere lengre, få klarere vørter og bedre utbytte - uten at det tar lengre tid. Tapp av skyllevann i et ekstra gjæringskar el mens runde #1 koker.
Når du har kokt første halvpart og starter kjøling kan du sette andre halvpart til kok direkte.

NB: hvis du velger å gjøre det sånn er det viktig å måle OG og tilpasse humleskjema. Den første kjelen vil inneholde mer sukker og vil dermed trenge mer humle. Den andre vil trenge mindre.
Det regner du fint ut i sanntid, hvis du har en PC eller telefon i nærheten.
 
Tilbake
Topp