Tråden for dumme spørsmål.

"Kaldkrasjingen" gikk ikke iht plan. Kølschen vil få en uke på 2-4C før flasking.
Går flaskekarboneringen bra med så lang tid eller bør jeg gjøre noe?

-Wlp 029

Hehe, ja. Som med mye annet er det forskjell på sprayflasker. Det var kanskje et dumt spørsmål, så da postet jeg ihvertfall på rett sted. :)

Hvilken eplejuice bruker dere til cider?
Den beste, eller spiller ikke smaken noen rolle?
Ha pasteurisering noe å si?

Kan jeg karbonere på fat med dextrose i samme mengder som i flasker dersom jeg ikke trykksetter fatet? Jeg tenker å bruke 6g/liter

Sitter og prøver regne om en 7fjell oppskrift:

Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU
6 g/l Cascade @ 10 min.
3 g/l Amarillo, dry hop @ day 6

Stusser litt på den g/l til humlen. Er liter som i batch size på båda? Eller "nåvarande mengde vørter".. Er jo en del som blir liggende kvar i kokekjelen med så mye humle :)

Det skal karbonet med mindre sukker. Me bruker BS . 19 på 2.5 58 gram for fat vs 115 gram for 19 liter på flaske

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Sitter og prøver regne om en 7fjell oppskrift:

Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU
6 g/l Cascade @ 10 min.
3 g/l Amarillo, dry hop @ day 6

Stusser litt på den g/l til humlen. Er liter som i batch size på båda? Eller "nåvarande mengde vørter".. Er jo en del som blir liggende kvar i kokekjelen med så mye humle :)
Batch size

Eg har ikkje studert det bruker berre BS som rettesnor . Sett 0.1 til 0.2 bar på fatet slik eg veit det er tett Så får det stå I fred til det vert sett kalt og kobla på drivgass

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Burde man skippe Irish Moss i weiss og wit? Disse skal vel være litt «tåkete»? Mener å ha lest her på forumet at noen (tror det var Gahr) hadde det oppi alle brygg.

Burde man skippe Irish Moss i weiss og wit? Disse skal vel være litt «tåkete»? Mener å ha lest her på forumet at noen (tror det var Gahr) hadde det oppi alle brygg.
Mange gjør det (skipper), selv har jeg brukt klaringsmiddel uten at witten blir helt klar, så det blir vel en smakssak....

En stund siden sist jeg kom med dumt spørsmål nå...tror jeg. Drister meg derfor utpå igjen. Hvis man har for lav pre-boil SG, bør man da tilsette spraymalt allerede før kok, eller vente til man ser hva man ender på post-boil?

Tilbake
Topp