Tråden for dumme spørsmål.

Jeg ville også gjort det sånn, altså kokt i serie. Det beste ville selvsagt vært om du kunne lånt en kjele til med plass til ca halvparten.

Hvis du starter kok med first runnings (det første som renner av) kan du sirkulere lengre, få klarere vørter og bedre utbytte - uten at det tar lengre tid. Tapp av skyllevann i et ekstra gjæringskar el mens runde #1 koker.
Når du har kokt første halvpart og starter kjøling kan du sette andre halvpart til kok direkte.

NB: hvis du velger å gjøre det sånn er det viktig å måle OG og tilpasse humleskjema. Den første kjelen vil inneholde mer sukker og vil dermed trenge mer humle. Den andre vil trenge mindre.
Det regner du fint ut i sanntid, hvis du har en PC eller telefon i nærheten.

Takk for gode svar :)
Er nok ikke så greit å få lånt en 40 liter kjele i nærheten, så det må bli litt triksing. Har ikke tenkt på dette at humlemengden må justeres etter sukkerinnholdet i vørteren, tenkte i utgangspunktet å fordele det ca 1/4 og 3/4 i hhv 20 liter kjelen og 60 liter kjelen, siden det skal blandes i gjæringskarene etter kjølinga... Lurer på å bare koke samtidig og å hive 20 liters kjelen oppi en kum med isbiter for å få tempen raskt ned på linje med det som kjøles med spiral i store kjelen...
 
Har du noen liter å gå på så kan du mikse (med f eks et litermål) etter at vørteren er kommet i kokekarene.
Gjør ofte det og det skiller svært lite på de to da. Første avsiling settes likevel til koking når det er passe i kjelen.
Andre kokes kjapt opp da det er mindre i denne. Humler ikke noen av de før begge koker og evt justeringer kan gjøres.
 
Hei! Jeg er nybegynner, og har to kar stående til gjæring (Sterk Ale). Det har gjæret i 12 dager nå, og det bobbler fortsatt i gjærlåsen (Èn gang i minuttet ca). Dette er ferdig ølsett, og på anvisningen står det at det skal gjæres i 14 dager. Skal jeg da vente til det har sluttet å boble i gjærlåsen, eller kan jeg bare "avslutte" etter 14 dager? Har målt SG, og den viser 1010 (Som det omtrent skulle ende på).

Jeg har hørt at ølet bør være kjølig når det skal karboneres på corneliusfat. Isåfall hvor kaldt bør det være for denne type øl? Og kan jeg stikke ølet over fra gjæringskaret og over på corneliusfat, for så å kjøle det ned i kjøleskap? :) Det har gjæret på pluss minus 20 grader.
 
Les den limte tråden "Hjelp! det plopper ikke......" . Tråd nr 2 i denne del av forumet.
Ale kan godt få stå i 14 dager og det går bra om det får noen dager mer også. Gjæringen er ofte ferdig den første uken, det er ryddejobben som gjæren gjør som pågar nå. Måler du gravity når du har tenkt å flaske/ha på fat og den ikke har gått mer ned så har du som oftest nådd FG. La det gå tre dager mellom disse målingene.
Søk på karbonering på fat så finner du sikkert svar. -Selv bruker jeg flasker.
 
Noen som vet om det finnes noen "gjenget plate/end cap" for at stenge hullet i "gjenomføringen" når man skruet vekk tappekranen. Har to 650 og en 630, men tenkte kvitte meg meg 630'n og skaffe en stout kran etter hvert. Men fint hvis man kunde få stengt hullet så lenge.
 
Har et lite og helt sikkert dumt spørsmål:

Når jeg brygger, så bruker jeg samme innstillingene på Beersmith hver gang. Husker ikke de eksakte tallene i hodet, men hver gang jeg brygger, starter jeg med, si 35 liter vann å meske med, og koker alltid opp 10 liter vann til skylling. Så justerer jeg bare på antall kilo malt for å justere opp eller ned alkoholprosenten. Er dette en god praksis å gjøre, når vi brygger samme antall liter med øl hver gang? Ble litt rotete forklaring, håper noen forstod spørsmålet mitt..!
 
Du bør ta høyde for hvor mye vann som ligger igjen i maltet etter mesking (l/kg) når du justerer maltmengden.
Men BS regner da vel ut vannmengdene for deg?
 
Du bør ta høyde for hvor mye vann som ligger igjen i maltet etter mesking (l/kg) når du justerer maltmengden.
Men BS regner da vel ut vannmengdene for deg?

Har ikke BS foran meg her og nå, men mener på at BS ikke justerer på vannmengden ved endring av antall kilo malt, mener den kun justerer for det om jeg legger inn lengre koketid
 
Skal sjekke opp dette, er det tilfellet så er jo problemet løst haha! Men hvordan beregner man antall skyllevann? Har bare brukt 10 liter hver gang, men vet ikke om det er fordelaktig å gjøre det på andre måter
 
Ser ut til at det ikke følger med perlickkraner, men må kjøpes ekstra. Det er likt det jeg har, kjøpt fra USA, og det kom med enkle stempelkraner, som er byttet ut med perlick. Tårnet fungerer helt fint, men det er trangt inni, for å skru av/på gjennomføringer, så det er litt vanskelig å få strammet godt.
 
Ser ut til at det ikke følger med perlickkraner, men må kjøpes ekstra. Det er likt det jeg har, kjøpt fra USA, og det kom med enkle stempelkraner, som er byttet ut med perlick. Tårnet fungerer helt fint, men det er trangt inni, for å skru av/på gjennomføringer, så det er litt vanskelig å få strammet godt.
Stusser bare på at det står, tappekran med 2 kraner, og i undertekst, du KAN bruker perlic kraner på dette tappetårnet.
 
Ved bruk av knuste pepperkorn i brygg. Skal desse tilsettast seint eller tidleg i kokinga, og bør dei vera med over i gjæringskaret? Eg ynskjer litt markant peparsmak, ein må kjenne den utan å vite om det.
 
Siste 15 er det vanligste, ja.
Tror ikke du får så mye ut av pepperkorn utenfor kokingen, og å koke inn er det enkleste mtp renhold mm.
Om du trenger en råere smak får du justere opp mengden, men det er lett å skakkjøre et øl med for mye krydder.
 
Tilbake
Topp