Tråden for dumme spørsmål.

Ja, men det er lite effektivt ift. risting, dvs. det tar mye lenger tid før du får samme oksygennivå, som uansett er mindre enn med ren oksygen.
Ville heller kjøpt et oksygen kit, det er uansett beste løsning og trumfer alt annet. Det beste med risting er at det er gratis, skal du først begynne å kjøpe noe så kjøp oksygen kit

Det går raskere å nå maks PPM, men du får teoretisk ikke inn mer oksygen enn ved risting.
Nei, det er feil, risting i 45 sekunder er det som skal til for å få metning, forutsatt at du bruker en Carboy som yankeene sier. Akvariepumpe er vel minimum 5 minutter, men jeg skal sjekke det

Ja, så det samme selv. Mystisk. Har alltid lest at flere minutter må til.

Edit: I Yeast er det rapportert om 2.71 PPM med fem minutters risting i 20L 1.077 vørter.

Har jeg aldri lest. Og jeg rister kun i 45 sekunder og har en utmerket gjæringsprosess
Skal finne fram en video så ser du hvordan det gjøres

Edit: på så sterke øl som du nevnte 1.077 så rister jeg to ganger, gang nr. 2 etter f.eks 4 - 12 timer, fordi oksygen metningen er lavere med høy OG. Og gjæren krever mere oksygen.

Edit: og så gjærer jeg så store øl i 60 liters gjæringskar selv om det er 25 liter øl, så er det mye oksygen i headspace som gjæren kan kose seg med

Sist redigert:
Har også lest at det kan ta opp til 5min, men nå ryker vel den ukentlige trimmen hvis jeg bare må riste i 40 sekunder :p

Så må det vel også sies at det er mange faktorer inni bildet. Hvor fullt gjæringskaret er osv.

5 minutters risting, det står det respekt av. Dødsliten etter 45 sekunder

Men i det store og det hele så er det sikkert veldig mange faktorer. Det stod jo f.eks ikke i Yeast hva slags beholder eller hvordan det ble ristet. Alle tall kan være riktige, hvis man gjør det på samme måte som de som fikk frem tallene.

Ville vel tro at han tjener noen kroner på bloggen sin iht. trafikkgrunnlaget samt freebees i form av gratis utstyr for uttesting/skjult reklame slik mange andre bloggere gjør.
Men ja, jeg liker eksperimentene hans og de er nyttige.

Kan ikke sette fingeren så mye på hvordan eksperimentene er utført vanligvis, hvis de er gjort som beskrevet. Det eneste er jo at det ikke er vitenskapelig utført, kun en gjeng som smaker på et brygg brygget en gang. Og uten å gå inn på det vitenskapelige grunnlaget de skal motbevise. F.eks. trub/hotbreak er vel mest skadelig for ølet ved langtidslagring etter det jeg har lest, da hjelper det ikke å smake på brygget etter 14 dager for å motbevise at praksisen med ikke å ta det med i gjæringskaret er tull

Sist redigert:
Har tidligere laget øl fra ølsett kjøpt på europris med variabelt resultat, men etter å ha lest litt rundt her inne har jeg fått lyst til å lage øl fra bunnen av. Jeg har imidlertid bare en 12-liters kjele og ikke økonomi til å investere i noen større akkurat nå. Har jeg mulighet til å meske i denne (tenker da på knust malt i BH-pose, og koke opp med humle etter hvert) for deretter fylle opp gjæringskaret med vann i tillegg til vørteren? For meg ser det ut til at det er slik det er gjort her og her men dette gjelder kanskje bare når man brygger med maltekstrakt? Jeg kunne ha tenkt meg å prøve meg på denne oppskriften for eksempel, men er usikker på hvor mange liter oppskriften er ment for. Om den f.eks. er ment for 25 liter, er jeg da avhengig av 25-liters kjele til mesking/koking av 25 liter vørter, eller kan jeg bruke 12-liters kjelen min, meske/koke 12 liter vørter, helle dette i gjæringskaret og fylle opp med vann til 25 liter?

Har tidligere laget øl fra ølsett kjøpt på europris med variabelt resultat, men etter å ha lest litt rundt her inne har jeg fått lyst til å lage øl fra bunnen av. Jeg har imidlertid bare en 12-liters kjele og ikke økonomi til å investere i noen større akkurat nå. Har jeg mulighet til å meske i denne (tenker da på knust malt i BH-pose, og koke opp med humle etter hvert) for deretter fylle opp gjæringskaret med vann i tillegg til vørteren? For meg ser det ut til at det er slik det er gjort her og her men dette gjelder kanskje bare når man brygger med maltekstrakt? Jeg kunne ha tenkt meg å prøve meg på denne oppskriften for eksempel, men er usikker på hvor mange liter oppskriften er ment for. Om den f.eks. er ment for 25 liter, er jeg da avhengig av 25-liters kjele til mesking/koking av 25 liter vørter, eller kan jeg bruke 12-liters kjelen min, meske/koke 12 liter vørter, helle dette i gjæringskaret og fylle opp med vann til 25 liter?
Å vanne ut så mye vil føre til et tynt skvip. Bare skaler hele oppskriften til et volum du er i stand til å lage (~8-10 liter?) med ditt oppsett.
Skaler oppskriften så du har plass til hele meskevolumet bare, dette vil være det største i ditt tilfelle.

Pils er kanskje ikke det beste å velge som første all-grain brygg? Vanskelig, ikke minst mtp gjæringstemperatur.
Gå for en IPA eller vanlig Pale Ale og tilpass oppskriften til ditt maksvolum.

Å vanne ut så mye vil føre til et tynt skvip. Bare skaler hele oppskriften til et volum du er i stand til å lage (~8-10 liter?) med ditt oppsett.
Skaler oppskriften så du har plass til hele meskevolumet bare, dette vil være det største i ditt tilfelle.

Ingen grunn til at det skal bli skipete!
Enten vanner du litt mindre (kanskje fra 10 til 15 liter), eller så koker du i to omganger.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Tilbake
Topp