Tråden for dumme spørsmål.

Bruke en pinne og et litermål. Tilsett vatn etter ønska mengd, lag et hakk. Evt kan du bruke eit måleband å mål høgda av 1 liter i kjelen å gong deg oppover.
 
Har en bryggekjele på 36 L som utrolig nok ikke har inngravert måleskala for volum på innsiden.
Noen som har noen artige og kloke tips om hvordan man kan følge med på volumet?
Vurderer å lage en stav hvor jeg hakker inn en og en liter mens jeg fyller kjelen med litermål.
Om det er 36L fra Bryggselv, så er 1cm=1liter. Bruk en linjal(jeg kjøpte en i stål på ebay), og mål hvor langt det er fra kanten og ned til vørter/vann. :)
 
Har en bryggekjele på 36 L som utrolig nok ikke har inngravert måleskala for volum på innsiden.
Noen som har noen artige og kloke tips om hvordan man kan følge med på volumet?
Vurderer å lage en stav hvor jeg hakker inn en og en liter mens jeg fyller kjelen med litermål.
Bruker meterstokk i min. 1 liter er 1 cm.
 
Du kan vel bare regne ut høyden i centimeter per liter geometrisk? Enkel matematikk fra ungdomskolen ;)
 
Du kan bruke en tommestokk f.eks, men ikke post boil. Regne om cm til liter.

Ellers finnes det en metode å etse merker selv, noen andre her har sikkert linken til hvordan man gjør det.
 
Jeg måler fra toppen av kanten og ned til vørteroverflaten
Patina 36l Meskegryte
38,5cm OD, 36,0cm ID, 36cm høyI, 37cm høyO, omkrets:
Mål med falskbunn i gryta
1 liter per 1,05 cm
10 liter = 10 ,2 cm fra bunn
10 liter = 26 cm fra toppen
14 liter = 21,5 cm
20 liter = 16,5 cm
25 liter = 11,5 cm
 
Flasker som er desinfisert med Starsan, hvor lenge bør de maks henge på flasketre før tapping? Vasket mange flasker i går, men rakk ikke tappe alt. Regner med jeg bør ta en runde til med Starsan i dette tilfellet, men kjekt å vite til seinere uansett.
 
Flasker som er desinfisert med Starsan, hvor lenge bør de maks henge på flasketre før tapping? Vasket mange flasker i går, men rakk ikke tappe alt. Regner med jeg bør ta en runde til med Starsan i dette tilfellet, men kjekt å vite til seinere uansett.
Det er egentlig ikke noe poeng i å la dem tørke/renne av. Jeg ville ikke latt dem stå mye lengre enn et time eller to, men jeg har ikke satt meg så mye inn i det.
Ingen grunn til å desinfisere før du skal til å flaske, husk at det ikke er et vaskemiddel.
 
Hei!

Ser at mange isolerer kjelene sine med liggeunderlag. Er dette i så fall bare å feste rundt eller må det noe belegg mellom kjelen og liggeunderlaget? Tenker da på om de tåler så pass sterk varme som det blir utenpå kjelen under koking.
 
Mitt er noe standard, enkelt i hvert fall, og det har ikke smeltet ennå... kuttet det til og bruker 2 stropper til å holde det på plass. Det krympet noen centimeter etter første runde, men har fungert helt strålende.
 
Hei!

Ser at mange isolerer kjelene sine med liggeunderlag. Er dette i så fall bare å feste rundt eller må det noe belegg mellom kjelen og liggeunderlaget? Tenker da på om de tåler så pass sterk varme som det blir utenpå kjelen under koking.
Kjøpte bare et billig et på biltema, men bruker det ikke når jeg koker, bare til å isolere mens jeg mesker.
 
Vis vedlegget

Har funne ein type på clas som krymper minimalt
Har det på alle våre kjeller heile tida også under kokk . Festa med svart isolasjon tape

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har liggeunderlag rundt min BB60 når jeg mesker, festet med bagasjestrikker oppe og nede. Når jeg i tillegg trer en gammel sovepose ned over det hele, blir varmetapet minimalt.

Jeg bruker det ikke under koking, men det hadde sikkert gått greit. Under kjøling hadde jeg selvfølgelig måttet ta den av, men med strikkene er ikke det noe problem.
 
Må du isolere BB60 da Finn? Jeg har aldri gjort det, opplever ca 1 grad temperaturfall på 30 minutter (den er jo dobbeltvegget). Etter 30 minutter øker jeg jo temperaturen til 77 grader uansett!
 
Hei!

Ser at mange isolerer kjelene sine med liggeunderlag. Er dette i så fall bare å feste rundt eller må det noe belegg mellom kjelen og liggeunderlaget? Tenker da på om de tåler så pass sterk varme som det blir utenpå kjelen under koking.

Jeg brukte lyddempingsplat fra biltema på 36 l kjele under kok: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000017199/
Festet den med gaffa og borrelås, men har sluttet å bruke den i det siste, siden jeg ikke har det travelt og tror at tidsbesparelsen er minimal. Tåler varmen fra kjelen godt.
 
Tilbake
Topp