Oj, fantastiske nyheter, takk! Trodde jeg skulle stille til sommerfesten med 3% pils, men da lover det bedreNei, SG målinger før kok ( boil gravity,BG) er lavere. Under kok fordamper vann og sukkerkonsentrasjonen blir gradvis høyere og SG stiger. Ved kok slutt har du høyest SG, denne verdien er det vi kaller OG, altså SG ved pitch av gjæren.
Avhengig av din fordampning stiger typisk SG med 10-13 poeng under kok.
Endte opp med å pitche. Nytt utstyr, ble kjølt litt kjappere enn sist jeg husketVær litt ekstra trøtt imorgen du, pitching og risting tar bare 5min når du allikevel har fått det på dunk.
Ser Glenn kom meg i forkjøpet, han har mye mere peil enn meg. Mulig det går helt fint, men jeg ser ikke helt gevinsten med å spare 5min?
Ikke noe å bekymre seg for igrunn. Det er bare gjæret som jobber.Endte opp med å pitche. Nytt utstyr, ble kjølt litt kjappere enn sist jeg husket
Nytt spørsmål! Har nettop flaska, ser det er litt skum i flaskene, sett på bildet under. Er det normalt? Ble flasket kun for noen timer siden.
Å "helle" noe som helst når det er underveis eller ferdiggæret = ødelagt øl i løpet av veldig kort tid pga oksidering. Jeg ville bare smurt meg med den tålmodigheten som trengs for å få tak i en hevert.