Tråden for dumme spørsmål.

Jeg fikk akkurat en Inkbird i posten, men har enda ikke skaffet varmeelement. Vil det funke dårlig å bruke den med kun kjøling? Tenker jo at kjøleskapet slutter å kjøle når temperaturproben kommer ned til riktig temp. Vil det være godt nok å programmere den til en grad eller to høyere dersom jeg planlegger å brygge i morgen?
 
Jeg fikk akkurat en Inkbird i posten, men har enda ikke skaffet varmeelement. Vil det funke dårlig å bruke den med kun kjøling? Tenker jo at kjøleskapet slutter å kjøle når temperaturproben kommer ned til riktig temp. Vil det være godt nok å programmere den til en grad eller to høyere dersom jeg planlegger å brygge i morgen?
Jeg kjører Inkbird kun på kjøling i kjøleskap. Varmen ordner resten. Har 0,3 +og-. Og da er det innenfor en grad :D
 
Jeg sliter litt med at dersom jeg bruker omtrentlig maks anbefalt malt i min Beer Brew 30 så klarer jeg ikke å komme høyt nok på OG.

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Mistenker at malten ikke får god nok kontakt med vannet når det er så mye av den. Kan jeg f.eks meske lengre eller oppnåe jeg uønskede resultater ved å øke mesketid?
 
Jeg sliter litt med at dersom jeg bruker omtrentlig maks anbefalt malt i min Beer Brew 30 så klarer jeg ikke å komme høyt nok på OG.

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Mistenker at malten ikke får god nok kontakt med vannet når det er så mye av den. Kan jeg f.eks meske lengre eller oppnåe jeg uønskede resultater ved å øke mesketid?

Nå synker jo utbyttet - regnet som meskeffektivitet - med mengden malt, normalt med i alle fall et par prosent pr 0.005 SG. Men det er du selvfølgelig klar over.

Det er en automatisk BB30 du har, går jeg ut fra. Sirkulerer du kontinuerlig? Det burde jo hjelpe. Men ellers skulle det hjelpe å forlenge mesketida, og jeg kan ikke se at det skulle få noen negativ effekt.
 
Nå synker jo utbyttet - regnet som meskeffektivitet - med mengden malt, normalt med i alle fall et par prosent pr 0.005 SG. Men det er du selvfølgelig klar over.

Det er en automatisk BB30 du har, går jeg ut fra. Sirkulerer du kontinuerlig? Det burde jo hjelpe. Men ellers skulle det hjelpe å forlenge mesketida, og jeg kan ikke se at det skulle få noen negativ effekt.

Ja, kalkulatorene jeg har brukt tar høyde for meskeeffektivitet.

Rør i mesken. Sirkuler under mesking. Mesk i 90 min. Del opp i to og brygg to ganger.
Du har en begrensning i utstyret. Det vil alltid få negative konsekvenser når du nærmer deg max

Skal prøve å øke mesketiden litt, samt røre litt mer i mesken underveis. Kommer nok også til å sirkulere litt lengre enn jeg vanligvis gjør.

Takk for tips begge to! :D
 
Noen som vet om det er mulig å få tak i et litermål på 3 Liter i stål? Har ikke hatt noe hell i søk på nettet så langt.
 
Skal prøve å øke mesketiden litt, samt røre litt mer i mesken underveis. Kommer nok også til å sirkulere litt lengre enn jeg vanligvis gjør.

Det hjelper å røre. Men det havner litt malt i vørteren, du får av noe av det ut ved å skumme av med en stor sil. Brygget en øl med 14 kilo malt (Vestkyst) på min BB60A og fikk ut 53 liter 1.070. Det jeg gjorde var å røre i maltsenga før heving av silkar og utmesk, for å fjerne eventuelle kanaler. Kverner du fint tar det laaang tid å skylle når du gjør dette. Rundt 90 minutt gikk det før jeg fikk igjennom 30 liter skyllevann.

Effektivitet raser på de siste kiloene malt. Kompensere med spraymalt er det enkleste.
 
Dette er en ‘ukjent’ gjær og kan derfor være lunefull.
Smaksprofilen er allerede satt, så us-05 er en god ide.
Forutsetter at du har hatt jevn eller stigende temperatur.
Dersom du ikke tilsetter ny gjær, ville jeg ha ventet 1-2 uker.

Takk for gode råd, har ikke kontrollert temperaturskap. Men flyttet karet inn på badet for å øke temperaturen, og nå er den nede på 1,009. Fortsatt litt høyt syns jeg, men det kommer seg. Har ikke tilsatt ekstra gjær og nå som den er under 10 ser jeg ikke behovet. Dette er så gøy at det absolutt skal gjentas, gjerne med noen smakstilsetninger.
 
Jeg har kjøpt meg en Oxywand og har stive CO2/ølslanger fra regulator og til Oxywand. Jeg har satt på et par John guest koblinger slik at de lett lar seg demontere mellom bruk. Slangen som benyttes vil sånn sett ikke være en del av et lukket system under lagring, men være eksponert mot omgivelsene. De skal jo ikke i direkte kontakt med vørteren, men bør de likevel vaskes innvendig før hver bruk?
 
Jeg har kjøpt meg en Oxywand og har stive CO2/ølslanger fra regulator og til Oxywand. Jeg har satt på et par John guest koblinger slik at de lett lar seg demontere mellom bruk. Slangen som benyttes vil sånn sett ikke være en del av et lukket system under lagring, men være eksponert mot omgivelsene. De skal jo ikke i direkte kontakt med vørteren, men bør de likevel vaskes innvendig før hver bruk?
Sette på en liten tape-bit på enden når de ikke er i bruk, så kommer det vel ikke noe inni..?
 
Lager en 20L med Cider av First Price eplejuice. Ble anbefalt på lokale bryggebutikken å tilsette litt ceylon-te ettersom det skulle øke sjansen for å få litt sødme. Men jeg husker ikke hvor mye han foreslo.

Noen her som har gjort noe lignende å har innspill?
 
Tenkte prøve meg.på ein doppelbock Har WLP830 og WLP820 klar til bruk Nokon av desse som er egna? Eller burde eg vente til eg får tak i 833?
 
Tilbake
Topp