Tråden for dumme spørsmål.

Hvis jeg tapper nesten bare skum fra fat som har stått med 1 bar i ca 14 grader i ca en uke betyr det at co2’en ikke har satt seg skikkelig? Prøvde å slippe ut trykket et par ganger til jeg fikk passende mengde skum, men da var det helt flatt øl. Bruker skumdempende oppsett så slanger er neppe problemet.
Har omtrent samme problem, men med 4-liter growler. Står i kjøleskap på 5-6 grader og 15 psi. Får stort sett bare skum. Har en gang klart å få tappet øl uten for mye skum, men husker ikke hva jeg gjorde. Mener jeg endret trykket, men husker ikke om det var opp eller ned:confused:

Hvis jeg tapper nesten bare skum fra fat som har stått med 1 bar i ca 14 grader i ca en uke betyr det at co2’en ikke har satt seg skikkelig? Prøvde å slippe ut trykket et par ganger til jeg fikk passende mengde skum, men da var det helt flatt øl. Bruker skumdempende oppsett så slanger er neppe problemet.
Karboneringen er trolig ok. Kan du beskrive oppsettet?

Karboneringen er trolig ok. Kan du beskrive oppsettet?

Ca 80cm skumdempende 3/16 slange (stusset litt på hvorden den er så liten) med JG kobling i hver ende og ca 15cm med en litt større slange som går til fat og til tappekran. Kjøpte denne ferdig koblet fra Gulating. Han som stod i kassen sverget til dette oppsettet.

Ca 80cm skumdempende 3/16 slange (stusset litt på hvorden den er så liten) med JG kobling i hver ende og ca 15cm med en litt større slange som går til fat og til tappekran. Kjøpte denne ferdig koblet fra Gulating. Han som stod i kassen sverget til dette oppsettet.
Ja, det er lite. Prøv med 2 meter. Picnickran?

Imorgon står ein Dobbelbock for tur, men fikk no litt impulsivt lyst til å brygge ei øl til; ein brown ale med og 1.045 (ca 15 liter) Har lyst å bruke ein pakke Wyeast 1318 til denne.
Lurer då på om eg kan sette ein liten starter på omtrent 1 liter i eit norgesglas, riste inn godt med oksygen i starten, la stå uten risting/røring, og så pitche heile greia imorgon uten å dekantere..?

Imorgon står ein Dobbelbock for tur, men fikk no litt impulsivt lyst til å brygge ei øl til; ein brown ale med og 1.045 (ca 15 liter) Har lyst å bruke ein pakke Wyeast 1318 til denne.
Lurer då på om eg kan sette ein liten starter på omtrent 1 liter i eit norgesglas, riste inn godt med oksygen i starten, la stå uten risting/røring, og så pitche heile greia imorgon uten å dekantere..?

Burde vel fungere brillefint det. Hvis ikke gjærpakka er veldig gammel så vil jeg også tro du kan bare gi den en vitality-boost med vørter i morgen og, noen timer før pitch. 1.045 er jo overkommelig uansett, men fint med gjær som har spist eller iallefall begynt å spise seg litt fet igjen.

Burde vel fungere brillefint det. Hvis ikke gjærpakka er veldig gammel så vil jeg også tro du kan bare gi den en vitality-boost med vørter i morgen og, noen timer før pitch. 1.045 er jo overkommelig uansett, men fint med gjær som har spist eller iallefall begynt å spise seg litt fet igjen.
Gløymte å skribe det, men Mfg tidlig i mai meiner eg å huske. So treng kanskje litt tid å komme i gang?

Netopp fått inspirasjon til en jalapeno/vanilje/kaffe-stout.

Det jeg lurer på er kaffen. Kan man meske med den? Jeg vil ikke ha et straight in the face kaffe-preg. Øl blir jo godt med malt i mesk i steden for alt i secondary... Hva med vaniljen kan man meske den og? Det er jeg ser etter er et øl som har subtile innslag av dette, det skal være en porter/sstout hvor man ikke merker så mye til at det har både kaffe og vanilje før man hadde smakt en versjon uten noen av delene. Jallas'ene hiver jeg i på slutten av gjæringen.

Er det noen i Oslo, gjerne Grünerløkka, som har Dahls-gjæren? Jeg har tenkt å brygge med den på fredag, men får ikke liv i den lille slanten jeg hadde satt til side fra sist. :(

Prøver meg på det. Vil helst ikke utsette det for særlig varme mtp den ferske smaken, selv om smaken helst skal være i bakgrunnen.

Har satt en kirsebærlambik som fikk tre typer bakterier etter ti ukers ordinær gjæring. Etter en uke med bakterier hadde gravity bare sunket med 1 poeng. Den står på ca 20 grader, kan det være en idé å flytte den litt varmere? Eller er det forventet at det tar mye lenger tid med bakterier?

Når den skal flakses etter 4 uker med bakterier, bør jeg bruke cbc-1 eller tror dere det blir flaskebomber?

Sent fra Tapatalk

Har satt en kirsebærlambik som fikk tre typer bakterier etter ti ukers ordinær gjæring. Etter en uke med bakterier hadde gravity bare sunket med 1 poeng. Den står på ca 20 grader, kan det være en idé å flytte den litt varmere? Eller er det forventet at det tar mye lenger tid med bakterier?

Når den skal flakses etter 4 uker med bakterier, bør jeg bruke cbc-1 eller tror dere det blir flaskebomber?

Sent fra Tapatalk
Hvilken SG hadde ølet når du tilsatte bakteriene? Og hvilke bakterier snakker vi om her?
Sekundærgjæring med bakterier kan ta lang tid og om du flasker for tidlig har du potensielle flaskebomber.

Tilbake
Topp