Morten Jensen
Norbrygg-medlem
Ja, det er lite. Prøv med 2 meter. Picnickran?
Vanlig picnickran, ja. Skal prøve å lage mitt eget oppsett. Har kjøpt inn en del vanlig ølslange, så det går seg vel til
Ja, det er lite. Prøv med 2 meter. Picnickran?
Imorgon står ein Dobbelbock for tur, men fikk no litt impulsivt lyst til å brygge ei øl til; ein brown ale med og 1.045 (ca 15 liter) Har lyst å bruke ein pakke Wyeast 1318 til denne.
Lurer då på om eg kan sette ein liten starter på omtrent 1 liter i eit norgesglas, riste inn godt med oksygen i starten, la stå uten risting/røring, og så pitche heile greia imorgon uten å dekantere..?
Gløymte å skribe det, men Mfg tidlig i mai meiner eg å huske. So treng kanskje litt tid å komme i gang?Burde vel fungere brillefint det. Hvis ikke gjærpakka er veldig gammel så vil jeg også tro du kan bare gi den en vitality-boost med vørter i morgen og, noen timer før pitch. 1.045 er jo overkommelig uansett, men fint med gjær som har spist eller iallefall begynt å spise seg litt fet igjen.
Kjæringa å kidden er ute av huset so då prøver eg det... skulle vel egentlig vaske badet, menmen..
Kjæringa å kidden er ute av huset so då prøver eg det... skulle vel egentlig vaske badet, menmen..![]()
Hva med kaldekstrakt av kaffe + vanilje? Så kan du smake til i vørteren etter koking og avkjøling![]()
Tommel opp. Tenkte ikke på kaldekstrakt. Bare å gjøre det og dumpe oppi? Mtp critters?
Bruk kokt avkjølt vann. Lokk på under kalduttrekk. Null stressTrur eg ville ha pasteurisert den etter kaldtrekkinga for å være sikker.
Hvilken SG hadde ølet når du tilsatte bakteriene? Og hvilke bakterier snakker vi om her?Har satt en kirsebærlambik som fikk tre typer bakterier etter ti ukers ordinær gjæring. Etter en uke med bakterier hadde gravity bare sunket med 1 poeng. Den står på ca 20 grader, kan det være en idé å flytte den litt varmere? Eller er det forventet at det tar mye lenger tid med bakterier?
Når den skal flakses etter 4 uker med bakterier, bør jeg bruke cbc-1 eller tror dere det blir flaskebomber?
Sent fra Tapatalk
Sg var 1.020 da jeg tilsatte bakteriene, lactobacillus, pediococcus og brettanomycis. Ifølge oppskriften skal den gjøre fire uker på bakterier, men jeg er åpen for mer. Beregnet fg er 1.006Hvilken SG hadde ølet når du tilsatte bakteriene? Og hvilke bakterier snakker vi om her?
Sekundærgjæring med bakterier kan ta lang tid og om du flasker for tidlig har du potensielle flaskebomber.
Da tror jeg du virkelig skal gi den mere tid. Gjerne opp mot et år .... faktisk.Sg var 1.020 da jeg tilsatte bakteriene, lactobacillus, pediococcus og brettanomycis. Ifølge oppskriften skal den gjøre fire uker på bakterier, men jeg er åpen for mer. Beregnet fg er 1.006
Sent fra Tapatalk
Bruk av bakterier er ikke en kamp mot tiden, men en kamp mot smaksønske.Ifølge oppskriften skal den gjøre fire uker på bakterier, men jeg er åpen for mer.