Tråden for dumme spørsmål.

Vi må skille mellom hvor mye skum vi får i glasset ved fylling og skumfasthet. Sistnevnte er en del av ‘oppskriften’, mens første har med balansering av tappelinjen.
Har du for mye skum og det går for sakte, trenger vi mer info for å hjelpe. Jeg ville ihvertfall ikke startet med å kutte tappelinjen
Hvilket øl, hvilken kran, med eller uten struping på kran, serveringstemperatur
En generell regel er at kran skal være 100% åpen eller lukket. Alt imellom skaper turbulens og skum

Vi må skille mellom hvor mye skum vi får i glasset ved fylling og skumfasthet. Sistnevnte er en del av ‘oppskriften’, mens første har med balansering av tappelinjen.
Har du for mye skum og det går for sakte, trenger vi mer info for å hjelpe. Jeg ville ihvertfall ikke startet med å kutte tappelinjen
Hvilket øl, hvilken kran, med eller uten struping på kran, serveringstemperatur
En generell regel er at kran skal være 100% åpen eller lukket. Alt imellom skaper turbulens og skum
... og rene glass ...

Skal brygge en imperial stout med WLP007 snart, og lurer på om det ikke er like greit å dyrke gjær via en dry stout. Kjøre en 20 liters guinness klone eller noe i den dur med lav OG 1.045'ish, og så tappe 45 liter imperial stout OG 1.100-1.110 rett på kaka. Er kun bitterhumle i guinness klonen, bruker jeg pose på humla og lar cold break bunnfelle før jeg tapper til gjæring burde det vel gå fint? Og starte lavt på gjæring, kanskje 16-17 grader.

Skal brygge en imperial stout med WLP007 snart, og lurer på om det ikke er like greit å dyrke gjær via en dry stout. Kjøre en 20 liters guinness klone eller noe i den dur med lav OG 1.045'ish, og så tappe 45 liter imperial stout OG 1.100-1.110 rett på kaka. Er kun bitterhumle i guinness klonen, bruker jeg pose på humla og lar cold break bunnfelle før jeg tapper til gjæring burde det vel gå fint? Og starte lavt på gjæring, kanskje 16-17 grader.

Det er en veldig grei strategi:). Og jeg hadde ikke giddet å styre med humlepose. Bunnfelling gir deg klar vørter. Jeg får 3-4 dl fin og rein gjær i bunnen av mine brygg når jeg ikke tørrhumler.

Jeg tror det er viktig at du pitcher relativt rikelig - men selvfølgelig ikke noen grov overpitching - med frisk gjær fra starter. Da vil den ikke trenge å formere seg opp så voldsomt, og den du får etter gjæring, er ikke sliten og ødelagt. Så om kaka ikke blir så stor, så er den desto mer vital.

Klart det går :)
Gjæren vil ikke være særlig stresset etter første runde. Du har ingen fargeutfordringer siden begge er mørke. Du får naturligvis en overpitching selv med den høye OG’n
Det spørsmålet ingen kan gi deg et svar på er hvordan og hvor mye restene i gjæringsbøtta vil påvirke brygget.
Jeg ville nok ha høstet rikelig med gjær og dumpet resten.
Men det er klart det går :)

Klart det går :)
Gjæren vil ikke være særlig stresset etter første runde. Du har ingen fargeutfordringer siden begge er mørke. Du får naturligvis en overpitching selv med den høye OG’n
Det spørsmålet ingen kan gi deg et svar på er hvordan og hvor mye restene i gjæringsbøtta vil påvirke brygget.
Jeg ville nok ha høstet rikelig med gjær og dumpet resten.
Men det er klart det går :)

Han setter et dobbelt så stort brygg med dunderøl på kaka fra en Guinness, så jeg tror ikke det er noen fare for overpitching. Så her skal han nok kjøre AP-linja: "Alle skal med".

Et tilleggsmoment: Tapp opp starterølen ganske raskt. Jo lenger gjæren blir liggende, jo mer vil den tære på reservene den har bygget opp. Gjæren må selvfølgelig få tid til å rydde opp etter seg, men den trenger ikke allverdens tid til det. Og 007 flokkulerer vel godt, så den detter fort ut når den er ferdig med jobben.

Jepp, tenker en sunn og rask gjæring med litt ramping av temperatur etter tredje dagen burde være klart til tapping etter 8-9 dager. Bruker 1 pakke rykende fersk WLP007, (litt imponerende å stå på Hareid og ha i hende en gjær som er produsert 10. oktober i USA). Vil anslå at jeg trenger 10-12 ganger så mye gjær til imperial stouten. Kjører på med denne jeg da. Går uansett kortere tid enn å dyrke opp en pakke tre ganger for å få 5 desiliter gjær. Mindre jobb er det også, så får jeg øl utav det :)

Jepp, tenker en sunn og rask gjæring med litt ramping av temperatur etter tredje dagen burde være klart til tapping etter 8-9 dager. Bruker 1 pakke rykende fersk WLP007, (litt imponerende å stå på Hareid og ha i hende en gjær som er produsert 10. oktober i USA). Vil anslå at jeg trenger 10-12 ganger så mye gjær til imperial stouten. Kjører på med denne jeg da. Går uansett kortere tid enn å dyrke opp en pakke tre ganger for å få 5 desiliter gjær. Mindre jobb er det også, så får jeg øl utav det :)

Det går sikkert greit å pitche den pakka direkte, men jeg hadde satt en starter uansett. Det gir gjæren en ekstra "generasjon", og det gir mer gjær, så den ikke trenger å formere seg opp så mange ganger i Guinness'en. Begge deler er bra.

Jeg mener ikke at det er nødvendig å sette den starteren, men jeg tror det er en liten fordel å gjøre det. Men det forutsetter at du passer på å få tatt starteren av røreren litt før den er ferdig, slik at gjæren får ro til å bygge opp reserver av glykogen og trehalose.

I kveld fatet og flasket jeg min første batch, klarte selvfølgelig å glemme å purge fatet med co2 før jeg begynte å fylle på øl :( stor sjanse for oksidering? Det er en pale ale. Jeg dro i sikkerhetsventilen etter å ha fylt på 19 liter øl. Men ølet så veldig bra ut, klart og fint, men tror det vil ha cold haze :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

I kveld fatet og flasket jeg min første batch, klarte selvfølgelig å glemme å purge fatet med co2 før jeg begynte å fylle på øl :( stor sjanse for oksidering? Det er en pale ale. Jeg dro i sikkerhetsventilen etter å ha fylt på 19 liter øl. Men ølet så veldig bra ut, klart og fint, men tror det vil ha cold haze :)

Du får drekka fort [emoji482]

Sjøl åpner jeg lokket og fyller fra kran på gjæringskaret med silikonslange som rekker nederst i fatet for å unngå skvulping. Fyller opp, setter på lokket og trykksetter. Napper deretter i ventilen 5,6,7 ganger. Går etter min gane helt fint. Optimalt er vel lukket overføring og pressing av star-san ut av fatet. En pale ale er vel ingen humle-bombe så det går sikkert helt greit såfremt det ikke er no langtidslagring du sikter på :)

Sjøl åpner jeg lokket og fyller fra kran på gjæringskaret med silikonslange som rekker nederst i fatet for å unngå skvulping. Fyller opp, setter på lokket og trykksetter. Napper deretter i ventilen 5,6,7 ganger. Går etter min gane helt fint. Optimalt er vel lukket overføring og pressing av star-san ut av fatet. En pale ale er vel ingen humle-bombe så det går sikkert helt greit såfremt det ikke er no langtidslagring du sikter på :)

Har du ikke co2 i fatet før du fyller på øl med slangen? Bruker slange selv ned i fatet :)

Har du ikke co2 i fatet før du fyller på øl med slangen? Bruker slange selv ned i fatet :)

Det går fint uten å blåse co2 i fatet først. Ikke stress :) viktigste er å nappe i ventilen etter fatet er fullt som du har gjort. Det å fylle tomt fat med co2 bruker du mye gass på.

Ikkje stress, nyt første batchen din! Gjer det neste gong, evt start med tapping i lukka system først som sist :)

Edit: du hadde visst allereie fått eit "Ikkje-stress-svar" :p

Ikkje stress, nyt første batchen din! Gjer det neste gong, evt start med tapping i lukka system først som sist :)
Jeg traff perfekt på OG og FG så jeg er stort sett fornøyd, synes ølet fikk veldig fin klarhet, CC gjorde nok susen. Smakte på det når jeg målte FG og det smakte fortreffelig, blir spennende å se hvordan det utvikler seg med kullsyre :) Men ja jeg har en mistanke om at det går fort med, 19 liter er da ingen sak :) Jeg satt å så på Øltid på youtube i dag for overføring i lukket system. Skal nok få laget meg opplegg for dette til neste brygg.

Noen som har testet denne her? https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/263968361337 er jo nesten en tiendedel av norske priser :)

Den der drar bare to liter, og det holder ikke. Jeg har noe lignende - en som er nokså vanlig, og som du får til omtrent samme pris - og den sliter med å holde magneten på plass, og er vanskelig å få i gang, også. Jeg bruker den bare til små startere der jeg bare skal live opp gammel gjær.Men det er den helt fin til, og den er kjekk å ha.

Denne fra Bryggselv er god. Ny modell med vifte går ikke varm, slik den gamle gjorde. Den er sikkert urimelig dyr, men er også noe helt annet.

Tilbake
Topp