Tråden for dumme spørsmål.

På de to ut? Du har vel bare en utgang? Men har du kjøleskap bør du gjøre splitten i kjøleskapet, mtp kabelgjennomføringen inn i kjøleskapet.
Har co2-tanken og regulator i kjøleskapet. Tenkte meg en splitt som kan skrus på den ene av utgangene på regulatoren. Og at splitten også har gjenger på sine utganger.
 
Har co2-tanken og regulator i kjøleskapet. Tenkte meg en splitt som kan skrus på den ene av utgangene på regulatoren. Og at splitten også har gjenger på sine utganger.
Du bør ha tilbakeslagsventiler. Hvis du bruker en sånn splitter som ikke har, kan du bruke ball lock-koblinger med tilbakeslagsventil.
 
Det holder jo med en ved regulatoren. Mange har det innebygget.
Nei, det holder ikke. Når det byttes fat er det ofte forskjellig trykk på fatene, og da strømmer det gass fra fatet med høyest trykk til det med lavest trykk. Hvis fatet med høyest trykk er fullt, kan komme øl i gasslangen og videre over i det andre fatet. Det er mulig å koble på ett fat av gangen først for å få likt trykk, men det er tungvindt og lett å glemme. Been there...
Regulatorene trenger ikke ekstra tilbakeslagsventil.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Nei, det holder ikke. Når det byttes fat er det ofte forskjellig trykk på fatene, og da strømmer det gass fra fatet med høyest trykk til det med lavest trykk. Hvis fatet med høyest trykk er fullt, kan komme øl i gasslangen og videre over i det andre fatet. Det er mulig å koble på ett fat av gangen først for å få likt trykk, men det er tungvindt og lett å glemme. Been there...
Regulatorene trenger ikke ekstra tilbakeslagsventil.

Joda, men da kløner man. Jeg tenkte mest for å beskytte regulatoren egentlig.
 
Nei, det holder ikke. Når det byttes fat er det ofte forskjellig trykk på fatene, og da strømmer det gass fra fatet med høyest trykk til det med lavest trykk. Hvis fatet med høyest trykk er fullt, kan komme øl i gasslangen og videre over i det andre fatet. Det er mulig å koble på ett fat av gangen først for å få likt trykk, men det er tungvindt og lett å glemme. Been there...
Regulatorene trenger ikke ekstra tilbakeslagsventil.
Akkurat det der har jeg ikke tenkt over. Jeg har tanken på yttersiden og splitter jg slangen inne i kjøleskapet. Så det er bare et tidsspørsmål før jeg går i fella.
 
Akkurat det der har jeg ikke tenkt over. Jeg har tanken på yttersiden og splitter jg slangen inne i kjøleskapet. Så det er bare et tidsspørsmål før jeg går i fella.

Kapp stigerøret til gass helt ned og ta alltid en smak etter at du har fylt fatet, så er det ikke noe problem.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Da jeg kjøpte gassflaske så satte jeg gass på og stengte krana på flaska og så etter om det endret seg etter en stund.Vis det lekker vil det være lett å se at de endre seg.Var en video på yt som fikk meg til å gjøre det slik da jeg ikke vile miste gass
 
Fatet var vel ferdig montert når du kjøpte det, og da passet det.
Du har ikke byttet om stigerøret på gass / øl

Skrudde det opp nå, det virker som alt er på plass som det skal være nå [emoji16] men røret ligger fortsatt mot bunnen, men ikke så sjukt i spenn


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har jeg hatt jomfrutappingen fra fat:beermug:
Gikk veldig greit. Fat har stått med 1 bar trykk i en måned. Men kunne godt tenke meg litt mer skum. Det var bra med kullsyre i ølet, men ble lite skum på toppen. Tok lang tid å tappe 0,5 l. Har AGA 425g patron med enkel regulator (med 2 utganger, fra Mesterbrygg.) Fra regulator til fat er det ca. 1 meter 3/8 hard plastslange m/JG-koblinger. Og fra fat til tappekran (også enkel kran fra Mesterbrygg) er det 2 meter 3/16 hard plastslange m/JG-koblinger. Hørte fatet ble etterfylt med CO2 under tapping.
 
Da har jeg hatt jomfrutappingen fra fat:beermug:
Gikk veldig greit. Fat har stått med 1 bar trykk i en måned. Men kunne godt tenke meg litt mer skum. Det var bra med kullsyre i ølet, men ble lite skum på toppen. Tok lang tid å tappe 0,5 l. Har AGA 425g patron med enkel regulator (med 2 utganger, fra Mesterbrygg.) Fra regulator til fat er det ca. 1 meter 3/8 hard plastslange m/JG-koblinger. Og fra fat til tappekran (også enkel kran fra Mesterbrygg) er det 2 meter 3/16 hard plastslange m/JG-koblinger. Hørte fatet ble etterfylt med CO2 under tapping.

Synest egentlig ikkje 2 meter med 3/16 hørest for langt ut. Men du kan no prøve å redusere lengda til du er fornøgd. Sikker på det ikkje er sjølve ølet som har dårlig skum?
 
Tilbake
Topp