Tråden for dumme spørsmål.

Enda et muligens dumt spørsmål. Påvirker defoam skumfastheten?

Bakgrunn for spørs er min tørre stout, som ble best i NM av tørre stout, 3. plass i klassen Porter og Stout.

Kritikken fra dommerne (som var imponerende like) var for dårlig skumfasthet og for mye karbonering.

Det med karbonering er lett å ordne. Men det vil vel påvirke skumdannelsen negativt.

Fra denne Kultgen.pdf, så endret jeg på oppskriften med mer svart malt og maltet bygg.

Prøvesmakte et test brygg av den nye mot den innleverte og så til min overraskelse at orginalen hadde mere skum og høyere skumfasthet. (Ja, glassene var vasket i oppvaskmaskin + manuelt med Zalo og 5 minutter i StarSan).

Så, lurer egentlig på om lagringstid kan være en viktig faktor?

Og igjen, vil defoam ha negativ effekt?
 
Sist redigert:
Hei! Et dumt spørsmål her, fordi jeg dreit meg ut kraftig i sted.
Brygget 2 brygg, 1 saison og 1 mørk ipa.
Til saison hadde jeg saison-gjær, til iipaen så brukte vi skotsk ale-gjær.

FANT UT ETTERPÅ at jeg klarte å bytte om på gjærtypene! Altså saison i black ipa, og skotsk ale i saison.
Hvor krise er dette? Skal jeg gjære ipaen varmt og saisoen kjøligere?
 
Hei! Et dumt spørsmål her, fordi jeg dreit meg ut kraftig i sted.
Brygget 2 brygg, 1 saison og 1 mørk ipa.
Til saison hadde jeg saison-gjær, til iipaen så brukte vi skotsk ale-gjær.

FANT UT ETTERPÅ at jeg klarte å bytte om på gjærtypene! Altså saison i black ipa, og skotsk ale i saison.
Hvor krise er dette? Skal jeg gjære ipaen varmt og saisoen kjøligere?
Du bør holde temperaturen etter hva gjæra liker. Resultatet kommer uansett ikke til å bli det du hadde tenkt deg, men vær snill med gjæra, så kan det ihvertfall bli godt.
 
Noen som har forslag til vask i bryggerom? Har sett på denne, men har noen anbefaling på størrelse/andre løsninger https://www.billigvvs.no/VVS-Vasker...engt-m-kuleventil-Rustfritt-staal-717307.html

tanken er å få knekt en rusfri plate som ligger i vinkel mot vasken som ting kan renne av seg på
Den var jaggu ikke billig.
Hold utkikk på Finn heller. Der dukker det opp mye bra om en er litt tålmodig.
Noe sånt f.eks.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117327261
 
Mener det er en slik jeg har inne i bryggerommet. Det går å vaske bøtter i den men til store kjeler
kan den bli liten. Har en noe større (og dobbel) ute i carporten. Plast, ikke stål.
Så hvis temperaturen er ok vasker jeg like gjerne bøttene ute.

-Tror det finnes variant med både kuleventil og overløp. Men den var dyr.
Pass på å ha nok høyde mellom vask og armatur.
 
Mener det er en slik jeg har inne i bryggerommet. Det går å vaske bøtter i den men til store kjeler
kan den bli liten. Har en noe større (og dobbel) ute i carporten. Plast, ikke stål.
Så hvis temperaturen er ok vasker jeg like gjerne bøttene ute.

-Tror det finnes variant med både kuleventil og overløp. Men den var dyr.
Pass på å ha nok høyde mellom vask og armatur.
Har i dag ingen diger kjele(bb30), og i fremtiden blir det nok oppgradering til grainfather, da jeg ikke ser behovet for større en 23-25 liters batcher. Har tenkt å få takk i et armatur med spraydusj, så jeg kommer til å henge krana noe høyt, men naturligvis blir det ikke så viktig pga armaturet.
eks: https://gastroline.no/produkter/rus...enkmonteringmed-albuestyrt-kran2e-2914-82-72/
 
For å klargjøre meg for min første fating av øl, så har jeg montert regulatoren på co2 tanken for å teste ut litt :) det som forundrer meg er at det blåser ut co2 selv om begge regulatorene er skrudd helt igjen.
6a6ff0e413e13d76bb4f08b39e25440e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For å klargjøre meg for min første fating av øl, så har jeg montert regulatoren på co2 tanken for å teste ut litt :) det som forundrer meg er at det blåser ut co2 selv om begge regulatorene er skrudd helt igjen. det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Når du skrur med klokka så åpner du tilførselen. Knottene skal være helt ute, altså mot klokka, for å ikke slippe gass gjennom. Med knottene helt inne har du åpnet max.
 
Sist redigert:
Du er ikke den første. Folk tenker som regel righty-tighty.. og det stemmer jo, bare at det har motsatt effekt av det enkelte har sett for seg :)

Et lite spørsmål til da vi først er i gang :) jeg holder på å vaske fatet i pbw og har sett at folk slipper stigrøret nedi fatet, men for min del er det akkurat for langt til å slippe det nedi, kapper folk røret for å komme over trub? Og da samtidig blir det kort nok til å slippes nedi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Et lite spørsmål til da vi først er i gang :) jeg holder på å vaske fatet i pbw og har sett at folk slipper stigrøret nedi fatet, men for min del er det akkurat for langt til å slippe det nedi, kapper folk røret for å komme over trub? Og da samtidig blir det kort nok til å slippes nedi?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva mener du? vasking og trub i samme setning..

Du skal helst ikke ha trub i fatet, noe gjær blir det jo uansett. Hvis du vil ha kontakt-tid med PBW i fatet på hele røret så snur du bare røret opp ned etter en stund.
 
Jeg mente gjær i bunnen av fatet :) er litt fersk i gamet, så begrepsapparat er ikke helt printa inn i hjernen enda :) på fatet mitt så ligger røret med spenn mot bunnen, det stakk opp sånn ca 1,5-2mm over hullet det går ned i, så skrudde det ned med ballock koblingen. Kjente på det nede i fatet og det er helt stumt. Normalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg mente gjær i bunnen av fatet :) er litt fersk i gamet, så begrepsapparat er ikke helt printa inn i hjernen enda :) på fatet mitt så ligger røret med spenn mot bunnen, det stakk opp sånn ca 1,5-2mm over hullet det går ned i, så skrudde det ned med ballock koblingen. Kjente på det nede i fatet og det er helt stumt. Normalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stigerøret skal ikke ligge i spenn mot bunnen. Har du truffet forsenkningen nederst i fatet riktig?
 
Splitter til å koble på utgang til co2regulator slik at jeg kan ha 2 fat på samme manometer. Link, anyone? (Regulator fra bryggselv)
 
Tilbake
Topp