Tråden for dumme spørsmål.

Hvor mange gjærceller som trengs tror jeg ikke BS tar med i utregningen sin. Den bruker nok bare en bestemt faktor. Kan være jeg tar feil. Men iallefall ved OG 1.053 så er det tallet du kom med altfor høyt. Ved 1.053 kan man helt trygt bruke 0.75 som faktor, man kan gjerne gå lavere og.

Skal sjekke det selv i BS3 nå. Hva er tallene du brukte? Hvis de er off så blir det fort en mail til Brad.

OG1053, 25 Liter. Uten gjær eller med WLP001 og WLP410 = 256 milliarder. Med WLP400 eller WYEAST 3056, så spretter den opp...
 
Hm. Jeg har bare testet kalkulatren forhvor mye som trengs? Der kan man ikke velge gjærtype.

Ja kalkulatoren uten spesifisering av gjærtype stemmer med det du sier. Men ved valg av enkelte gjærtyper spretter tallet som sagt opp. Dette til tross for også identiske metadata. F.eks WLP400 og 410 har identiske metadata, men gir allikevel forskjellig gjærcelletall i BS
 
Tallene er feil..

Mulig du har rett i det. Tenker at det ikke er helt usannsynlig at ulik gjær har ulike behov utover gjæringstemperatur. Jeg tenker; overlevelsesevne, evne til å reprodusere seg selv, alkoholtoleranse, hvordan reagerer de på ulik mengde næringstilgang osv..... Som sagt er jeg ny på dette. Mine to første batcher kaller jeg rettido 1 og 2 :(, men det ser ut som om mine to pågående kan bli noe av :).... Jeg har lyst til å undersøke dette nærmere uansett jeg... :)
 
Mulig du har rett i det. Tenker at det ikke er helt usannsynlig at ulik gjær har ulike behov utover gjæringstemperatur. Jeg tenker; overlevelsesevne, evne til å reprodusere seg selv, alkoholtoleranse, hvordan reagerer de på ulik mengde næringstilgang osv..... Som sagt er jeg ny på dette. Mine to første batcher kaller jeg rettido 1 og 2 :(, men det ser ut som om mine to pågående kan bli noe av :).... Jeg har lyst til å undersøke dette nærmere uansett jeg... :)

Jeg liker innstillingen din. det kan være du vil kalle dine første to for "rett-i-kjeften", hvis du er en pertentlig fyr. Uansett så er tallene feil ifht det som er opplest og vedtatt.
 
Er vel bare å drite i det? Tallene er feil..

Hei igjen Miguel,
Jeg fikk svar fra Brad Smith ved BS. Han skriver følgende:

<<The type of yeast matters since the program varies the pitch rate for lagers, ales and hybrid yeast. You can control those pitch rates from the Options->Yeast Starter section.>>

Når jeg spurte hvorfor?, svarte han:

<<If you go back and read some of the primary sources like Noonan or the newer Chris White yeast book you will find that lagers need almost twice as many yeast cells for a given volume as ales do. This is due to both the yeast strains used and also the lower temperatures they are fermented at. Hybrids like wheat yeast fall somewhere in between the two.>>

Siden jeg ikke har noe mer fornuftig å drive med en lørdagskveld, har jeg tidligere i kveld også sendt en forespørsel til White Labs om dette...
 
Hei igjen Miguel,
Jeg fikk svar fra Brad Smith ved BS. Han skriver følgende:

<<The type of yeast matters since the program varies the pitch rate for lagers, ales and hybrid yeast. You can control those pitch rates from the Options->Yeast Starter section.>>

Når jeg spurte hvorfor?, svarte han:

<<If you go back and read some of the primary sources like Noonan or the newer Chris White yeast book you will find that lagers need almost twice as many yeast cells for a given volume as ales do. This is due to both the yeast strains used and also the lower temperatures they are fermented at. Hybrids like wheat yeast fall somewhere in between the two.>>

Siden jeg ikke har noe mer fornuftig å drive med en lørdagskveld, har jeg tidligere i kveld også sendt en forespørsel til White Labs om dette...

Det stemmer. Men skal du pitche lager-gjær? Uansett så regnet jeg på lager i tilfelle du hadde tenkt feil, og det stemte ikke det heller.
 
25 liter OG53:
Alegjær:
Pitchrate 0,75 --> 246 mrd
Pitchrate 1,0 --> 327 mrd
Pitchrate 1,25 --> 409 mrd

Lagergjær:
Pitchrate 1,5 --> 491 mrd
Pitchrate 1,75 --> 573 mrd
Pitchrate 2,0 --> 655 mrd
 
Sist redigert:
Det at @Miguel og jeg får litt forskjellige tall er bare pga konverteringen til Plato. SG/4 er mer enn godt :)

Ser forøvrig på WYEAST sine sider at dersom du bruker teknikken med å pitche lagergjær på Ale temperaturer (18grader+) for så å bringe ned temperaturen til lager i løpet av de 12 første timene (som også beskrives på White Lab sine sider) kan du pitche med "ale-faktorer". Det er jo et nyttig tips hvis du skulle mangle litt lagergjær.....
 
Tilbake
Topp