Tråden for dumme spørsmål.

Nja... Det er vel konsensus om at for best (renest?) gjæring, er det bedre å starte litt lavere og heller dra tempen opp etter ca. 3/4 forløp. Men alt går jo, er bare sluttresultatet som blir forskjellig :)
 
Ser forøvrig på WYEAST sine sider at dersom du bruker teknikken med å pitche lagergjær på Ale temperaturer (18grader+) for så å bringe ned temperaturen til lager i løpet av de 12 første timene (som også beskrives på White Lab sine sider) kan du pitche med "ale-faktorer". Det er jo et nyttig tips hvis du skulle mangle litt lagergjær.....

Dritt-tips. Det er for folk som kun kjøper hermetikk.
 
Sitter og leser på en oppskrift der den skal fly sparge etter meskingen. Hva mener de med det?
 
Er det 5 liters kolbe som er tingen? Hvordan regner man egentlig ut total menge vørter når man bruker starter? Hvis man for eksempel lager en 3 liter med starter(hvis det er normalt), og man skal i utgangspunktet lande på 25 liter vørter fra bryggekjelen? Trekker man antall liter starter fra mengden skyllevann?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det 5 liters kolbe som er tingen? Hvordan regner man egentlig ut total menge vørter når man bruker starter? Hvis man for eksempel lager en 3 liter med starter(hvis det er normalt), og man skal i utgangspunktet lande på 25 liter vørter fra bryggekjelen? Trekker man antall liter starter fra mengden skyllevann?


Sent from my iPhone using Tapatalk

5 liter er tingen ja.
Du pitchar helst ikkje starterølet, kun gjæra. Etter startaren har gått seg ferdig sett du den kaldt slik at gjæra bunnfell, så dekanterer du vekk ølet.
 
5 literen er ikke så stor hvis du skal lage en lager.
Sjekk hvor mye gjær du trenger til f eks 25l dobbelbokk pitchet på 7-8 grader.
3 literen er ikke så ofte i bruk her. Greit å ha litt fribord også.
 
På lyse, alkoholsvake ales kan du være nede i 0,5L vørt på starteren til en 10L. Er det like greit i en 5L?
(Jeg bare spør siden jeg er ny på dette. For meg som brygger 10 og 20 litere, virker 3L ideel. Kjøpte meg magnetrører for 2 uker siden, og vurderte dette grundig da. Så jeg har ikke vurderingsgrunnlaget til dere mest erfarne)
 
Har gått å grubla på det her med oksidering noen dager nå, og har kommet på et spørsmål som passer perfekt i den tråden her [emoji23] finnes det ikke noe man kan ha på toppen av vørteren som vil flyte oppå vørteren? En form form for olje eller noe som ikke blander seg inn og ikke setter smak. Som jeg en beskyttende hinne over vørteren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har gått å grubla på det her med oksidering noen dager nå, og har kommet på et spørsmål som passer perfekt i den tråden her [emoji23] finnes det ikke noe man kan ha på toppen av vørteren som vil flyte oppå vørteren? En form form for olje eller noe som ikke blander seg inn og ikke setter smak. Som jeg en beskyttende hinne over vørteren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja - defoamer. Noen få dråper av den reduserer faren for et ubehagelig opphold i skjærsilden betraktelig. Finnes flere merker.
 
Ja - defoamer. Noen få dråper av den reduserer faren for et ubehagelig opphold i skjærsilden betraktelig.

Bruker du det som standard til gjæring? Ser posten min over har en del skrivefeil [emoji23] ikke alltid lett med autokorrektur som er gått crazy. Er det noe man kan tilsette før koking også? For å unngå at det skummer over når koken starter?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bruker du det som standard til gjæring? Ser posten min over har en del skrivefeil [emoji23] ikke alltid lett med autokorrektur som er gått crazy. Er det noe man kan tilsette før koking også? For å unngå at det skummer over når koken starter?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rakk ikke å slette innlegget mitt. Jeg bruker det i gjærstarter. Ville ikke brukt det under gjæring, men det er nok noen som gjør det. Det hjelper uansett ikke mot oksidering, bare mot overskumming.
 
Det tilsettes normalt før oppkok. Brukes både i startervørter og "normal" vørter.

-Trodde du hadde funnet løsningen på oksyderingsproblemet ved flaskekarbonering
nå Finn :)
 
Tilbake
Topp