1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har en juleøl stående på fat som ble brygget tidligere i høst, kan jeg sette denne til lagring til neste jul dersom jeg syns den ikke er moden nok etter å ha tappet et par-tre-fire-fem halvlitere?

2. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ingen problem :)

Anders- liker dette.
  3. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@AndyHagen tappet fra flaske til fat og så til flaske for noen år siden. Det var en kraftig Stout. Det gikk overraskende bra. Dersom din Skjærgårdsøl er en lys sommerøl, vil jeg tro det ikke fungerer.
    Mål SG
    Jeg hadde testet med karboneringsdrops eller sukkerbiter i noen få flasker. Dersom det fungerer ville jeg ha ventet til jeg trengte dem slik at de ikke hadde stått unødvendig lenge etter re-karbonering

JAMBO picobryggeri liker dette.
  4. tsb

tsb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mulig dette har blitt tatt opp tidligere, men klarte ikke finne noe.
    Noen som har gjæret mjød med kveik? Hvis ja, hvilken kveik og hva ble resultatet?

5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke prøvd meg på dette selv, men snakket en del med en som har brukt ebbegarden til dette. Det er veldig lett for at kveiken stopper tidlig pga alkoholprosent, og mangel på næring. Sjekk denne websiden.
    https://www.meadmakr.com/mead-yeast-primer/

6. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tja, har ikke gjort det sjøl, men vil tro du får mjød uten noe særlig mer spennende å tilføye. Honningen er så dominerende at det ofte ikke har noe å si. Rett meg gjerne her, dette er ut fra egen erfaring.

7. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mjøderiet i Bergen har testet det ut.
    Stian Krog fra Mjøderiet holdt et foredrag på Bjorleik i år, og snakket blandt annet om dette.
    Som @Mats Ø. skriver så har det lite å si for mjøden hvilken gjær som gjærer ut sukkerstoffene i honningen.
    Det blir uansett lite preg fra gjæren sett i forhold til honningens bidrag og andre tilsetninger til mjøden.

Mats Ø. liker dette.
  8. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De nevner også når de er på besøk hos Vestkast at de har prøvd Brett og mye rart, men det ender opp uten nevneverdige forskjeller fra us-05.

9. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som @msevland nevnte, jeg kjørte over en 10 % imp stout til fat. Purget fatet grundig, og helte flaskene forsiktig over i fatet direkte og ikke via noe annet. Men merk: Jeg hadde samtidig koblet gass til fatet og hadde en forsiktig vind av CO2 ut av fatåpningen imens jeg helte, og flasketuten var godt inne i fatet. Ikke mye oksygenkontakt der, altså. Jeg ville testet, men absolutt ingen garanti for suksess.
    Det samme ølet ble kjørt tilbake på flaske igjen senere med mottrykksfyller. Ikke noe problem, men så var det også en sterk mørk øl.

10. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå var jeg nettopp innom bryggselv og prata litt om fat der. Såvidt jeg forsto måtte jeg først karbonere fatene med høyt trykk, og så sette serveringstrykk på dem før jeg kunne tappe fra dem. Det virka jo tungvint.

Jeg hadde, i min naivitet, trodd jeg kunne ha en co2-tank stående med la oss si to trykk, et høyt til lagere og yankeeale (jada, selv jeg brygger sånt en sjelden gang), og et lavt til britisk øl. Jeg trodde da jeg kunne ha si fem fat stående på riktig trykk, komme med et nyfylt, ukarbonert fat, koble det til riktig side av regulatoren og vente en stund, så ville det få riktig karbonering. Om jeg først må karbonere med høyt trykk vil vel det kreve en del omkobling inni det jeg tenkte var en ikke alt for tilgjengelig fryseboks? Eller kan jeg bruke den ene sida til karbonering med trykk etter ønsket grad av karbonering, og så den andre sida til å gi samme serveringstrykk til alle fata uavhengig av karboneringsgrad? Jeg forstår ikke helt dette her.

11. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er en haug med måter å gjøre dette på. Dersom BS sier at slik er det, er det ikke feil, men det finnes da også flere metoder.

Setter du øl på serveringstrykk, tar det bare lenger tid å få det 'riktig' karbonert.
    Du kan også kjøre opp trykket og koble fra ballock dersom du vil ha det karbonert raskere.

erikraude liker dette.
  12. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg bare karbonerer slik jeg serverer , hvis det er lov å si

Ekornskurken og msevland liker dette.
  13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mulig det er lov, men jeg forstår ikke hva du mener. :p

14. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forstår det slik at Anders (som også jeg skrev) bruker samme karboneringstrykk som serveringstrykk...

15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sorry, jeg så ikke posten din. Fulgte varslinga og kom rett inn i Anders sin post.

Men, ok, jeg kan altså gjøre som jeg har tenkt, ha to trykk, ett som gir ca 2,6 vol co2 og ett som gir ca 2, for eksempel, og så koble til ukarbonert øl og servere med samme trykket når det har nådd karbonering?

Etter hva jeg forsto på bryggselv ville det føre til noen dekorative, men uhygieniske fontener når jeg forsøkte å tappe øl.

Thomas Søreide liker dette.
  16. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, kan ikke helt se hvorfor det skulle by på noen problemer så lenge du har separate utganger på regulatoren eller har tenkt til å ha noe annet sært opplegg.

17. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, det var disse forespeilede ølfontenene, da...

18. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skjønner ikke hvorfor det skal bli ølfontene av å karbonere på det nivået du skal servere og ikke når du karbonerer høyere, slipper ut trykket og setter på serveringstrykk?
    Eller har jeg skumlest så mye(lite?) at jeg har gått glipp av noe vesentlig?

19. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, ikke veit jeg. Jeg forsto mannen på bryggselv sånn at serveringstrykk på 0,5 bar var nødvendig for å unngå fontener, og at det ikke var nok for å få karbonert ølet.

20. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok. Kommer helt an på temperaturen du karbonerer på. Lavere temp = lavere trykk for lik co2 volume --> https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/

Som sagt så serverer jeg som regel på det trykket ølen er karbonert på, hvis det ikke skummer noe jævlig, da hender det jeg letter på trykket(hehe)

Del denne siden