erikraude
Norbrygg-medlem
Nå var jeg nettopp innom bryggselv og prata litt om fat der. Såvidt jeg forsto måtte jeg først karbonere fatene med høyt trykk, og så sette serveringstrykk på dem før jeg kunne tappe fra dem. Det virka jo tungvint.Når du skal bygge, så legg opp til seks tappetårn. Dersom du bruker litt tid, kommer ting på salg, eller brukt på forumet. Ta de siste investeringene litt over tid.
Det er også lett og flytte ballock fra ett fat til et annet.
Du kan ha forskjellig karboneringstrykk selv om du har likt serveringstrykk.
Biltema regulatoren er en billig og grei enhet. Den kan kun redusere, så den må kobles på fatet som krever lavest karboneringstrykk.
Jeg hadde, i min naivitet, trodd jeg kunne ha en co2-tank stående med la oss si to trykk, et høyt til lagere og yankeeale (jada, selv jeg brygger sånt en sjelden gang), og et lavt til britisk øl. Jeg trodde da jeg kunne ha si fem fat stående på riktig trykk, komme med et nyfylt, ukarbonert fat, koble det til riktig side av regulatoren og vente en stund, så ville det få riktig karbonering. Om jeg først må karbonere med høyt trykk vil vel det kreve en del omkobling inni det jeg tenkte var en ikke alt for tilgjengelig fryseboks? Eller kan jeg bruke den ene sida til karbonering med trykk etter ønsket grad av karbonering, og så den andre sida til å gi samme serveringstrykk til alle fata uavhengig av karboneringsgrad? Jeg forstår ikke helt dette her.