1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Ja - defoamer. Noen få dråper av den reduserer faren for et ubehagelig opphold i skjærsilden betraktelig. Finnes flere merker.

2. Daniel Bråthen

Daniel Bråthen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bruker du det som standard til gjæring? Ser posten min over har en del skrivefeil ikke alltid lett med autokorrektur som er gått crazy. Er det noe man kan tilsette før koking også? For å unngå at det skummer over når koken starter?

Sent from my iPhone using Tapatalk

3. Thomas Søreide

Thomas Søreide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Defoamer der også.. :)

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Rakk ikke å slette innlegget mitt. Jeg bruker det i gjærstarter. Ville ikke brukt det under gjæring, men det er nok noen som gjør det. Det hjelper uansett ikke mot oksidering, bare mot overskumming.

5. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det tilsettes normalt før oppkok. Brukes både i startervørter og "normal" vørter.

-Trodde du hadde funnet løsningen på oksyderingsproblemet ved flaskekarbonering
    nå Finn :)

Thomas Søreide liker dette.
  6. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oksidering er et reelt problem, men vanlige rutiner er som regel nok til å holde oksygen borte fra vørteren. Headspace i gjæringskaret vil være fylt med CO2 helt til du tapper ølet på flasker eller overfører til fat. Om man gradvis øker temperaturen, vil det frigjøres stadig mer CO2 fra væsken også etter at hovedgjæringen er ferdig. Åpner man lokket vil det selvsagt sive inn oksygen – og det samme om man coldcrasher uten å ta forholdregler. Har ikke sett noe produkt man kan helle på toppen og som forhindrer oksidering. Men det var en god idé – ville garantert blitt en suksess om det kom i handelen.

7. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Holmentoppen Hvilke forholdsregler anbefaler du for å unngå oksydering ved cold crash?

8. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser for meg et oljelag på toppen. Tran? :rolleyes:

9. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sann voks man bruker på ripsgele

10. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10 liter headspace suger inn nesten 1 liter gass når temperaturen synker fra 20 til 0 grader. Den desidert enkleste metoden er å fange CO2 i en stor brødpose. (Man bør egentlig tre to poser utenpå hverandre, for de er ikke så diffusjonstette.) Så fester man bare posene på gjærlåsen/blowoff-slangen med en strikk. Fangsten kan man gjøre fra gjæringen, men et CO2 anlegg gjør det selvsagt enklere.

Det finnes også system med flasker koblet i serie – der man fanger CO2 under gjæringen. Den siste flasken har da en vannlås. Under CC suges CO2 tilbake fra flasken nærmest gjæringskaret. Det fungerer også bra.

Sarge liker dette.
  11. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det burde nok være et fludium som både binder O2 og som danner en slags gel (snerk) på toppen av vørteren. Fullstendig næringsmiddelgodkjent og smaksfri, selvsagt. Tran er jo veldig godt, men er litt bekymret for skumfastheten i det ferdige ølet.

12. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Transkum...
    Nei det var en spøk, men noe som hadde hatt de egenskapene og oppført seg som tran kanskje?

13. Sveen

Sveen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi nærmer oss stadig Frode Øverlis verden her nå:

14. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Litt (utblandet) Starsan i omtappingskaret - rist som en tulling; Voilá; 30 cm tett skum som du forsiktig kan lirke ølet under ;)
    (Om det hjelper mot oskydering? - Har ingen aning o_O )

15. Daniel Bråthen

Daniel Bråthen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er vel luft i boblene i Star san? :) men ja, har ikke peiling på hvordan det påvirker vørteren. Har vi ingen kjemiker her a? :)

16. Daniel Bråthen

Daniel Bråthen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Valgets kval :) har en juleøl som jeg lurer på om jeg skal ta CC på, ser det flyter rundt en del gjær. Men kjøleskapet som jeg får tatt CC i har allerede et fat til karbonering. Droppe cc? Eller kan jeg karbonere pale alen i 12 grader i et par dager mens CC jobber med gjæringskaret? Skal fate juleølet også

17. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva med å bare sette ølet i garasjen til CC? Regner med at det er passelig kaldt ute hos deg også.

18. Daniel Bråthen

Daniel Bråthen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ligger på 0 til -8 om dagen :) blir det for kaldt mon tro? Har 10-12 grader i kjelleren om dagen

19. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spørs på abv'en men en 2-3 minus bør den vel tåle om den er 6-7%.

20. JAMBO picobryggeri

JAMBO picobryggeri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tips?
    Har en Skjærgårdsøl jeg ikke er fornøyd med CO2 på.
    Hadde først naturlig karbonering med sukker ved tapping på flaske. Ølet var daut. Forsøkte å etterkarbonere med CBC, men synes ikke det hjalp mye (ble NOE bedre, men er ikke fornøyd).
    Lurer rett og slett å heller få det over på fat.
    Hva er da beste måten?
    Tenkte på å fylle et gjæringskar med CO2, og deretter helle flaskene ut uten å skvalpe for mye, og deretter overføre på fat (fylt med CO2).
    Eller er det bedre/andre måter å få det på fat uten for mye oksygen?

Del denne siden