10 liter headspace suger inn nesten 1 liter gass når temperaturen synker fra 20 til 0 grader. Den desidert enkleste metoden er å fange CO2 i en stor brødpose. (Man bør egentlig tre to poser utenpå hverandre, for de er ikke så diffusjonstette.) Så fester man bare posene på gjærlåsen/blowoff-slangen med en strikk. Fangsten kan man gjøre fra gjæringen, men et CO2 anlegg gjør det selvsagt enklere.@Holmentoppen Hvilke forholdsregler anbefaler du for å unngå oksydering ved cold crash?
Det burde nok være et fludium som både binder O2 og som danner en slags gel (snerk) på toppen av vørteren. Fullstendig næringsmiddelgodkjent og smaksfri, selvsagt. Tran er jo veldig godt, men er litt bekymret for skumfastheten i det ferdige ølet.Ser for meg et oljelag på toppen. Tran?![]()
Det burde nok være et fludium som både binder O2 og som danner en slags gel (snerk) på toppen av vørteren. Fullstendig næringsmiddelgodkjent og smaksfri, selvsagt. Tran er jo veldig godt, men er litt bekymret for skumfastheten i det ferdige ølet.
Litt (utblandet) Starsan i omtappingskaret - rist som en tulling; Voilá; 30 cm tett skum som du forsiktig kan lirke ølet under
(Om det hjelper mot oskydering? - Har ingen aning)
Ingen problemHar en juleøl stående på fat som ble brygget tidligere i høst, kan jeg sette denne til lagring til neste jul dersom jeg syns den ikke er moden nok etter å ha tappet et par-tre-fire-fem halvlitere?
@AndyHagen tappet fra flaske til fat og så til flaske for noen år siden. Det var en kraftig Stout. Det gikk overraskende bra. Dersom din Skjærgårdsøl er en lys sommerøl, vil jeg tro det ikke fungerer.Tips?
Har en Skjærgårdsøl jeg ikke er fornøyd med CO2 på.
Hadde først naturlig karbonering med sukker ved tapping på flaske. Ølet var daut. Forsøkte å etterkarbonere med CBC, men synes ikke det hjalp mye (ble NOE bedre, men er ikke fornøyd).
Lurer rett og slett å heller få det over på fat.
Hva er da beste måten?
Tenkte på å fylle et gjæringskar med CO2, og deretter helle flaskene ut uten å skvalpe for mye, og deretter overføre på fat (fylt med CO2).
Eller er det bedre/andre måter å få det på fat uten for mye oksygen?
Tja, har ikke gjort det sjøl, men vil tro du får mjød uten noe særlig mer spennende å tilføye. Honningen er så dominerende at det ofte ikke har noe å si. Rett meg gjerne her, dette er ut fra egen erfaring.Mulig dette har blitt tatt opp tidligere, men klarte ikke finne noe.
Noen som har gjæret mjød med kveik? Hvis ja, hvilken kveik og hva ble resultatet?
Mjøderiet i Bergen har testet det ut.Mulig dette har blitt tatt opp tidligere, men klarte ikke finne noe.
Noen som har gjæret mjød med kveik? Hvis ja, hvilken kveik og hva ble resultatet?