Tråden for dumme spørsmål.

Har gått å grubla på det her med oksidering noen dager nå, og har kommet på et spørsmål som passer perfekt i den tråden her [emoji23] finnes det ikke noe man kan ha på toppen av vørteren som vil flyte oppå vørteren? En form form for olje eller noe som ikke blander seg inn og ikke setter smak. Som jeg en beskyttende hinne over vørteren?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oksidering er et reelt problem, men vanlige rutiner er som regel nok til å holde oksygen borte fra vørteren. Headspace i gjæringskaret vil være fylt med CO2 helt til du tapper ølet på flasker eller overfører til fat. Om man gradvis øker temperaturen, vil det frigjøres stadig mer CO2 fra væsken også etter at hovedgjæringen er ferdig. Åpner man lokket vil det selvsagt sive inn oksygen – og det samme om man coldcrasher uten å ta forholdregler. Har ikke sett noe produkt man kan helle på toppen og som forhindrer oksidering. Men det var en god idé – ville garantert blitt en suksess om det kom i handelen.
 
@Holmentoppen Hvilke forholdsregler anbefaler du for å unngå oksydering ved cold crash?
10 liter headspace suger inn nesten 1 liter gass når temperaturen synker fra 20 til 0 grader. Den desidert enkleste metoden er å fange CO2 i en stor brødpose. (Man bør egentlig tre to poser utenpå hverandre, for de er ikke så diffusjonstette.) Så fester man bare posene på gjærlåsen/blowoff-slangen med en strikk. Fangsten kan man gjøre fra gjæringen, men et CO2 anlegg gjør det selvsagt enklere.

Det finnes også system med flasker koblet i serie – der man fanger CO2 under gjæringen. Den siste flasken har da en vannlås. Under CC suges CO2 tilbake fra flasken nærmest gjæringskaret. Det fungerer også bra.
 
Ser for meg et oljelag på toppen. Tran? :rolleyes:
Det burde nok være et fludium som både binder O2 og som danner en slags gel (snerk) på toppen av vørteren. Fullstendig næringsmiddelgodkjent og smaksfri, selvsagt. Tran er jo veldig godt, men er litt bekymret for skumfastheten i det ferdige ølet.
 
Det burde nok være et fludium som både binder O2 og som danner en slags gel (snerk) på toppen av vørteren. Fullstendig næringsmiddelgodkjent og smaksfri, selvsagt. Tran er jo veldig godt, men er litt bekymret for skumfastheten i det ferdige ølet.

Transkum...
Nei det var en spøk, men noe som hadde hatt de egenskapene og oppført seg som tran kanskje?
 
Vi nærmer oss stadig Frode Øverlis verden her nå:

CfgQNm7W8AAqtkt.jpg:large
 
Litt (utblandet) Starsan i omtappingskaret - rist som en tulling; Voilá; 30 cm tett skum som du forsiktig kan lirke ølet under ;)
(Om det hjelper mot oskydering? - Har ingen aning o_O )
 
Litt (utblandet) Starsan i omtappingskaret - rist som en tulling; Voilá; 30 cm tett skum som du forsiktig kan lirke ølet under ;)
(Om det hjelper mot oskydering? - Har ingen aning o_O )

Er vel luft i boblene i Star san? :) men ja, har ikke peiling på hvordan det påvirker vørteren. Har vi ingen kjemiker her a? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Valgets kval :) har en juleøl som jeg lurer på om jeg skal ta CC på, ser det flyter rundt en del gjær. Men kjøleskapet som jeg får tatt CC i har allerede et fat til karbonering. Droppe cc? Eller kan jeg karbonere pale alen i 12 grader i et par dager mens CC jobber med gjæringskaret? Skal fate juleølet også


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tips?
Har en Skjærgårdsøl jeg ikke er fornøyd med CO2 på.
Hadde først naturlig karbonering med sukker ved tapping på flaske. Ølet var daut. Forsøkte å etterkarbonere med CBC, men synes ikke det hjalp mye (ble NOE bedre, men er ikke fornøyd).
Lurer rett og slett å heller få det over på fat.
Hva er da beste måten?
Tenkte på å fylle et gjæringskar med CO2, og deretter helle flaskene ut uten å skvalpe for mye, og deretter overføre på fat (fylt med CO2).
Eller er det bedre/andre måter å få det på fat uten for mye oksygen?
 
Har en juleøl stående på fat som ble brygget tidligere i høst, kan jeg sette denne til lagring til neste jul dersom jeg syns den ikke er moden nok etter å ha tappet et par-tre-fire-fem halvlitere?
 
Tips?
Har en Skjærgårdsøl jeg ikke er fornøyd med CO2 på.
Hadde først naturlig karbonering med sukker ved tapping på flaske. Ølet var daut. Forsøkte å etterkarbonere med CBC, men synes ikke det hjalp mye (ble NOE bedre, men er ikke fornøyd).
Lurer rett og slett å heller få det over på fat.
Hva er da beste måten?
Tenkte på å fylle et gjæringskar med CO2, og deretter helle flaskene ut uten å skvalpe for mye, og deretter overføre på fat (fylt med CO2).
Eller er det bedre/andre måter å få det på fat uten for mye oksygen?
@AndyHagen tappet fra flaske til fat og så til flaske for noen år siden. Det var en kraftig Stout. Det gikk overraskende bra. Dersom din Skjærgårdsøl er en lys sommerøl, vil jeg tro det ikke fungerer.
Mål SG
Jeg hadde testet med karboneringsdrops eller sukkerbiter i noen få flasker. Dersom det fungerer ville jeg ha ventet til jeg trengte dem slik at de ikke hadde stått unødvendig lenge etter re-karbonering
 
Mulig dette har blitt tatt opp tidligere, men klarte ikke finne noe.
Noen som har gjæret mjød med kveik? Hvis ja, hvilken kveik og hva ble resultatet?
 
Tilbake
Topp