Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har brygget meg en Lucky Jack Grapefrukt-klone, eller forsøkt. Den dufter ganske godt og smaker ganske godt, men den blir liksom ikke skikkelig karbonert på fatet sitt. Er dette muligens på grunn av grapefrukt juicen (kaldpresset grapefrukt selv), har aldri opplevd problemer med karbonering tidligere...

Jeg har brygget meg en Lucky Jack Grapefrukt-klone, eller forsøkt. Den dufter ganske godt og smaker ganske godt, men den blir liksom ikke skikkelig karbonert på fatet sitt. Er dette muligens på grunn av grapefrukt juicen (kaldpresset grapefrukt selv), har aldri opplevd problemer med karbonering tidligere...

Du skal kunne karbonere til akkurat slik du vil på fat?

Jeg har opplevd det samme noen ganger, pussig nok også med en Lucky Jack oppskrift akkurat nå. Ølet synes å være premenstruelt, det har rett og slett gått gjennnom faser av karbonering, i ukronologisk rekkefølge. Startet frisk, plutselig ''forsvant'' karboneringen, før det nå har tatt seg noe opp igjen.

Tappet på fat i september, karbonert naturlig. Står dønn stabilt på serveringstrykk i kegerator.

Har opplevd akkurat dette noen få ganger. Min foreløpige teori (tatt ut av løse luften) er at dette i realiteten er et skumproblem. I andre sammenhenger har jeg mistenkt at det kan i enkelte tilfeller være ''lag'' av tilstander på ølet i et fat. At det ikke er helt uniformt inni der. Kan ikke underbygge dette, men det er en mistanke.

Man har jo Henrys lov, den funker.

Men hvis ølet er veldig tjukt, så kreves det er for å "oppfattelsen" av karboneringen sin skyld. Men tviler på at en frukt-tilsatt LJ er veldig tjukk.

Jeeeeses! Jeg har også brygget dette nettopp, og ollevde også at min sedvanlige 08 bar @ 4'C var noe snaut. Skal sjekke om den har kommet seg om 10 minutter.

Litt merkelig greie på gang her, lurer på om nokon har en teori.

Satt ingefærøl for 9 dager siden. brukte S-04. "ølet" har kun bordsukker, brunt sukker og honning som gjærbare ingridienser, samnt litt fruksaft
Den gjærer jamnt og trutt ned 2 poeng per døgn, omtrent ingen stormgjæring. Altså ekstremt treigt. Skulle tru dette var superenkelt for gjæren og spise?

Har laga det før med m02 cidergjær og då gjæret det ut på under ei veke.

Egentlig ikkje noko problem sålenge det gjærer ut, men nysjerrig på årsaken

Ok, jeg nærmer meg et fatoppsett. Riktignok har norpost rota bort fata mine, men de dukker vel opp på nyåret eller noe.
I dag kjøpte jeg kulekoblinger til gass inn og øl ut. Ikke med John guest-koblinger, riktignok, for jeg hadde lyst til å legge igjen litt penger lokalt, og da blei det sånne med en nippel istedet, men det kan jeg leve med. Det dumme spørsmålet er dette:
Jeg tenkte å fylle fata med øl nå og la dem stå og godgjøre seg i kjelleren til jeg hadde resten klart, men er ikke de kulekoblingene vid åpne når de ikke er kobla til en kran i den ene enden og en gasstank i den andre? Åssen funker det, egentlig? Jeg antar at det er ønskelig å ha litt trykk på fata når de står til lagring?

Viss ølet er ferdig karbonert er det like greit å koble av. Da er det mindre sjangs for lekkasjer. Spesielt om du kobler flere sammen på samme gasslinje. Da vil en liten lekkasje en plass tømme alle fatene for trykk. Har prøvd det også. Litt kjipt om en ikke oppdager det før en skal tappe øl til forventningsfulle gjester.

Viss ølet er ferdig karbonert er det like greit å koble av. Da er det mindre sjangs for lekkasjer. Spesielt om du kobler flere sammen på samme gasslinje. Da vil en liten lekkasje en plass tømme alle fatene for trykk. Har prøvd det også. Litt kjipt om en ikke oppdager det før en skal tappe øl til forventningsfulle gjester.
Så jeg fyller fatene gjennom kulekoblinga for øl ut, kobler av den kulekoblinga, setter litt trykk på gjennom kulekoblinga for gass inn og kobler fra den også? Så kan jeg bare koble på igjen når jeg er klar for å tappe meg en øl?

Jeg er antagelig litt for dum til å helt forstå problemstillingen, men de må være ferdig karbonert før du kobler fra!
Etter det, så har det ingen hensikt å la dem stå tilkoblet. Det kan føre til feilkarbonering om temperaturen ikke er stabil, for eksempel i en kjellerbod som blir kaldere med været.

Jeg er antagelig litt for dum til å helt forstå problemstillingen, men de må være ferdig karbonert før du kobler fra!
Etter det, så har det ingen hensikt å la dem stå tilkoblet. Det kan føre til feilkarbonering om temperaturen ikke er stabil, for eksempel i en kjellerbod som blir kaldere med været.
Hvorfor må de være ferdig karbonert? Jeg forstår at det må være trykk på fatet for at pakningene skal holde tett, men ut over det?

Det trykket vil falle ettersom det ukarbonerte ølet tar opp kullsyre. Med ferdig karbonert øl er det trykk på fatet, som forhindrer lekkasjer.

Og instinktivt høres det både rart og feil ut å lagre ukarbonert øl, men det har kanskje mest psykologiske årsaker å gjøre.

Det trykket vil falle ettersom det ukarbonerte ølet tar opp kullsyre. Med ferdig karbonert øl er det trykk på fatet, som forhindrer lekkasjer.

Og instinktivt høres det både rart og feil ut å lagre ukarbonert øl, men det har kanskje mest psykologiske årsaker å gjøre.
Men ferdig karbonert, noe øl vil ha så mye kullsyre, annet så mye... Vil alt dette falle over tid så jeg ender opp med seks fat engelsk saft? Isåfall høres det ut som jeg kan gi f... i å trykksette? Jeg er @Forvirret .

Jeg pleier å karbonere fat med sukker, da får man så mye karbonering som man vil, og sparer co2. Setter godt med trykk på, slik at karbonering får tid til å bygge opp trykket selv.
Ellers har man jo regulatorer med flere klokker, for en slik situasjon.

Ferdig karbonert øl opprettholder trykket på fatet, det vil ikke minke.

Men ferdig karbonert, noe øl vil ha så mye kullsyre, annet så mye... Vil alt dette falle over tid så jeg ender opp med seks fat engelsk saft? Isåfall høres det ut som jeg kan gi f... i å trykksette? Jeg er @Forvirret .
Når du starter servering av fatet, kobler du på CO2 igjen, og lar det stå tilkoblet. Serveringstrykk skal være likt som karbonering. Da vil karboneringsnivået holde seg likt til fatet er tomt.

Så jeg fyller fatene gjennom kulekoblinga for øl ut, kobler av den kulekoblinga, setter litt trykk på gjennom kulekoblinga for gass inn og kobler fra den også? Så kan jeg bare koble på igjen når jeg er klar for å tappe meg en øl?
Skal du karbonere på fat med co2 eller med naturlig?
Hvis du skal karbonere med co2, ville jeg som @TommyH ha karbonert ferdig, så koblet fra. Synes det høres rart ut å sette de bort med bare bittelitt trykk på. Om det faktisk er skadelig for ølet vet jeg ikke, men det høres feil ut for meg også.

Andre kan sikkert av- eller bekrefte dette, men enkelt fortalt slik jeg oppfatter det (med frakoblede fat):

-med ingen kullsyre i ølet, men med kullsyre i headspace, så vil ølet ta opp kullsyre fra headspace, og trykket i headspace vil minke.

-med kullsyre i ølet så vil det oppstå en balanse mellom øl og headspace, slik at det opprettholdes trykk i headspace, og man unngår lekkasje.

Skal du karbonere på fat med co2 eller med naturlig?
Hvis du skal karbonere med co2, ville jeg som @TommyH ha karbonert ferdig, så koblet fra. Synes det høres rart ut å sette de bort med bare bittelitt trykk på. Om det faktisk er skadelig for ølet vet jeg ikke, men det høres feil ut for meg også.
Jeg tenker å karbonere med co2. Grunnen til å ikke karbonere ferdig var å slippe å finregne på tid under trykk og sånt, bare gi det nok til å ha trykk på, og så sette den på riktig trykk til karbonering/servering når jeg får kjøling på det, sånn jeg tror @Oberstbräu snakka om. Det kan hende jeg overtenker dette, og at det er hvor enkelt som helst å finne ut x tid med y trykk på z temperatur for å nå ønska karbonering.

Tilbake
Topp