Tråden for dumme spørsmål.

Men så utrolig klønete at ikke ytterste del er gjenga. Jeg kan ikke se noen fornuftig grunn til det.

Forøvrig, hvis noen trenger et par litt klønete gjengestykker for å lage håndtak til tappekraner har jeg noen til overs.
 
Hei
Lager starter for første gang i dag. Med kveik. 150 gr spraymalt i ca 1,5 l vann. Pitchet på ca 30 gr. Hbor lang tid før jeg ser aktivitet. Det er gått ca 2 timer og ser ingenting.... Haha.
 
Hei
Lager starter for første gang i dag. Med kveik. 150 gr spraymalt i ca 1,5 l vann. Pitchet på ca 30 gr. Hbor lang tid før jeg ser aktivitet. Det er gått ca 2 timer og ser ingenting.... Haha.
Kommer helt an på gjæra. Hvis den er litt sliten kan det ta lang tid. Med normalt sunn gjær tipper jeg du ser liv imorra tidlig.
 
Ok. Det er gjernes kveik fra @Svein Arild. Jeg var allerede helt i Faen land jeg nå når den ikke tok av hele lokket på syltetøybegeret etter 2 timer. Førstegangsgjærlager vettu. :D Gleder meg så veldig utrolig mye til å smake øl fra denne gjæren etter at jeg har lest så mye om den. Kjøpte boken også. Elsker at det er skikkelig norsk gjær.
 
Ok. Det er gjernes kveik fra @Svein Arild. Jeg var allerede helt i Faen land jeg nå når den ikke tok av hele lokket på syltetøybegeret etter 2 timer. Førstegangsgjærlager vettu. :D Gleder meg så veldig utrolig mye til å smake øl fra denne gjæren etter at jeg har lest så mye om den. Kjøpte boken også. Elsker at det er skikkelig norsk gjær.

Den boken er noe av det mest koselige jeg har lest. God lesing.
 
Du har laget en gigantisk starter. Til 25L lager jeg en liten starter på 2dl. Ikke bruk alt gjæren da får du ikke alle smakene du vil ha:)

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Ja vet. Skal ikke hive oppi hele . Skal bare lage litt mer kveik. Hadde bare en bitte bitte liten kveik bit i et lite rør. Tenkte at den måtte jo bygges opp noe. Vil ha ca 1 spiseskje i batchen.
Fint om du forteller hvordan det går. :) Jeg har nylig skaffet meg et rør Gjernes kveik og boka til Garshol. Har ikke kommet til å brygge med kveiken ennå, men har lyst til å teste med brakeoppkok.

Lurer på om jeg skal dedikere et eget gjæringskar kun til kveikgjæring. Slik at jeg er sikker på å ikke få inn noe tull i systemet...
 
Fint om du forteller hvordan det går. :) Jeg har nylig skaffet meg et rør Gjernes kveik og boka til Garshol. Har ikke kommet til å brygge med kveiken ennå, men har lyst til å teste med brakeoppkok.

Lurer på om jeg skal dedikere et eget gjæringskar kun til kveikgjæring. Slik at jeg er sikker på å ikke få inn noe tull i systemet...

Det skal jeg gjøre. Har i første omgang tenkt å bruke kveiken i en enkel maltsammensetning. 5,5 kg palemalt og 300g crystalmalt. Noe lett humling, vil smake kveiken. Har cascade, simcoe og pasific jade. Har ikke bestemt meg enda. Men bruker nok en av dem.
 
Har et spørsmål. Jeg brygget et brewolution ølsett. En belgisk Trappist øl. Klone av chimay velvet blue.

https://www.bryggol.no/products/blue-velvet-of-chimay

Synes smaken er veldig rar. Den endte opp litt sterkere enn jeg håpet da. Traff FG på 1010, på settet sto det 1017. Men smaken jeg sikter til er noe spesiel. Lakris? Jeagermaister? Har bare stått 2 uker på flaske. Fin farge, god carbonering men denne smaken! Det står på settet at at den er best etter 6 måneder men kan drikkes etter 3.
Inneholdt også noen frø, kardemomme og koriander som jeg heiv oppi. Lurer på om smaken er derfra?.

Kan jeg forvente meg noe bedring med tid?
 
Skal tappe 45 liter imperial stout i dag. Alt på flasker eller skal jeg fylle et fat også..? Hvordan holder imp stout seg på fat mtp modning i forhold til flasker?
 
Skal tappe 45 liter imperial stout i dag. Alt på flasker eller skal jeg fylle et fat også..? Hvordan holder imp stout seg på fat mtp modning i forhold til flasker?
Litt bedre på fat. Mindre oksygen og uten lys. Hvis du vil ha litt oksidering, får du det raskere på flasker, men hvis du ikke er utålmodig, er fat (eller boks) best.
 
Tilbake
Topp