Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tenker å karbonere med co2. Grunnen til å ikke karbonere ferdig var å slippe å finregne på tid under trykk og sånt, bare gi det nok til å ha trykk på, og så sette den på riktig trykk til karbonering/servering når jeg får kjøling på det, sånn jeg tror @Oberstbräu snakka om. Det kan hende jeg overtenker dette, og at det er hvor enkelt som helst å finne ut x tid med y trykk på z temperatur for å nå ønska karbonering.
Det er egentlig ikke så vanskelig. Temperaturen på ølet vet du, og da er det bare å finne riktig trykk i karboneringskalkulatoren, koble til og la det stå lenge nok. Kan ikke stå for lenge. Også kan du koble fra når ølet er ferdig karbonert og frem til du starter servering, f.eks. hvis du har flere fat enn CO2-utganger.
 
Det er egentlig ikke så vanskelig. Temperaturen på ølet vet du, og da er det bare å finne riktig trykk i karboneringskalkulatoren, koble til og la det stå lenge nok. Kan ikke stå for lenge. Også kan du koble fra når ølet er ferdig karbonert og frem til du starter servering, f.eks. hvis du har flere fat enn CO2-utganger.
Nice. Og det vil ikke bli noen fontene når jeg kobler fra eller til hurtigkoblingene? Og hvor finner jeg denne kalkulatoren? Brewers friend eller noe? Når alt er ferdig rigga vil jeg ha en kran til hvert fat, men nå har jeg bare fat og gass.
 
Nice. Og det vil ikke bli noen fontene når jeg kobler fra eller til hurtigkoblingene? Og hvor finner jeg denne kalkulatoren? Brewers friend eller noe? Når alt er ferdig rigga vil jeg ha en kran til hvert fat, men nå har jeg bare fat og gass.
Neida. (Må seff ikke være lekkasjer i det som er koblet på hurtigkoblingene). bryggekalkulator.no har en OK karboneringskalkis.
Når alt er ferdig rigga og du har en kran for hvert fat, kjøper du flere fat. :)
 
Neida. (Må seff ikke være lekkasjer i det som er koblet på hurtigkoblingene). bryggekalkulator.no har en OK karboneringskalkis.
Når alt er ferdig rigga og du har en kran for hvert fat, kjøper du flere fat. :)
Og korrekt fremgangsmåte er å koble stengt kran til slange til hurtigkobling, og smekke koblinga på karbonert fat?

Beklager at det går så treigt, men jeg har aldri hatt noe med et fat å gjøre før, og nå skal jeg plutselig fylle og koble seks stykker. :eek:
 
Er det mulig at du har glemt at man fremdeles trenger fast tilkoblet ''drivgass'', for å drive det (karbonerte) ølet fra fat til glass? Vanligvis kobler man først til co2-tanken/apparatet, og så kranene. Dette for å unngå tilbakeslag av øl inn i regulatoren. I praksis har dette mindre betydning, etter min erfaring, men det kan være lurt å følge.
 
Er det mulig at du har glemt at man fremdeles trenger fast tilkoblet ''drivgass'', for å drive det (karbonerte) ølet fra fat til glass? Vanligvis kobler man først til co2-tanken/apparatet, og så kranene. Dette for å unngå tilbakeslag av øl inn i regulatoren. I praksis har dette mindre betydning, etter min erfaring, men det kan være lurt å følge.
Aha. Jeg tenkte det var lurt å koble på gassen etter utlinja var etablert, men altså først gass, så øl?
 
Ja først gassen, så tappelinjene. Personlig bryr jeg meg ikke videre om rekkefølgen. Noen ganger kan man se at noen dråper øl har blit drevet fra fatet og et lite stykke inn i gasslinjene. Dette blir drevet tilbake når man har gassen påkoblet. Disse dråpene kan jo skape gromiljø for uønskede organismer, men jeg tviler på at disse vil utvikle seg i et co2-miljø. Om en er paranoid, kan en investere i ballock koblinger med tilbakeslagsventil.

Om ikke lenge kommer du til å le av hele problemstillingen, og tapper deg en øl fra eget serveringsanlegg som om du hadde gjort det hele livet.
 
Jeg satser på det. :)
Når vi først snakker om fat: såvidt jeg har forstått er best practice å først fylle fatene med Star San, så dytte ut den med co2 og så fylle opp med øl gjennom øl ut (dytta fra gjæringsfatet med co2) med sikkerhetsventilen åpen til det er så fullt at det nesten, men ikke helt når opp til røret for gass inn. Stemmer det? Noe triks for å vite når det er fullt?
 
Tappeanlegg er barnemat i forhold til tønneprosjektet ditt, veldig enkelt opplegg basert på enkle mekaniske prinsipper. Første gang er alltid stress, så ler man av det hele! Men best å være så forberedt som mulig!

Angående prosedyren med å dytte star san og så videre - det er prikken over i-en. I utgangspunktet er det ikke altoverskyggende viktig. Det får først og fremst betydning med lyse humlerike øl som skal holde en stund. Eksempelvis ble min Lucky Jack, tappet på fat i begynnelsen av september, først merkbart oksydert i denne uken. Hadde jeg fulgt full prosedyre med ''low oxygen'' tapping, så hadde den nok vart et par måneder lenger, eller mer. Mine mørkere øl holder minst et år, lenger har jeg ikke testet.
 
Sist redigert:
Tappeanlegg er barnemat i forhold til tønneprosjektet ditt, veldig enkelt opplegg basert på enkle mekaniske prinsipper. Første gang er alltid stress, så ler man av det hele! Men best å være så forberedt som mulig!

Angående prosedyren med å dytte star san og så videre - det er prikken over i-en. I utgangspunktet er det ikke altoverskyggende viktig. Det får først og fremst betydning med lyse humlerike øl som skal holde en stund. Eksempelvis ble min Lucky Jack, tappet på fat i september, først merkbart oksydert i denne uken. Hadde jeg fulgt full prosedyre med ''low oxygen'' tapping, så hadde den nok vart et par måneder lenger, eller mer. Mine mørkere øl holder minst et år, lenger har jeg ikke testet.
Men det virker jo ikke som noe videre ekstraarbeid å gjøre det tilnærma oksygenfritt, så da gjør jeg vel det? Ihvertfall virker det som det fortsatt er mye mindre styr enn å flaske.

Jeg gikk jo for fat fordi jeg var lei av å flaske, så nå har jeg brygga opp fire av seks batcher på 24 liter som skal i 18-liters fat. Jeg har litt flasking foran meg allikevel, ser jeg...
 
Alt avhenger av perspektivet. Personlig styrer jeg minst mulig, av prinsipp. I mårå, i mårå, men ikkje i dag. I dag vil eg liggja på ryggjen å sjå, lerka som svinger seg høgt i det blå.
Men i forhold til flasking, så er selfølgelig den mest forseggjorte tappingen på fat som fot i hose.
 
Og korrekt fremgangsmåte er å koble stengt kran til slange til hurtigkobling, og smekke koblinga på karbonert fat?

Beklager at det går så treigt, men jeg har aldri hatt noe med et fat å gjøre før, og nå skal jeg plutselig fylle og koble seks stykker. :eek:
Ja.
Aha. Jeg tenkte det var lurt å koble på gassen etter utlinja var etablert, men altså først gass, så øl?
Same same. Så lenge du ikke tapper av fatet uten å koble til CO2, har det ingen betydning.
 
Hvilke "bivirkninger" kan det få på ølet ved å bruke en starter som ikke har gått seg helt ferdig?
 
Rundt 40 timer før jeg satte den kaldt på bryggedagen i et forsøk på å bunnfelle så mye som mulig. Var fortsatt aktivitet og SG på ca 20 når jeg satte den kaldt.
Brukte vørterøl, men vet ikke om dette har noe å si. Etter pitch tok gjæringen av som normalt/raskt, har vel gått glipp av noen celler muligens men er vel uansett bedre enn å bare bruke disse purepitchpakkene som de er?
Blir ikke formeringen av cellene ferdig de første timene og hvor viktig er det egentlig av starteren gjør seg helt ferdig foruten bunnfellingen?

Må sette starteren tidligere fremover...
 
Rundt 40 timer før jeg satte den kaldt på bryggedagen i et forsøk på å bunnfelle så mye som mulig. Var fortsatt aktivitet og SG på ca 20 når jeg satte den kaldt.
Brukte vørterøl, men vet ikke om dette har noe å si. Etter pitch tok gjæringen av som normalt/raskt, har vel gått glipp av noen celler muligens men er vel uansett bedre enn å bare bruke disse purepitchpakkene som de er?
Blir ikke formeringen av cellene ferdig de første timene og hvor viktig er det egentlig av starteren gjør seg helt ferdig foruten bunnfellingen?

Må sette starteren tidligere fremover...
40 timer på snurrern skal være plenty for å få det resultatet du trenger. Purepitch har også god levetid ifølge produsent.

Ut av nysgjerrighet, hva målte du FG med?
 
40 timer på snurrern skal være plenty for å få det resultatet du trenger. Purepitch har også god levetid ifølge produsent.

Ut av nysgjerrighet, hva målte du FG med?
Mulig starteren stod litt kaldt, under 20 grader, pluss at pakken kom rett fra kjøleskap...mulig derfor det gikk tregt. Rører ble avskrudd etter 12 timer ca.
Måler med hydrometer
 
Fikk gjengestykkene for å lage håndtak til tappekraner idag, men av en eller annen grunn har de ikke gjenger hele veien. Noen som kan måle hvor lagt gjengepartiet på en tappekran av intertap/perlick er?
 
Tilbake
Topp