Tråden for dumme spørsmål.

Reine glass er noe av det viktigste, ellers legger skummet seg fort. Bruker et meskesteg på 72 grader på alle øla, og det hjelper litt på skummet.
 
Ja mulig jeg har for høye forventninger til hvordan skummet skal være. Skulle uansett hatt mer kontroll over det og visst hva som skal til for å få et jevnt resultat uansett type øl en lager.

Jeg tror en mulig feil man skal passe seg for, er å bruke for mye karragenan (Irish Moss, Whirlfloc, Supermoss mm.). Litt usikker, men bruker du for mye, vil det i alle fall gjøre ølet ditt "tynnere".

En annen mulig tabbe er å bruke et proteinsteg med moderne malt. Det skal du bare bruke om du tilfeldigvis skulle sitte på et undermodifisert malt.
 
Reine glass er noe av det viktigste, ellers legger skummet seg fort. Bruker et meskesteg på 72 grader på alle øla, og det hjelper litt på skummet.
Jepp. Jeg ser stor forskjell på glass vasket i oppvaskmaskin sammen med annet med alskens fettrester og håndvaskede glass, skylt i glovarmt vann og håndtørket med rene håndklær.
 
Jepp. Jeg ser stor forskjell på glass vasket i oppvaskmaskin sammen med annet med alskens fettrester og håndvaskede glass, skylt i glovarmt vann og håndtørket med rene håndklær.
This, og glansemiddel. Leste en plass at det var dårlig deal.
Kjøper nå bare maskemaskinspulver uten glansemiddel, mener det har hatt en positiv effekt
 
Jeg tror en mulig feil man skal passe seg for, er å bruke for mye karragenan (Irish Moss, Whirlfloc, Supermoss mm.). Litt usikker, men bruker du for mye, vil det i alle fall gjøre ølet ditt "tynnere".

En annen mulig tabbe er å bruke et proteinsteg med moderne malt. Det skal du bare bruke om du tilfeldigvis skulle sitte på et undermodifisert malt.
Hmmm, brukte klaringsmiddel i både kok og gjærkar siden dette var et norskprodusert malt. Så mulig at det er noe der.
 
Aldri hørt om før. Om det er bra eller dårlig må gudene vite, men det er nok unødvendig. Poenger er vel at det skal koke sammen og felle ut proteinen da.

Edit: Eg skyller på Kinn og andre bryggeri for denne kommentaren.
Eg gikk ut ifra at du hadde en whirlfloc tablett eller noe irsk mose rett i gjæringskaret, men eg antar du har bedre forstand enn som så.

Lar svaret stå sånn at andre kan få noe å le av...:rolleyes:
 
Sist redigert:
Hmmm, brukte klaringsmiddel i både kok og gjærkar siden dette var et norskprodusert malt. Så mulig at det er noe der.

Det klaringsmiddelet du brukte i gjærkaret, var kanskje Clarex? Det tror jeg ikke spiller noen rolle. Og som sagt, så er jeg usikker på om for mye karragenan er farlig for skummet, også. Men det virker ikke så usannsynlig; proteinene som gir skum, gir kropp til ølet, også.
 
Kaustisk soda + egen oppvaskbørste, lufttørking = win her i heimen, for å vaske glass.

Hvis glasset er ordentlig rent, så ville jeg sjekket ut maltet.
 
Det klaringsmiddelet du brukte i gjærkaret, var kanskje Clarex? Det tror jeg ikke spiller noen rolle. Og som sagt, så er jeg usikker på om for mye karragenan er farlig for skummet, også. Men det virker ikke så usannsynlig; proteinene som gir skum, gir kropp til ølet, også.
Tror det er clarex Det står ingenting på flasken. Det som gikk i kok er heller ikke merket. Ser ut som tørket ugress. Jeg bruker ingen av dem til daglig. Ølet blir klart hvis en er litt tålmodig.
 
Jeg tror en mulig feil man skal passe seg for, er å bruke for mye karragenan (Irish Moss, Whirlfloc, Supermoss mm.). Litt usikker, men bruker du for mye, vil det i alle fall gjøre ølet ditt "tynnere".
Har brukt Irish Moss i nesten alle har mine øl. Har fin holdbarhet på det meste av skum.
 
Har brukt Irish Moss i nesten alle har mine øl. Har fin holdbarhet på det meste av skum.

Ja, jeg bruker det også så å si alltid (Supermoss). Men produsenten advarer mot å bruke for mye. Info'en sier til og med at det er greit å bruke mindre enn oppgitt dosering, man må bare for all del ikke bruke mer. Så om noen føler at det sikkert blir enda klarere og finere øl om man tar i litt, så er det altså en dårlig ide.
 
Tror det er clarex Det står ingenting på flasken. Det som gikk i kok er heller ikke merket. Ser ut som tørket ugress. Jeg bruker ingen av dem til daglig. Ølet blir klart hvis en er litt tålmodig.

Det er nok Clarex, ja. Jeg bruker det alltid. (Det gir forresten tilnærmet glutefritt øl, også - eller "glutenredusert". Den effekten kan variere litt med gjærtype, om jeg ikke husker feil.)

"Ugraset" er Irish Moss, tørket tang av det slaget karragenan utvinnes av. Jeg brukte det en stund, men fant ut at Supermoss var greiere i bruk. Jeg tror ikke det spiller noen rolle hvilket du bruker. (Pass på å ikke ha det i for tidlig, forresten. Uforedlet - som Irish Moss - skal i @ 10, mens prosseserte varianter skal i @ 5. Bruksanvisningene sier visst fremdeles ofte @ 15.)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Big bubbles, no troubles:p? Nei, jeg tror det faktisk har noe for seg. Du stiller jo glasset på hodet og lar det renne av, så det er vel fint lite starsan igjen på det.

Ein kan no kjøre ein test.
Glas 1 vaskes normalt
Glas 2 som 1 skylles med starsan
Glas 3 som 1 skylles med 60 %


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp