1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygger 20 og 12 liters batcher, kremt kremt, i en 15 liters ikea kasserolle... Så jeg skulle gjerne hatt en større kasserolle så jeg kunne gjort helkok også på 20 liters batchene, men det var den ventilatoren da. For all del, jeg klarer ikke smake forskjell på en 12 liters batch og en 20 liters batch av samme øl etter jeg gikk over til å bruke flaskevann til å toppe opp med.

Jeg har så langt trivdes godt med DME og minimesk/steep, men jeg prøver jo gjøre dette lønnsomt og da må jeg kjøpe DME i store sekker (22kg), det finner jeg kun hos bryggselv og de har ikke hatt hvete DME på måneder og jeg er glad i hveteøl, så jeg ser jo hvordan ekstrakt også er begrensende.

Jeg har kun brygget i rett over et år og det er vel dette med delkok som gjør at jeg tenker på all grain brygging, er jo ikke mye ekstra utstyr som skal til for å brygge BIAB når jeg kjøper meg en større kjele og dermed få muligheten til å finne ut hva jeg liker uten å sitte med en masse utstyr jeg ikke trenger om det viser seg at jeg holder meg til ekstrakt og minimesk.

#10961 Kloakk, 17 Nov 2019
    Sist redigert: 17 Nov 2019
    loebrygg liker dette.
  2. OleKriF

OleKriF
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Endte opp med 7ml etter å ha fulgt denne artikkelen:
    Wort Souring

Godt å høre at jeg ikke bommet helt iallefall :-D

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hansa porter skulle funke fint.

Kloakk liker dette.
  4. Sersjanten

Sersjanten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei.
    under vinterrengjøingen i bryggeriet fant jeg fram en eldre sekk med ferdig kvernet korn. Jeg tenkte jeg kunne etterfylle denne i en av kassene jeg har stående for oppbevaring av korn. Da jeg tømte kornet over i kassen oppdaget jeg at noe av kornet hadde klumpet seg og jeg så også muggdannelser. Er dette noe å ta vare på? jeg plukket ut alt dårlig kort og satte lokket på. Bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig?

Finn Berger liker dette.
  5. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har hatt mus i maltet mitt, men valgte å bruke det. Det virker tørt og fint. Mugg ville jeg nok vært mer skeptisk til, siden noen typer sopp kan danne giftstoffer som ikke er levende og dermed heller ikke dør ved koking.

Men mener du at du har fått ut alt, så ta gjerne en lukttest. Ha maltet i en lukket beholder en dag eller to og kjenn om det lukter mugg når du åpner. Om det bare lukter malt, så ville jeg kanskje ta sjansen. På den annen side kommer det an på hvor mye det dreier seg om. Malt er ikke SÅ dyrt. Better safe than sorry.

Er du i minste tvil, så kast. Soppsporer er det vanskelig å bli kvitt.

Siden du nå har hatt denne opplevelsen, så ville jeg også tatt et kritisk blikk på hvordan maltet oppbevares.

#10965 Sarge, 19 Nov 2019
    Sist redigert: 19 Nov 2019
  6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Definitivt bare å hive alt kornet og vaske kassen grundig, ja. Og desinfiser.

7. Sersjanten

Sersjanten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok. da får jeg hive kornet og heller bli flinkere til å brygge oftere slik at dette ikke skjer igjen..

YngveKL liker dette.
  8. Sersjanten

Sersjanten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kornet er kjøpt før jeg fikk ferdigstilt bryggeriet og kjøpt mølle, så kornslagene har det langt bedre nå enn før.. det er lenge siden jeg har brukt maris otter nå, så derfor har det stått nokså lenge (over ett år).
    Etter at ting har kommet på stell har jeg bedre kontroll på kornlageret så jeg kjøper ikke lenger så mye.. denne kornsekker har stått innerst under benken...

Finn Berger liker dette.
  9. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Sersjanten skjønte ikke før nå at det var ferdig knust malt. Da ville jeg:
    1) aldri kjøpt store kvanta
    2) aldri oppbevart lenge
    3) kastet ved tegn til at det er dårlig.

Holdbarhet hel malt = relativt god
    Holdbarhet knust malt = relativt dårlig.

Personlig har jeg aldri kjøpt knust malt hvis det ikke skal brukes i mitt neste brygg.

10. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Holdbarhet har blitt testet, og bedømt av dommere her.

Har du gamle, uåpnede øl-sett fra olbrygging.no?

Tok litt før en dommer svarte der, men han skriver at dommerene ikke klarte å skille ut hvilke øl som var brygget på "utgått" knust malt.
    Holdbarheten er i hvert fall langt lengre enn de 14-dagene Brewshop anbefaler.

Og som nevnt der så er nok tiltrekning av fukt, dermed større volum over tid en av grunnene til at kort oppbevaring anbefales.

Janea liker dette.
  11. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kudos for å faktisk gjennomføre, men det er kanskje den dårligst dokumenterte testen jeg har sett. Hvilke sett ble testet? Hvor gamle var de? Hvordan var de oppbevart?

Jeg baserer mine uttalelser på at kvernet malt er mindre beskyttet mot fukt, men ved perfekt oppbevaring blir likevel holdbarheten bra. Man kan ikke ta opp fukt som ikke er der.

12. Odd Sollid

Odd Sollid
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Overflow
    Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?

Finn Berger liker dette.
  13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går sikkert fint å ta av litt. Det er jo ikke som du kommer til å få det til å bli i karet uansett. I dag morges valgte jeg å la det gå utover soveromsgulvet, men en desinfisert øse er selvsagt også en mulighet. Det er det fine med å være hjemmebrygger, man velger selv hvordan man vil løse livets små og store utfordringer.

loebrygg, Preacher og Stenumgard liker dette.
  14. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og medbryggeren var enig i dette valget? :p

erikraude og loebrygg liker dette.
  15. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi hadde ikke diskutert alternativene i forkant, men ut fra morgenens evalueringsmøte ser jeg ikke bort fra at hun, som Odd, er av øse-typen. Jeg har siden da konvertert til blowoff og håper å finne gehør for dette syn i kveldens drøftinger.

16. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Det var vel litt for mye informasjon...

17. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den tid vi brukte ølsett, hadde vi noen stående en bra stund før dei blei brukt. Kjøpte når det var 25% tilbud eller tre for to på Ølbrygging. Var billigere for to års tid siden, da kunne man få ølsett for ned mot 200,- og nå koster setta 349,- og oppover. Blei fort mer å spare på å kjøpe sekker og løs malt når prisen gikk opp. Anyway, når vi kjøpte, så blei det fort 10-12 sett i slengen. Det kunne da ta noen måneder før det blei brygga, og malten i ølsetta var knust. Lengst tid gikk det nok før vi brygget RIS'en. Det ølsettet var bestilt 25.07.2017, og blei brygget i januar 2018. Hvor lenge det stod på lager hos Ølbrygging - usikkert! Av 6,3 kilo med bare drøyt halvparten basemalt, og en kilo kandissukker, oppnådde vi en OG på 1.087 og 20 liter til gjæring. Ikke noe galt med utbyttet der, og smaken på ølet var også greit, selv om jeg har lært mye på knapt to år og nok hadde fått et bedre resultat om det blei brygget på nytt i dag.

Så lenge at det er i lufttett pose og lagret i en grei kjellertemperatur, tror jeg ikke at knust malt forringes så mye så fort som mange frykter. Det viktigste er nok å åpne ølsetta, putte humla i fryseren og gjæra i kjøleskapet.

ullrotta liker dette.
  18. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men planen om en blowoff-løsning reagerte du ikke på? :p

ullrotta og Einar Michelsen liker dette.
  19. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Nei, hvorfor skulle jeg det? ;)

erikraude liker dette.
  20. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølekstraktsett. Inneholder de humle i selve ekstrakten?
    Les. En er kan kun påvirke humlesmak og bitterhet med å tørrhumle?

Del denne siden