Tråden for dumme spørsmål.

I går kjøpte jeg Suma
Suma Bløtlegging K26 2,5 kg Rengjøringsmiddel fra Lilleborg - BryggSelv
butikkene er jo tomme for PBW nå
Kan dette brukes til å rengjøre fat?
Og I såfall kan jeg kjøre det igjennom tappeslangen?
Hvor ofte bør dette gjøres
Eller er det bedre å bare bruke vann og StarSan
Det jeg vet er at mange syns denne er fin til å vaske fat med: Chemipro OXI 1 kg - BryggSelv
Jeg personlig vasker fatene mine det sekundet de går tomme, og da har det, til nå i alle fall, holdt å kjøre 1,5 liter varmt vann igjennom piknik krana og slange før jeg så kjører på med litt starsan, lar det ligge 1 times tid i starsan før jeg så tømmer ut starsanen av slangen og legger til tørk.

Fatene skrur jeg fra hverandre, hver gang, legger alt av pakninger, lokk og stigerør i vaske vann, fatene skylles rein med varmt vann, fyller 2 liter vaske vann og kjører denne fatvaskeren: Keg cleaner for drill - BryggSelv i 2 min, lar fatet stå en 30 min, kjører drillen 2 min til og skylder alle delene å setter det til tørk, smører pakninger og skrur sammen fatet den dagen nytt øl skal på.

Hva vasker jeg med? Vel, trives godt med First Price oppvaskmaskin pulver :)
 
Overflow
Jeg har et brygg med K-97 (Kölsch) og har fått litt overflow i gjæringskaret. Er det bare å bruke en desinfisert øse og skumme av eller vil jeg da fjerne noe som gjæringsprosessen trenger?

Det første skummet som dannes, er gjerne brunflekket av avfallsstoffer (proteiner, humlemateriale, tanniner) som du egentlig helst vil bli kvitt, fordi de kan gi en harsk bittersmak til ølet. Dette kan det være en fordel å få skummet av, sjøl om det normalt vil feste seg langs kanten av gjæringskaret, og ikke synke tilbake i ølet. Jeg tror egentlig ikke det er viktig å fjerne det (mulig unntak for hefeweissen), men det skader i alle fall ikke.

Nå er vel dette over, men for framtida er det jo greit å vite at du ikke fjerner noe viktig om du skummer. Det er jo stort sett bare gjær dette skummet består av - etter den første tida - og jeg har aldri hørt at det går ut over gjæringsevnen å fjerne dette "overskuddet". Du kan jo dessuten ta vare på det, og bruke gjæren videre. Dette er bedre enn å høste fra bunnen etter at du har tappet opp ølet. (Du skal ikke ta vare på det første skumlaget.)

Du bør ikke ta alt; la det være igjen så mye at det dekker ølet. Og ikke stikk øsa nedi ølet, du vil helst ha med bare gjær.

En strategi kan det også være å slå gjæren ned i ølet igjen. (Rist dunken uten å ta av lokket.) Jeg gjør gjerne det med gjær som danner et skikkelig tjukt lag som blir liggende, men da er det helst mot slutten av gjæringa, for å bedre den siste delen av prosessen. Om du gjør det for å løse overskumming, vil den kanskje bare skumme opp igjen - om det over hodet går. Det er jo kullsyra som drar med seg gjæren opp så den danner dette skummmet, og så lenge det er sterk gjæring, blir det jo produsert mye kullsyre. (Dette må jeg teste ut.)

Jeg har ikke brukt k-97 - som forresten ikke er noen kølschgjær, jfr. en nylig ganske intens diskusjon om begrepet "kølsch":rolleyes: - så jeg veit ikke om den danner et skum som egner seg for høsting. Hvis det er et veldi lett og "fluffy" skum, blir det lite gjær av det, og da er det ikke bryet verdt.
 
Er det bare meg, eller burde denne tråden stenges? Den har blitt uhorvelig lang, og den brukes til veldig mye annet enn dumme spørsmål. Det er mye spennende begravd noen hundre sider bakover, men hvem orker å lete? Opprett gjerne en ny tråd for dumme spørsmål, men det burde være et slags filter som fanger opp avsporinger.
 
Man blir lett avsporet på dette forumet.

Diskusjoner om hvor god fisk man skal ta Brulosophy-eksperimenter dukker opp hver gang noen linker til et brulosophy-eksperiment som et eksempel på "noe", samme hva temaet er. Det burde heller lages en egen brulosophy-tråd, så kan man lufte sine uenigheter med måten de blir foretatt på i den tråden.

Eller i det hele tatt en overordnet tråd (helst eget subforum) som går på akkurat dette. Med et eget subforum så kan man presentere en "test", til glede for nye lesere sånn sett, og også diskutere fremgangsmåte, resultat etc og forhåpentligvis få noe ut av det på en ryddig måte. Subforum fordi da kan hver test være eget tema og diskusjonen går ikke om hverandre om forskjellige ting.
 
Er det bare meg, eller burde denne tråden stenges? Den har blitt uhorvelig lang, og den brukes til veldig mye annet enn dumme spørsmål. Det er mye spennende begravd noen hundre sider bakover, men hvem orker å lete? Opprett gjerne en ny tråd for dumme spørsmål, men det burde være et slags filter som fanger opp avsporinger.
Man blir lett avsporet på dette forumet.

Diskusjoner om hvor god fisk man skal ta Brulosophy-eksperimenter dukker opp hver gang noen linker til et brulosophy-eksperiment som et eksempel på "noe", samme hva temaet er. Det burde heller lages en egen brulosophy-tråd, så kan man lufte sine uenigheter med måten de blir foretatt på i den tråden.

Eller i det hele tatt en overordnet tråd (helst eget subforum) som går på akkurat dette. Med et eget subforum så kan man presentere en "test", til glede for nye lesere sånn sett, og også diskutere fremgangsmåte, resultat etc og forhåpentligvis få noe ut av det på en ryddig måte. Subforum fordi da kan hver test være eget tema og diskusjonen går ikke om hverandre om forskjellige ting.

Enig. Jeg har tenkt på å flytte denne diskusjonen over til en egnet tråd, eller lage en ny - men har bare ikke orka ennå:(.

Ting skjer. Om det bare er et par poster, gjør det ikke så mye, og det er litt mye styr å drive og pense det over i en annen tråd/lage en ny. Men så plutselig er det blitt en lang diskusjon.

Man burde vel lære av erfaring, og lenke direkte til en relevant tråd hver gang noen drar opp noe som har vært diskutert før. My bad - jeg har vært her lenge nok til at jeg skulle skjønt det med en gang.
 
Enig. Jeg har tenkt på å flytte denne diskusjonen over til en egnet tråd, eller lage en ny - men har bare ikke orka ennå:(.

Ting skjer. Om det bare er et par poster, gjør det ikke så mye, og det er litt mye styr å drive og pense det over i en annen tråd/lage en ny. Men så plutselig er det blitt en lang diskusjon.

Det som er litt kjip er hvis det er en lang og veldig saklig og bra diskusjon, som skjer utenfor der den egentlig burde skje. Da er det vel like greit å starte alle slike diskusjoner i et egnet (sub)-forum slik at informasjonen er lettere å finne.
 
Helst så burde det bety at man tar seg en pils og synser litt om det.

Men det går vel ut på å lage en hypotese og se hva som skjer og trekke konkulsjoner ut av det, I steden for å gjøre eksperimentet først og så prøve å forklare hva som skjedde.
 
Jeg har noen flasker Barley Wine igjen fra 2016
nydelig på smak, men problemet er at den fortsatt er helt flat (wlp007 :mad:)
Er det en god ide og fylle over på fat og karbonere kunstig?
eller er den no annet smart man kan finne på?
Har egentlig samme problem sjølv med en BW på 12%. Og eg brukte Cbc-1 ved flasking. Etter 5 veker på badet er det ikkje antydning til liv, har vendt på flaskene i ny og ne...
Er det bedre å bruke EC-1118 ?
 
Jeg kjøpte en Kegland Blowtie spunding valve kit, men får den ikke til å virke. Samme hvilken vei jeg skrur på bryteren, så skjer ingenting. Altså, den slipper ikke ut gass.

Det burde ikke være SÅ mange måter å klare å mislykkes med dette på, så hva kan det være?

Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Jeg kjøpte en Kegland Blowtie spunding valve kit, men får den ikke til å virke. Samme hvilken hei jeg skrur på bryteren, så skjer ingenting. Altså, den slipper ikke ut gass.

Det burde ikke være SÅ mange måter å klare å mislykkes med dette på, så hva kan det være?

Vis vedlegget 42443
Skrudd nok? Ikkje so mange måter å operere den på nei :p skru den opp å sjå om det er noko som gjer at den ikkje åpnar
 
Det første skummet som dannes, er gjerne brunflekket av avfallsstoffer (proteiner, humlemateriale, tanniner) som du egentlig helst vil bli kvitt, fordi de kan gi en harsk bittersmak til ølet. Dette kan det være en fordel å få skummet av, sjøl om det normalt vil feste seg langs kanten av gjæringskaret, og ikke synke tilbake i ølet. Jeg tror egentlig ikke det er viktig å fjerne det (mulig unntak for hefeweissen), men det skader i alle fall ikke.

Nå er vel dette over, men for framtida er det jo greit å vite at du ikke fjerner noe viktig om du skummer. Det er jo stort sett bare gjær dette skummet består av - etter den første tida - og jeg har aldri hørt at det går ut over gjæringsevnen å fjerne dette "overskuddet". Du kan jo dessuten ta vare på det, og bruke gjæren videre. Dette er bedre enn å høste fra bunnen etter at du har tappet opp ølet. (Du skal ikke ta vare på det første skumlaget.)

Du bør ikke ta alt; la det være igjen så mye at det dekker ølet. Og ikke stikk øsa nedi ølet, du vil helst ha med bare gjær.

En strategi kan det også være å slå gjæren ned i ølet igjen. (Rist dunken uten å ta av lokket.) Jeg gjør gjerne det med gjær som danner et skikkelig tjukt lag som blir liggende, men da er det helst mot slutten av gjæringa, for å bedre den siste delen av prosessen. Om du gjør det for å løse overskumming, vil den kanskje bare skumme opp igjen - om det over hodet går. Det er jo kullsyra som drar med seg gjæren opp så den danner dette skummmet, og så lenge det er sterk gjæring, blir det jo produsert mye kullsyre. (Dette må jeg teste ut.)

Jeg har ikke brukt k-97 - som forresten ikke er noen kølschgjær, jfr. en nylig ganske intens diskusjon om begrepet "kølsch":rolleyes: - så jeg veit ikke om den danner et skum som egner seg for høsting. Hvis det er et veldi lett og "fluffy" skum, blir det lite gjær av det, og da er det ikke bryet verdt.
Takk for utfyllende svar!
 
Noen som vet hvor mange liter luft som vil suges inn i gjæringskaret under CC, har 10 liter headspace og tenker å gå fra 20 til 4-5 grader o_O
 
Tilbake
Topp