Det refereres ofte til en 3 dagers regel blant hjemmebryggere. Når SG er stabil i tre dager, så kan man kalle det FG og tappe ølet. Er det noen som kan si om dette er en velfundert og vitenskapelig tilnærming? Jeg har ofte tenkt at det høres lite ut, og prøvd å finne svar i litteraturen men kan ikke finne noen pålitelige kilder.
Brygget en 12 liters batch med Nøgne Porter (bryggselv oppskrift) med S-04. Smakte nydelig under hele 14-dagers gjæringsprosessen. Flasket denne i god tro om at dette ble en "number one". Etter en uke på flaske, smakte det syrlig, og ingen karbonering. Etter 2 uker (nå), litt karbonering, og en anelse mer syrlighet. Åpnet ikke lokket i det heletatt på gjæringskaret denne gangen, og brukte sukkerbiter for karbonering (6g/l). Eventuell infeksjon, må da komme av tappestav, noe jeg tviler på, da denne lå i star-san i 30 minutter.
Karboneringen skjer i kjøleskap med STC, første uke på 20 grader, og deretter en uke på 24 grader. Syrligheten vil jeg beskrive som en corona med 2 lime-båter i, ikke kraftig, men tilstede. Kan dette være acetaldehyl? Hadde egentlig tenkt å brygge 25 liter til av denne nå, men ble svært skeptisk på å prøve igjen før jeg vet hvor feilen ligger.
Det refereres ofte til en 3 dagers regel blant hjemmebryggere. Når SG er stabil i tre dager, så kan man kalle det FG og tappe ølet. Er det noen som kan si om dette er en velfundert og vitenskapelig tilnærming? Jeg har ofte tenkt at det høres lite ut, og prøvd å finne svar i litteraturen men kan ikke finne noen pålitelige kilder.
Jeg har opplevd at det har falt kun 1-2 poeng over 3 dager, så gitt at siste del av utgjæringen kan gå så sakte i enkelte tilfeller, så tror jeg tanken er at man bør måle over så lang tid at det fortsatt er detekterbart.Det refereres ofte til en 3 dagers regel blant hjemmebryggere. Når SG er stabil i tre dager, så kan man kalle det FG og tappe ølet. Er det noen som kan si om dette er en velfundert og vitenskapelig tilnærming? Jeg har ofte tenkt at det høres lite ut, og prøvd å finne svar i litteraturen men kan ikke finne noen pålitelige kilder.
Kok glasset/metallet i 30 minutter eller 2 timer i steikeovn på 160 grader.Noen som har tips til hvordan jeg kan skrubbe/utdrive kveik-ånden av Norgesglass? Jeg skrubba rein et par Norgesglass jeg hadde lagra kveik på, og lot de stå tørre i et skap i hvertfall en måned. Da jeg nå skulle lage en surdeigstarter i de så tok den helt av nesten med en gang. Vanligvis tar det noen dager før det blir noe synlig aktivitet når man lager surdeigstarter fra bunnen, men her var det full blast off etter kun en dag.
Spørs om det ikke er såpass langt igang at du like gjerne kan ta sjansen på å la villgjær gjøre jobben, ser jo holdbarhet på ferskpresset most/juice sjelden oppgies til mer enn et par dager. (Og du er sikker på at det ikke er pasteurisert juice du har fått?)
Pasteurisering skjer som regel ved 78c etter jeg har kjennskap til, over 80c så vil smaken endres visstnok.
Som backup kan du jo kjøpe eplejuice på f.eks Europris, 10kr literen. Måle OG og tilsette sukker for ønsket styrke.
Tilnærmet alt sukkeret omdannes til alkohol, så hvis du ønsker noe tilnærmet butikk-cider så må du enten avbryte gjæring før sukkeret er spist opp (enkelt hvis du karbonerer kunstig, men mulig ved flaskekarbonering også ved pasteurisering f.eks), tilsette sukker som ikke omdannes eller kunstig søtning.
Satte en gjærstarter i går. Slo av røreren i dag tidlig, da var det ikke noe særlig skum, men den så ut til å være i gang. Hadde tenkt å sette den i kjøleskap nå, da det er gått 24 timer. Men, bør jeg vente til skummet/krausen har lagt seg? Ser jo ut som det er en del gjær i det. Er forøvrig WLP066, som skal gi en bra krausen.
Vis vedlegget 42561
Enda et godt eksempel på at man ikke bør bruke tid som en retningslinje for magnetrører-tid.
Med Magnerører-tid Mente jeg egentlig starter. Jeg er at innlegget mitt over kan tolkes på tusen forskjellige måter. Men virker som at du gjør det riktig iallefall.Så med andre ord, bør jeg la den stå. Takk.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?...bør jeg vente til skummet/krausen har lagt seg? Ser jo ut som det er en del gjær i det. Er forøvrig WLP066, som skal gi en bra krausen.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?
La den stå for lenge på rører eller å ta den litt for tidlig?
Personlig tror jeg det er best å ta den for tidlig...