Tok en rask søkerunde, men fant ikke svar på mitt spørsmål. Så da spør jeg her.
Har brygget noen batcher med øl nå, og gikk til anskaffelse av 25L ferdigpresset eplsesaft som skal bli neste sommers "festdrikk" for de som ikke er så glade i øl (dama). Fikk ikke tak i dunken før etter et par uker (logistikk-problemer) og den er nå sakte i gang med gjæringen, men står kaldt (utetemp, er vell oppe i 5-6 grader nå). Planen min var å drepe villgjær for å tilsette gjær, men nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
Jeg ser det som at jeg har et par alternativer.
1: Spille videre på villgjær, la den jobbe i en måned for så å tilsette sukker. Problemet er at jeg ikke har "OG" måling, så jeg får ikke "sluttstyrken", men den er nok ikke langt borte fra OG nå. Det er lite aktivitet i dunken per nå. Den vil da bli stående på dunk i ca. 9 måneder før overføring til fat/flaske, noe jeg ser på som litt risikabelt.
2: Helle alt i bryggekjelen, varme opp til 80-85 grader i 20 min for å drepe det som er av villgjær, destillere dunken og sette gjær på den og ta en mer kontrollert gjæring. Da kan jeg supplere med sukker for ønsket OG og styrke til slutt. Mulig jeg må sette den på en gjærings-bøtte da det kan være vanskelig å få rengjort dunken da jeg ikke kommer nedi med hendene.
3: Tilsette gjærstopp, for så å tilsette ønsket gjær.
Første gang med cider for min del, så ekstremt usikker på hva som er beste fremgangsmåte. Jeg har ikke full kontroll på rensligheten som er utført i forkant før jeg overtok dunken, slik at jeg heller mest mot alt. 2 slik som det er nå, for å eventuelt få drept bakterier i samme operasjon.