1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. RayOlav

RayOlav
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg slo av røreren etter 13 timer, så har ikke stått så lenge med den på. Men, den står fortsatt på røreren :p Lurte mest på om jeg skulle vente med kjøling til krausen har lagt seg helt igjen, og det har jeg forstått at jeg bør. Takk for svar.

2. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesstyre Oslo
    Sentralstyre

Som du ser av flere svar, finnes ingen fasit. Jeg skrev ‘jeg tror’, og det er det sjeldent jeg gjør :)

RayOlav liker dette.
  3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg var litt uklar. Jeg er helt enig med deg i at det er bedre å ta den for tidlig enn for seint. Vi må bare ikke sette den til kjøling for tidlig, for da blir det ikke noe lagerbygging.

msevland liker dette.
  4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Problemet med å få stoppet røreren på riktig tidspunkt er å få informasjon om hvor langt utgjæret starteren er. Jeg har lurt på om det kunne være en ide å bruke en gummipropp med gjærlås. Den skal selvfølgelig ikke settes i før vi antar at det er på tide å få sjekket hvor langt starteren har gått.

I og med at vi hele tida pisker ut CO2 med røreren, skulle aktiviteten i gjærlåsen gi relativt god bskjed om hvor aktiv gjæring som pågår.

5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.

6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Den blindtesten får du ikke:p.

Du får bare vurdere hvor sannsynlig du synes det er at det har betydning at gjæren får lagt seg opp lagre av glykogen og trehalose. Mener du at det ikke har noen betydning, spiller ikke dette noen rolle for deg.

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Vi kan fortsette denne diskusjonen i en tråd jeg oppretta da Palmer kom med rådet om å ta starteren av røreren i 2017-utgaven av How to Brew: Nytt om startere?

8. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gud bedre meg ! Det er ikke så lenge siden det stod noe om hvordan en kan hurtigkarbonere på fat ved å kjøre opp trykket. 3 bar på et døgn og kanskje 2 bar 3 døgn. Men jeg klarer altså å ikke finne hva slags tråd det stod i ?
    Gir ikke mye for søkefunskjonen på forumet.
    Noen som kan gi meg et kjapt svar på hvor lenge (ca) fatet skal stå med 2 bars trykk ? Har det litt travelt med en tysk pils.

loebrygg liker dette.
  9. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

screenshot fra forumet
    Vis vedlegget 42594

10. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg måtte resize det for å få lagt det inn, ble ganske uleselig ser jeg...

11. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vis vedlegget 42595
    Lastet ned en kopi av denne kjekke oversikten

12. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se der ja.
    Jeg har 12 liters fat så 2 bar i litt over ett døgn først og så teste tenker jeg
    Takk for hjelp.

13. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fater en runde med tønneøl idag, som siste øl ut før julefreden senker seg i bryggeriet. Åssen er det med hurtigkarbonering av varmt øl? Jeg har jo nå fått det til med suksess et par ganger med kaldt øl, men går det an å gi karboneringa en kickstart med varmt øl også? Det hadde vært fint å slippe å vente på at det skal karbonere på serveringstrykk.

14. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tok en smaksprøve av den tyske Pilsen som står til karbonering. Syns den har for lite bitterhet. Så da begynner spekulasjoneringen. Hvordan få denne bittrere uten å få oksydert ølet som er i Corneliusfatet?
    Tenkte å bruke noen dråper av denne flasken jeg fant i kjøleskapet. Den har sikkert stått der i 2 år nå og jeg har glemt doseringen. Noen som bruker dette stoffet og vet hvor mange dråper det skal brukes pr.liter pr ibu poeng?
    Hvordan jeg skal få dråpene ned i fatet uten å eksponere ølet for luft har jeg ikke tenkt ut, men en slags sluseventil laget av jg koblinger og ut/inn koblinger?
    Edit. Ser nå at det ikke går ann å dosere dråper. Så det må bli i ml ekstrakt pr liter. Vis vedlegget 42615

#11074 Mc., 8 Des 2019
    Sist redigert: 8 Des 2019
  15. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har også 12 litersfat. Og får det samme. 2 bar i 2 døgn på 2 grader gir ca 1 bar karbonering. Etter ett døgn har jeg ca. 0,5.

16. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for det. Da skal jeg sette på trykket igjenn. :D

17. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tråden for late spørsmål kanskje.
    Da har jeg Googlet litt og funnet ut at 1ml pr 10 liter gir en økning på 6 ibu.
    Da gjenstår det bare å klekke ut en plan for hvordan tilsetninger skal skje.
    Kanskje bare dra i sikkerhetsventilen, åpne lokket mens en liten strøm av Co2 tilføres gjennom gass inn og tilsette ekstraktet.

18. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil aprikos pure tette stigerøret på Corneliusfat?

19. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja! Snakker av erfaring, bortsett fra at jeg brukte mango.

#11079 Holmentoppen, 13 Des 2019
    Sist redigert: 13 Des 2019
    Botnen liker dette.
  20. Botnen

Botnen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe.. ok :) fatet mitt med ubåt er opptatt, så da tilsetter jeg rett i gjæringskaret. Takk for kjapt svar :)

Del denne siden