Finn Berger
Moderator
Spiller det noen rolle da. Lag en litt større starter så har du slingremonn i tilfelle det er bryggeteoretisk suboptimalt.
Problemet er vel at du ikke så lett kompenserer dårlig kvalitet på gjæren med mer gjær?
Spiller det noen rolle da. Lag en litt større starter så har du slingremonn i tilfelle det er bryggeteoretisk suboptimalt.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?
La den stå for lenge på rører eller å ta den litt for tidlig?
Personlig tror jeg det er best å ta den for tidlig...
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?
La den stå for lenge på rører eller å ta den litt for tidlig?
Personlig tror jeg det er best å ta den for tidlig...
Jeg slo av røreren etter 13 timer, så har ikke stått så lenge med den på. Men, den står fortsatt på rørerenLurte mest på om jeg skulle vente med kjøling til krausen har lagt seg helt igjen, og det har jeg forstått at jeg bør. Takk for svar.
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.Problemet er vel at du ikke så lett kompenserer dårlig kvalitet på gjæren med mer gjær?
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.
screenshot fra forumetGud bedre meg ! Det er ikke så lenge siden det stod noe om hvordan en kan hurtigkarbonere på fat ved å kjøre opp trykket. 3 bar på et døgn og kanskje 2 bar 3 døgn. Men jeg klarer altså å ikke finne hva slags tråd det stod i ?
Gir ikke mye for søkefunskjonen på forumet.
Noen som kan gi meg et kjapt svar på hvor lenge (ca) fatet skal stå med 2 bars trykk ? Har det litt travelt med en tysk pils.
Vis vedleggetGud bedre meg ! Det er ikke så lenge siden det stod noe om hvordan en kan hurtigkarbonere på fat ved å kjøre opp trykket. 3 bar på et døgn og kanskje 2 bar 3 døgn. Men jeg klarer altså å ikke finne hva slags tråd det stod i ?
Gir ikke mye for søkefunskjonen på forumet.
Noen som kan gi meg et kjapt svar på hvor lenge (ca) fatet skal stå med 2 bars trykk ? Har det litt travelt med en tysk pils.
Jeg har også 12 litersfat. Og får det samme. 2 bar i 2 døgn på 2 grader gir ca 1 bar karbonering. Etter ett døgn har jeg ca. 0,5.Se der ja.
Jeg har 12 liters fat så 2 bar i litt over ett døgn først og så teste tenker jeg
Takk for hjelp.
Takk for det. Da skal jeg sette på trykket igjenn.Jeg har også 12 litersfat. Og får det samme. 2 bar i 2 døgn på 2 grader gir ca 1 bar karbonering. Etter ett døgn har jeg ca. 0,5.
Tråden for late spørsmål kanskje.Tok en smaksprøve av den tyske Pilsen som står til karbonering. Syns den har for lite bitterhet. Så da begynner spekulasjoneringen. Hvordan få denne bittrere uten å få oksydert ølet som er i Corneliusfatet?
Tenkte å bruke noen dråper av denne flasken jeg fant i kjøleskapet. Den har sikkert stått der i 2 år nå og jeg har glemt doseringen. Noen som bruker dette stoffet og vet hvor mange dråper det skal brukes pr.liter pr ibu poeng?
Hvordan jeg skal få dråpene ned i fatet uten å eksponere ølet for luft har jeg ikke tenkt ut, men en slags sluseventil laget av jg koblinger og ut/inn koblinger?
Edit. Ser nå at det ikke går ann å dosere dråper. Så det må bli i ml ekstrakt pr liter. Vis vedlegget 42615
Ja! Snakker av erfaring, bortsett fra at jeg brukte mango.Vil aprikos pure tette stigerøret på Corneliusfat?