Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Finnes det noen måte å øke fylden på i en ferdigbrygget belgisk dubbel som tilsynelatende er 1 og en halv i stedet for dubbel? Spør for en venn!
Spørs om det ikke er såpass langt igang at du like gjerne kan ta sjansen på å la villgjær gjøre jobben, ser jo holdbarhet på ferskpresset most/juice sjelden oppgies til mer enn et par dager. (Og du er sikker på at det ikke er pasteurisert juice du har fått?)
Pasteurisering skjer som regel ved 78c etter jeg har kjennskap til, over 80c så vil smaken endres visstnok.
Som backup kan du jo kjøpe eplejuice på f.eks Europris, 10kr literen. Måle OG og tilsette sukker for ønsket styrke.
Tilnærmet alt sukkeret omdannes til alkohol, så hvis du ønsker noe tilnærmet butikk-cider så må du enten avbryte gjæring før sukkeret er spist opp (enkelt hvis du karbonerer kunstig, men mulig ved flaskekarbonering også ved pasteurisering f.eks), tilsette sukker som ikke omdannes eller kunstig søtning.
Satte en gjærstarter i går. Slo av røreren i dag tidlig, da var det ikke noe særlig skum, men den så ut til å være i gang. Hadde tenkt å sette den i kjøleskap nå, da det er gått 24 timer. Men, bør jeg vente til skummet/krausen har lagt seg? Ser jo ut som det er en del gjær i det. Er forøvrig WLP066, som skal gi en bra krausen.
Vis vedlegget 42561
Enda et godt eksempel på at man ikke bør bruke tid som en retningslinje for magnetrører-tid.
Med Magnerører-tid Mente jeg egentlig starter. Jeg er at innlegget mitt over kan tolkes på tusen forskjellige måter. Men virker som at du gjør det riktig iallefall.Så med andre ord, bør jeg la den stå. Takk.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?...bør jeg vente til skummet/krausen har lagt seg? Ser jo ut som det er en del gjær i det. Er forøvrig WLP066, som skal gi en bra krausen.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?
La den stå for lenge på rører eller å ta den litt for tidlig?
Personlig tror jeg det er best å ta den for tidlig...
Spiller det noen rolle da. Lag en litt større starter så har du slingremonn i tilfelle det er bryggeteoretisk suboptimalt.
Den bør ikke gjære helt ut på røreren. Men her kommer et spørsmål til de lærde. Hva er minst optimalt...?
Jeg slo av røreren etter 13 timer, så har ikke stått så lenge med den på. Men, den står fortsatt på røreren Lurte mest på om jeg skulle vente med kjøling til krausen har lagt seg helt igjen, og det har jeg forstått at jeg bør. Takk for svar.
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.Problemet er vel at du ikke så lett kompenserer dårlig kvalitet på gjæren med mer gjær?
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.
Mener du at et par timer på starteren til / fra skiller mellom god kvalitet og dårlig kvalitet på gjæren? Det ser jeg gjerne en blindtest fra deg på. Der du setter to startere der den ene går helt ut, den andre vokter du som en smed. Så får du kona til å merke gjæra med 1 og 2 uten å si til deg hva som er hva, og så splitt batcher du og ser om du kjenner forskjell på den "dårlige kvaliteten". Der er mye en brygger kan gjøre for å optimalisere produktet, men akkurat dette er kanskje i promille land (pun intended) hva angår forbedringspotensiale.