Tråden for dumme spørsmål.

Gud bedre meg ! Det er ikke så lenge siden det stod noe om hvordan en kan hurtigkarbonere på fat ved å kjøre opp trykket. 3 bar på et døgn og kanskje 2 bar 3 døgn. Men jeg klarer altså å ikke finne hva slags tråd det stod i ?
Gir ikke mye for søkefunskjonen på forumet.
Noen som kan gi meg et kjapt svar på hvor lenge (ca) fatet skal stå med 2 bars trykk ? Har det litt travelt med en tysk pils.
screenshot fra forumet
Vis vedlegget
 
Gud bedre meg ! Det er ikke så lenge siden det stod noe om hvordan en kan hurtigkarbonere på fat ved å kjøre opp trykket. 3 bar på et døgn og kanskje 2 bar 3 døgn. Men jeg klarer altså å ikke finne hva slags tråd det stod i ?
Gir ikke mye for søkefunskjonen på forumet.
Noen som kan gi meg et kjapt svar på hvor lenge (ca) fatet skal stå med 2 bars trykk ? Har det litt travelt med en tysk pils.
Vis vedlegget
Lastet ned en kopi av denne kjekke oversikten
 
Se der ja.
Jeg har 12 liters fat så 2 bar i litt over ett døgn først og så teste tenker jeg
Takk for hjelp.
 
Fater en runde med tønneøl idag, som siste øl ut før julefreden senker seg i bryggeriet. Åssen er det med hurtigkarbonering av varmt øl? Jeg har jo nå fått det til med suksess et par ganger med kaldt øl, men går det an å gi karboneringa en kickstart med varmt øl også? Det hadde vært fint å slippe å vente på at det skal karbonere på serveringstrykk.
 
Tok en smaksprøve av den tyske Pilsen som står til karbonering. Syns den har for lite bitterhet. Så da begynner spekulasjoneringen. Hvordan få denne bittrere uten å få oksydert ølet som er i Corneliusfatet?
Tenkte å bruke noen dråper av denne flasken jeg fant i kjøleskapet. Den har sikkert stått der i 2 år nå og jeg har glemt doseringen. Noen som bruker dette stoffet og vet hvor mange dråper det skal brukes pr.liter pr ibu poeng?
Hvordan jeg skal få dråpene ned i fatet uten å eksponere ølet for luft har jeg ikke tenkt ut, men en slags sluseventil laget av jg koblinger og ut/inn koblinger?
Edit. Ser nå at det ikke går ann å dosere dråper. Så det må bli i ml ekstrakt pr liter. Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Tok en smaksprøve av den tyske Pilsen som står til karbonering. Syns den har for lite bitterhet. Så da begynner spekulasjoneringen. Hvordan få denne bittrere uten å få oksydert ølet som er i Corneliusfatet?
Tenkte å bruke noen dråper av denne flasken jeg fant i kjøleskapet. Den har sikkert stått der i 2 år nå og jeg har glemt doseringen. Noen som bruker dette stoffet og vet hvor mange dråper det skal brukes pr.liter pr ibu poeng?
Hvordan jeg skal få dråpene ned i fatet uten å eksponere ølet for luft har jeg ikke tenkt ut, men en slags sluseventil laget av jg koblinger og ut/inn koblinger?
Edit. Ser nå at det ikke går ann å dosere dråper. Så det må bli i ml ekstrakt pr liter. Vis vedlegget 42615
Tråden for late spørsmål kanskje.
Da har jeg Googlet litt og funnet ut at 1ml pr 10 liter gir en økning på 6 ibu.
Da gjenstår det bare å klekke ut en plan for hvordan tilsetninger skal skje.
Kanskje bare dra i sikkerhetsventilen, åpne lokket mens en liten strøm av Co2 tilføres gjennom gass inn og tilsette ekstraktet.
 
Tenkte jeg skulle tørrhumle humlehelvete i dag, men blir ikke helt klok på dette

Alt: (Tørrhumling to ganger: 3x500 g. Etter 7-9 dager, 3x300g, totalt 12-14 dager for 3x500g).

Hopstand: Under 79 grader. 1/2 1 min humle flameout, resten under 79 grader. Dry: Ca 1/2 av Zeus under gjæring.
 
Noen andre som syns Cascade smaker litt som å tygge bringebærfrø? Jeg lurer på om det er humlen eller brukerfeil som er grunnen til at jeg ikke er så alt for begeistret over Blonden min med kun Cascade...
 
Tilbake
Topp