Tråden for dumme spørsmål.

Da vet jeg hva jeg skal lete etter
men hva mener du med at det "varierer", skal det ikke være 425g CO2 i en full flaske?
 
Brygget en 12 liters batch med Nøgne Porter (bryggselv oppskrift) med S-04. Smakte nydelig under hele 14-dagers gjæringsprosessen. Flasket denne i god tro om at dette ble en "number one". Etter en uke på flaske, smakte det syrlig, og ingen karbonering. Etter 2 uker (nå), litt karbonering, og en anelse mer syrlighet. Åpnet ikke lokket i det heletatt på gjæringskaret denne gangen, og brukte sukkerbiter for karbonering (6g/l). Eventuell infeksjon, må da komme av tappestav, noe jeg tviler på, da denne lå i star-san i 30 minutter.

Karboneringen skjer i kjøleskap med STC, første uke på 20 grader, og deretter en uke på 24 grader. Syrligheten vil jeg beskrive som en corona med 2 lime-båter i, ikke kraftig, men tilstede. Kan dette være acetaldehyl? Hadde egentlig tenkt å brygge 25 liter til av denne nå, men ble svært skeptisk på å prøve igjen før jeg vet hvor feilen ligger.
 
Tanken på acetaldehyl kommer litt når jeg tenker på treg karbonering. Mulig jeg tenker feil der. Som regel er det greit med karbonering etter en uke, men denne var flat.
Jeg veit ikke hva acetaldehyl er, men noe er opplagt gæærnt med det ølet ditt. En infeksjon kan selvsagt komme fra gjæringskaret eller krana eller flaskene også, men om det ikke er infisert er noe annet rart.
 
Brygget en 12 liters batch med Nøgne Porter (bryggselv oppskrift) med S-04. Smakte nydelig under hele 14-dagers gjæringsprosessen. Flasket denne i god tro om at dette ble en "number one". Etter en uke på flaske, smakte det syrlig, og ingen karbonering. Etter 2 uker (nå), litt karbonering, og en anelse mer syrlighet. Åpnet ikke lokket i det heletatt på gjæringskaret denne gangen, og brukte sukkerbiter for karbonering (6g/l). Eventuell infeksjon, må da komme av tappestav, noe jeg tviler på, da denne lå i star-san i 30 minutter.

Karboneringen skjer i kjøleskap med STC, første uke på 20 grader, og deretter en uke på 24 grader. Syrligheten vil jeg beskrive som en corona med 2 lime-båter i, ikke kraftig, men tilstede. Kan dette være acetaldehyl? Hadde egentlig tenkt å brygge 25 liter til av denne nå, men ble svært skeptisk på å prøve igjen før jeg vet hvor feilen ligger.
20 grader og deretter 24 er nok litt varmt, men det skal ikke gi så mye syrlighet, mer fruktighet. Jeg forsøker å holde S-04 under 20 grader.

S-04 bunnfaller ekstremt, nærmest limer seg til bunnen. Det kan hende du har fått med veldig lite gjær til karboneringen, og at det gjør det veldig tregt. Hva slags humle brukte du? Noen kan gi litt uventede smaker. Om det er acetaldehyd, så ville jeg satset på lagring og tålmodighet. Det kan ta over 2 mnd, men så lenge du har gjær på flaskene, så vil det forsvinne.

Hvordan oksygenerte du, forresten?
 
20 grader og deretter 24 er nok litt varmt, men det skal ikke gi så mye syrlighet, mer fruktighet. Jeg forsøker å holde S-04 under 20 grader.

S-04 bunnfaller ekstremt, nærmest limer seg til bunnen. Det kan hende du har fått med veldig lite gjær til karboneringen, og at det gjør det veldig tregt. Hva slags humle brukte du? Noen kan gi litt uventede smaker. Om det er acetaldehyd, så ville jeg satset på lagring og tålmodighet. Det kan ta over 2 mnd, men så lenge du har gjær på flaskene, så vil det forsvinne.

Hvordan oksygenerte du, forresten?

20 og 24 grader var altså på flaskene, ved karbonering, ikke gjæring. Les en gang til ;)
Brukte Northern Brewer, både som smak og bitterhet. Oksygenerer ennå med vugging på kjøkkenbenk (så det skvulper) i 2 minutter. Gjort det samme på alle de 10 bryggene (7 ekstrakt og 3 all-grain).
 
Bryggselv's CCCPale Ale. Oppgitt IBU til 39.
30 liter kokevolum, IBU 39 og OG på 1.048-52 og følgende mengder humle:

Humle:

Pose 1: 5g Chinook 12%, 60 min.

Pose 2: 28g Cascade 7%, 28g Centennial 9,7%, 15 min.

Pose 3: 28g Cascade 7%, 28g Centennial 9,7%, 0 min.

Pose 4: 28g Cascade, 28g Centennial, tørrhumle

Totalt: 173 g


Når jeg bruker IBU kalkulatoren til Brewersfriend får jeg IBU på 32.
Gidder noen å sjekke?
Ønsker å redusere IBU til ca 25-30, så tenker å droppe 60min humla, og heller hive den i på 15 min

Oppskrift: Finest CCCPale Ale
 
Sist redigert:
Bryggselv's CCCPale Ale. Oppgitt IBU til 39.
30 liter kokevolum, IBU på 1.048-52 og følgende mengder humle:

Humle:

Pose 1: 5g Chinook 12%, 60 min.

Pose 2: 28g Cascade 7%, 28g Centennial 9,7%, 15 min.

Pose 3: 28g Cascade 7%, 28g Centennial 9,7%, 0 min.

Pose 4: 28g Cascade, 28g Centennial, tørrhumle

Totalt: 173 g


Når jeg bruker IBU kalkulatoren til Brewersfriend får jeg IBU på 32.
Gidder noen å sjekke?
Ønsker å redusere IBU til ca 25-30, så tenker å droppe 60min humla, og heller hive den i på 15 min

Oppskrift: Finest CCCPale Ale

gravity på 1.048-52 mener du?
uansett 30 -40 IBU er ikke så mye i Pale Ale
 
20 og 24 grader var altså på flaskene, ved karbonering, ikke gjæring. Les en gang til ;)
Brukte Northern Brewer, både som smak og bitterhet. Oksygenerer ennå med vugging på kjøkkenbenk (så det skvulper) i 2 minutter. Gjort det samme på alle de 10 bryggene (7 ekstrakt og 3 all-grain).
Leste en gang til, men finner ikke noen andre temperaturer. Hvilken temperatur gjæret du ved? Jeg tenker at dårlig oksygenering, underpitching, samt for varm gjæring er faktorer som kan bidra til acetaldehyd.

Det som er pussig her er at du sier at det blir mer syrlig. Jeg ville satt hele batchen til lagring en mnd nå. Glem den i mellomtiden. Om det er aceraldehyd burde 1 mnd lagring gi merkbar reduksjon i smaken du snakker om, men det kan ta lenger tid enn det før det er helt borte.
 
Nå vi først snakker s-04 og engelsk øl har jeg ESB nå med nettopp den gjæra
og det er vel som dere sier at den flokkulerer lett og jobber fort
Det ser ihvertfall slik ut. Det er kanskje ikke et øl som på død å live må stå ut 14 dager?
 
Tilbake
Topp