Tråden for dumme spørsmål.

Brygget en pils i dag som endte på OG1049. 2 timer etter pitch av WLP833 er den godt i gang! Det har jeg ikke opplevd før, og i hvert fall ikke med en lagergjær. WLP833 pleier hos meg å gi utslag i gjærlåsen etter rundt 12 timer …
 
Fra starter ja. Stått i kjøleskap i 4 dager. Har en slik PLAATO som teller bobler, og den viser allerede nå normal stormgjæring (etter 3 timer). Hadde temp på 10 grader, men senket den nå til 9. Blir egentlig bekymret …

Det kan være et symptom på at gjæren ikke har hatt energilagre, slik at den har vært tvunget til å gå løs på sukkeret med en gang for å skaffe seg energi. Normalt vil jo gjæren bruke glykogenlageret som energikilde når den jobber med å syntetisere/bygge lagre av steroler og lipider, som er det første den gjør.

Men det virker vel ikke veldig sannsynlig når det er gjær fra en fire dager gammel starter - med mindre den blei stående lenge etter at den var ferdig før den blei kjølt ned. Og det virker ikke sånn ut fra det du sier. Gjæren din vil vel snarere ha gode lagre av steroler og lipider, så kanskje den har gjort seg fort ferdig med den jobben. Den kan jo ikke gjøre mer enn å fylle lagene.

Tre timer på å komme opp i full aktivitet virker ganske ekstremt, særlig for lagergjær på 10 grader - og interessant. Skulle gjerne hatt forklaringen:).
 
Det kan være et symptom på at gjæren ikke har hatt energilagre, slik at den har vært tvunget til å gå løs på sukkeret med en gang for å skaffe seg energi. Normalt vil jo gjæren bruke glykogenlageret som energikilde når den jobber med å syntetisere/bygge lagre av steroler og lipider, som er det første den gjør.

Men det virker vel ikke veldig sannsynlig når det er gjær fra en fire dager gammel starter - med mindre den blei stående lenge etter at den var ferdig før den blei kjølt ned. Og det virker ikke sånn ut fra det du sier. Gjæren din vil vel snarere ha gode lagre av steroler og lipider, så kanskje den har gjort seg fort ferdig med den jobben. Den kan jo ikke gjøre mer enn å fylle lagene.

Tre timer på å komme opp i full aktivitet virker ganske ekstremt, særlig for lagergjær på 10 grader - og interessant. Skulle gjerne hatt forklaringen:).

Vi hadde en diskusjon om når ta starteren på en annen tråd her. På denne fulgte jeg nøye med og stoppet røreren innimellom for å se om den begynte å klarne fra toppen. Når den gjorde det (etter 16,5) timer gikk den i kjøleskapet. Den har imidlertid respondert på 9 grader, og nå er alt på normalen …
 
Vi hadde en diskusjon om når ta starteren på en annen tråd her. På denne fulgte jeg nøye med og stoppet røreren innimellom for å se om den begynte å klarne fra toppen. Når den gjorde det (etter 16,5) timer gikk den i kjøleskapet. Den har imidlertid respondert på 9 grader, og nå er alt på normalen …
Kan legge til at den ble pitchet i vørt på ca.13 grader, og at starteren da også hadde stått i gjæringsskapet sammen med gjæringskaret noen timer.
 
Vi hadde en diskusjon om når ta starteren på en annen tråd her. På denne fulgte jeg nøye med og stoppet røreren innimellom for å se om den begynte å klarne fra toppen. Når den gjorde det (etter 16,5) timer gikk den i kjøleskapet. Den har imidlertid respondert på 9 grader, og nå er alt på normalen …

Da virker den rimelige forklaringen å være at du har klart å gi gjæren den best mulige oppveksten, sånn at den egentlig ikke hadde behov for mer enn en kort justeringsperiode før den gikk i gang med det store ete- og formeringsgildet:).
 
Et lite spørsmål om tvangsarbonering;

Leser flere plasser om hurtig tvangskarbonering med "rulling" av fatet, da gjerne på høyere trykk, typisk 2-3 bar, i 5 min. Dette har jeg testa, og hver gang opplevd overkabonert øl.

Så har man den "riktige" metoden ved å sette på "riktig" trykk med en gang, typisk 1 bar-ish, for så å vente 1-2 uker på ferdig karbonert øl.

Kunne man kjappere fått ferdig karbonert øl med samme rullemetode, men da på "riktig" trykk? Er det noe ulemper med rullemetoden?
 
Kunne man kjappere fått ferdig karbonert øl med samme rullemetode, men da på "riktig" trykk? Er det noe ulemper med rullemetoden?
Du får sikkert raskere oksidert øl hvis fatet ikke er purget ordentlig. For å speede opp så rugger jeg på fatet med 2 bar trykk til jeg ikke hører at det siver gass inn lenger. Når ølet da er temperert og holder 20 grader som det ofte gjør ved tapping så blir det omtrent rett når det kjøles ned.
 
Du får sikkert raskere oksidert øl hvis fatet ikke er purget ordentlig. For å speede opp så rugger jeg på fatet med 2 bar trykk til jeg ikke hører at det siver gass inn lenger. Når ølet da er temperert og holder 20 grader som det ofte gjør ved tapping så blir det omtrent rett når det kjøles ned.

Min feil var antageligvis å "rulle"/"rugge" fatet med 2 bar når ølet allerede var i serveringstemperatur, forståelig nok når jeg tenker meg nok om.

Da vil jeg anta at det å rulle/rugge fatet med 1-ish bar vil gi ferdig krbonert øl kjappere, såfremt ølet allerede holder riktig temperatur?
 
Min feil var antageligvis å "rulle"/"rugge" fatet med 2 bar når ølet allerede var i serveringstemperatur, forståelig nok når jeg tenker meg nok om.

Da vil jeg anta at det å rulle/rugge fatet med 1-ish bar vil gi ferdig krbonert øl kjappere, såfremt ølet allerede holder riktig temperatur?
Ja, var fatet 4C så kreves bare knapt halve trykket for å få samme karbonering.
 
Et lite spørsmål om tvangsarbonering;

Leser flere plasser om hurtig tvangskarbonering med "rulling" av fatet, da gjerne på høyere trykk, typisk 2-3 bar, i 5 min. Dette har jeg testa, og hver gang opplevd overkabonert øl.

Så har man den "riktige" metoden ved å sette på "riktig" trykk med en gang, typisk 1 bar-ish, for så å vente 1-2 uker på ferdig karbonert øl.

Kunne man kjappere fått ferdig karbonert øl med samme rullemetode, men da på "riktig" trykk? Er det noe ulemper med rullemetoden?
Hovedproblemet er vel at den er håpløst unøyaktig, noe du jo selv har opplevd.

Det finnes en videreutviklet metode, der man måler vekten av gassen som går inn i ølet. Dette krever selvsagt en god vekt med 25-30 kg kapasitet. Det finnes tabeller for hvor mange gram CO2 de ulike ølstilene krever.

Men om du ikke har det så travelt er vanlig tabelltrykk den beste metoden. Det gir alltid riktig nivå, uansett opprinnelig CO2 nivå i ølet, temperatur og volum.
 
Eller du kan hurtigkarbonere med en pumpe, en oksideringsstein og et t-stykke, evt kjøpe Blichmann sin ferdige løsning hvis du er villig til å bla opp.
 
Det beste er, som @Holmentoppen skriver, å ta seg tid til å karbonere med 'riktig' trykk over en uke eller to.

Riktig karbonert, og ølet har blitt modnet et par uker, og det er sjelden feil.
 
Det beste er, som @Holmentoppen skriver, å ta seg tid til å karbonere med 'riktig' trykk over en uke eller to.

Riktig karbonert, og ølet har blitt modnet et par uker, og det er sjelden feil.

Det betviler jeg ikke. Men klarer ikke å slippe tanken om at resultatet burde bli det samme med rulling av fatet på "riktig" trykk og temp. Om vi ser bort fra modning og smak og kun ser på volum co2 burde jo resultatet bli det samme?
 
Er ikke vanskeligere enn å smake seg frem til karbonering, og så stoppe rullingen når det er "innafor", blø av headspace hvis du har det i fatet, og så sette på riktig trykk. Funket hver gang her i heimen, bortsett fra den første ;)
 
Min feil var antageligvis å "rulle"/"rugge" fatet med 2 bar når ølet allerede var i serveringstemperatur, forståelig nok når jeg tenker meg nok om.

Da vil jeg anta at det å rulle/rugge fatet med 1-ish bar vil gi ferdig krbonert øl kjappere, såfremt ølet allerede holder riktig temperatur?

Bruk din egen erfaring. Rull kortere, varmere eller med lavere trykk neste gang.
Det trenger ikke være perfekt. Det holder at du får opp grunn-trykket for å korte ned tiden på 1 bar :)
 
Tilbake
Topp