Tråden for dumme spørsmål.

Et spørsmål tilpasset tråden: Er mrMalty fortsatt noenlunde retningsgivende for å beregne mengde slurry? Finner ikke noen ok måte å regne dette i yeastcalculator, brewersfriend eller brewfather

Hvordan best vekke opp og formere 3-4 måneder gammel gjær?

Jeg har et syltetøyglass med to cm med kompakt Dahlsgjær som har stått i kjøleskapet siden jeg gjenoppfrisket den i november. Den gang var den enda eldre, og jeg skilte død fra frisk gjær og tok vare på sistnevnte.

Nå skal jeg endelig til å brygge med den igjen, og må få vekket den til live. Hvordan gjør jeg best det?

Jeg ser for meg å starte med svak vørter på 1,020, men hvor mye gjær og vørter bør jeg ta utgangspunkt i? En liter og halvparten av gjæren?

Så lar jeg den gå til den er ferdig, kjøler ned dekanterer og kjører så en stor fireliter med 1,040?

Jeg har to femliters og én treliters erlenmeyerkolber og to magnetrørere, så her er det flere muligheter. Slik jeg brygger pils, liker jeg å bruke MYE gjær.

What would @Finn do?

Tips til "Slurry density" i brewersfriend? Står på default 1mrd celler pr ml. Er dette greit å gå ut fra?
"A very thick, compacted slurry would be about 4.5 Billion cells per milliliter. An 'average' density thickness might be 2.4 Billion cells per milliliter. A thin slurry might be 1 Billion cells per Milliliter."

Etter 2-3 dager i kjøleskapet går jeg ut fra ca 4 mrd celler pr. ml.

What would @Finn do?

Jeg har vel ikke mer kompetanse på dette enn deg - men jeg har gjort som du foreslår; brukt svak vørter.

Ellers foreslår White og Zainasheff i Yeast en revitalisering der du rører forsiktig inn en veldig liten mengde sterk vørter i gjæren. Jeg har aldri prøvd det, og det virker klønete. Men har du boka, så står det på s.167.

Jeg har vel ikke mer kompetanse på dette enn deg - men jeg har gjort som du foreslår; brukt svak vørter.

Ellers foreslår White og Zainasheff i Yeast en revitalisering der du rører forsiktig inn en veldig liten mengde sterk vørter i gjæren. Jeg har aldri prøvd det, og det virker klønete. Men har du boka, så står det på s.167.

Jeg tror jeg splitter det jeg har 50/50 i hver sin erlenmeyerkolbe med svak vørter. Så, når den er ferdig, fyller jeg på med flere liter med 1,040-vørter (eller litt sterkere, for å kompensere for at det blir litt vannet ut) for sunn vekst.

Rai, rai!

Jeg tror jeg splitter det jeg har 50/50 i hver sin erlenmeyerkolbe med svak vørter. Så, når den er ferdig, fyller jeg på med flere liter med 1,040-vørter (eller litt sterkere, for å kompensere for at det blir litt vannet ut) for sunn vekst.

Rai, rai!

Her var det liv;)?

Jeg har opplevd at det ha tatt fryktelig lang tid før det livet viste seg - 2-3 døgn. Så det gjelder å ikke gi opp for tidlig.

9f3959bc9d45db11b3f56799f624ec6a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brygget på tirsdag mitt 9 brygg,Jegerpils fra Bryggselv.Alt ser ut til å gå bra (traff blant annet OG perfekt) og den står og gjærer på 13 grader nå.
MEN............fy faderen hvor det lukter i rommet !! Og det er ikke den gode gjærlukta,det minner meg mer om den kvalmende lukta som oppstod innendørs i den tida man malte med oljemaling.

Brygget den identiske Gullpilsen fra Bryggselv i fjor uten at det ble en sånn lukt.Har en mistanke om at vørteren ikke ble nok avkjølt og at det billige termometeret jeg bruker ikke virker.Har noen her opplevd det samme ?

Sist redigert:
Brygget på tirsdag mitt 9 brygg,Jegerpils fra Bryggselv.Alt ser ut til å gå bra (traff blant OG perfekt) og den står og gjærer på 13 grader nå.
MEN............fy faderen hvor det lukter i rommet !! Og det er ikke den gode gjærlukta,det minner meg mer om den kvalmende lukta som oppstod innendørs i den tida man malte med oljemaling.

Brygget den identiske Gullpilsen fra Bryggselv i fjor uten at det ble en sånn lukt.Har en mistanke om at vørteren ikke ble nok avkjølt og mistenker at det billige termometeret jeg bruker ikke virker.Har noen her opplevd det samme ?
Noen gjær gir sterk svovellukt. Er det noe sånt du kjenner?

Tilbake
Topp