Tråden for dumme spørsmål.

I disse corona-tider så har det blitt fullstendig kaos på butikkene og så godt som alle pakker med gjær har blitt revet fra butikkhyllene.
Hjemme har jeg 1 pakke med "Idun Mors hjemmebakte" som kan brukes til mye rart sånn som brød, pizza, boller osv.
I tillegg har jeg masse stæsj (magnetrører og alt som hører med) som kan brukes for å lage mer gjær.
Noen som har forsøkt å dyrke opp vanlig gjær? Vil det overhode fungere eller er det bedre å kjøre på med surdeigsstarter osv?

Akkurat nå kjenner jeg at jeg angrer på at jeg solgte speidelen og ikke kjøpte inn nytt bryggeri før jeg havnet i karantene..

I disse corona-tider så har det blitt fullstendig kaos på butikkene og så godt som alle pakker med gjær har blitt revet fra butikkhyllene.
Hjemme har jeg 1 pakke med "Idun Mors hjemmebakte" som kan brukes til mye rart sånn som brød, pizza, boller osv.
I tillegg har jeg masse stæsj (magnetrører og alt som hører med) som kan brukes for å lage mer gjær.
Noen som har forsøkt å dyrke opp vanlig gjær? Vil det overhode fungere eller er det bedre å kjøre på med surdeigsstarter osv?

Akkurat nå kjenner jeg at jeg angrer på at jeg solgte speidelen og ikke kjøpte inn nytt bryggeri før jeg havnet i karantene..

Er nok kveiken som vert vår redning nå når importen frå USA vert stengt ned

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: Jeg spurte Europris Spydeberg på facebook, og det var ikke noe problem å få bytte den :)

Er det noen her som vet om jeg kan bytte en tom sodastream-flaske på Europris?
De har et merke som heter Wassermaxx

Kullsyresylinder Wassermaxx

Sist redigert:
Brygget en IPA løst basert på Vestkyst oppskriften for fem dager siden. Tok en SG måling i dag, og den er allerede nede på 1.010. Gjæren er WLP013, og trodde ikke den gjæret såpass ut. OG var 1.066, mesket på 64°C.

Forrige batch i karet var en belgisk dobbel, gjæret med WLP530.

Bør jeg være bekymret? Blir jo en litt tørrere IPA enn planlagt.

Brygget en IPA løst basert på Vestkyst oppskriften for fem dager siden. Tok en SG måling i dag, og den er allerede nede på 1.010. Gjæren er WLP013, og trodde ikke den gjæret såpass ut. OG var 1.066, mesket på 64°C.

Kanskje det blir en belgisk ipa? Det kan jo være godt. Ellers syns jeg vel 013 har gjæra rimelig godt ut når jeg har brukt den, så jeg ville nok ikke vært så overraska over å nærme meg 1,010 hvis jeg hadde meska lavt.

Vestkyst er basert på Wyeast 1318, som gjærer mye dårligere ut enn wlp013. Jeg har brukt 013 mye, og den gir et ganske tørt øl. Nå er du på 84%, og det er ikke helt urimelig. Når du meska på 64 grader er det vel omtrent det jeg ville forventa av den gjæren. (Whitelabs oppgir 69-75% utgjæring, og det er som vanlig bare tull. 530 er ikke en diastaticus, så uansett tror jeg ikke du ha noe å frykte.)

Jeg har brukt 013 i Vestkystoppskrifta sjøl. Det blir ganske tørt og bittert, og egentlig ganske annerledes enn original Vestkyst - men det blir jo ikke vondt:).

Sist redigert:
Hva bruker du de ulike til? Har bare brukt Skare av disse.
Det var skrevet med et lite glimt i øyet det da. Men de er forskjellige ja, og kan brukes til det meste der ikke gjæra spiller hovedrolla. Skare er tipp-topp i alt som er humlet amerikansk. Engelske humler, så foretrekker jeg Lida. Begge fungerer også godt i mørkere øl, hvor Lida demper bitterheten og humla mer enn Skare og Saure. Saure produserer veldig gode råøl.

Hva gjør folk mot slutten av koketiden uavhengig av oppskrift egentlig?

Jeg har fått inntrykk av at det er viktig å kjøle ned så raskt som mulig, så min fremgangsmåte har vært en halv Whirlfloc pr 25l 15 min før flameout og så kjøling umiddelbart.
På mitt første brygg brukte jeg spiralkkøler og ting så rimelig greit ut, mens på mine neste to med motstrømskjøler ble det mye proteinklumper (?) i gjæringskaret som jeg mistenker ikke hadde havnet det om jeg hadde kjørt whirlpool og/eller ventet litt etter flamout.

Hva gjør dere?

• Like
Reaksjoner: Mc.

Jeg har fått inntrykk av at det er viktig å kjøle ned så raskt som mulig, så min fremgangsmåte har vært en halv Whirlfloc pr 25l 15 min før flameout og så kjøling umiddelbart.
På mitt første brygg brukte jeg spiralkkøler og ting så rimelig greit ut, mens på mine neste to med motstrømskjøler ble det mye proteinklumper (?) i gjæringskaret som jeg mistenker ikke hadde havnet det om jeg hadde kjørt whirlpool og/eller ventet litt etter flamout.

Hva gjør dere?

Jeg bruker også Whirlfloc/Protafloc, ca 1/3 på en 25 liters batch. Forresten, selv om jeg ikke kan referere til eksakt kilde nå, har jeg hørt fra kredible kilder på podcast at det skal være mer effektivt å tilsette på 5 minutter enn 15.

Jeg kjøler med med spiralkjøler og stopper eventuelt for hopstand underveis. Når vørteren er kjølt ned, lar jeg den stå (med lokk) en halvtimes tid for bunnfelling, slik at jeg får klarest mulig vørter over i gjæringskaret.

Hva gjør dere?
Jeg gønner på med rask overføring til gjæringskar via motstrømskjøler. Protaflocen er veldig effektiv. Tapper av den første 1,5 literen på brusflaske – og det fanger opp nesten all coldbreak-gugga.

Når jeg pitcher gjær nå, tar jeg litt ekstra og bare strør i gjæringstanken heller enn å rehydrere. Hvis jeg venter med å tilsette gjæra til alt er tappa, så er det ganske mye skum.. Siste gangene har jeg derfor strødd i gjæra i mens jeg tapper med vørterlufter over i gjæringstanken. Er dette unødvendig stressende for gjæra tror dere? Nå brukte jeg 150 gram US-05 til 70 liter med OG 1.075. Kalkulatoren i Brewfather sier 11 pakker uten rehydrering, altså drøyt 125 gram.

Når jeg pitcher gjær nå, tar jeg litt ekstra og bare strør i gjæringstanken heller enn å rehydrere. Hvis jeg venter med å tilsette gjæra til alt er tappa, så er det ganske mye skum.. Siste gangene har jeg derfor strødd i gjæra i mens jeg tapper med vørterlufter over i gjæringstanken. Er dette unødvendig stressende for gjæra tror dere? Nå brukte jeg 150 gram US-05 til 70 liter med OG 1.075. Kalkulatoren i Brewfather sier 11 pakker uten rehydrering, altså drøyt 125 gram.

Det går helt fint, i følge Fermentis: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf Du må skrolle et godt stykke ned, så finner du en fin illustrasjon som viser akkurat det du gjør:).

Tilbake
Topp