Tråden for dumme spørsmål.

Hah, ja da er jeg spent på hvirdan dette ølet blir. Jeg mesket først på 65, så 70 istedet for 49. Kokte 90 min. OG var way off (var på 1050), selv om jeg var veldig nøye med alt. Står i alle fall å gjærer i skap nå mellom 19,7 og 20,5 grader. Så får vi se om det blir en dobbel, trippeø eller hva det nå enn blir.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hah, ja da er jeg spent på hvirdan dette ølet blir. Jeg mesket først på 65, så 70 istedet for 49. Kokte 90 min. OG var way off (var på 1050), selv om jeg var veldig nøye med alt. Står i alle fall å gjærer i skap nå mellom 19,7 og 20,5 grader. Så får vi se om det blir en dobbel, trippeø eller hva det nå enn blir.

Sent from my iPhone using Tapatalk
En dobbel blir det ihvertfall ikke. Med den OGen blir det vel ikke noen trippel heller. Det blir øl.

En dobbel blir det ihvertfall ikke. Med den OGen blir det vel ikke noen trippel heller. Det blir øl.
Hvorfor skulle det ikke bli en tripel? Jeg tror Vinbua har blingsa på overskrifta og et umiddelbart anfall av dysleksi/uoppmerksomhet har gjort at feilen med meske- temp/tid har bestått.
Edit: aha, ser nå at @IvarMR har hatt en ekstremt lav OG. kanskje har han målt varmt og ikke kompensert for temperatur?

Vis vedlegget

Dette er flaut, jeg brygger en stout i dag og derfor en delmesk. Jeg gjorde alt som jeg pleier og når jeg var på rundt 70 grader tilsatt jeg malten. Etter 3 minutt merker jeg at noe ikke er riktig. Og joda denne nissen har sett på fahrenheit istedet for celsius. Hjernen må ha vært julegrøt.

Jeg satt kasserollen tilbake på koketoppen og rørte kontinuerlig til jeg kom opp til riktig temp (66 grader). Så spørsmålet blir, hva nå?

Slapp av, det går så fint. Har gjort det mange ganger selv, ikke blanda fahrenheit og celsius, men starta med kaldt vann
Du kjører uansett delmesk

Det bringer meg til et annet dumt spørsmål, er det noen som har prøvd å meske med varmt vann fra springen?
Det hadde jo spart masse tid

Slapp av, det går så fint. Har gjort det mange ganger selv, ikke blanda fahrenheit og celsius, men starta med kaldt vann
Du kjører uansett delmesk
Delmesk ja, men 88% av malten var der, kun 12 % DME, liten batch så tenkte jeg like gjerne kunne meske det kornet jeg fikk plass til i gryta mi, går kanskje greit uansett?

Har en pose med noe brewbody, kan det være lurt å bruke, regner med jeg mista litt fylde pga feilen min?

Det bringer meg til et annet dumt spørsmål, er det noen som har prøvd å meske med varmt vann fra springen?
Det hadde jo spart masse tid

Det kommer vel an på hva slags varmtvannsbereder du har? I prinsippet skulle det ikke være noe i veien for å gjøre det - og jeg mener noen her har fortalt at de har gjort det.

Og selvfølgelig har det gått bra:p. Det gjør det jo alltid. Du må vel bare prøve - om du ikke har grunn til å tro at varmtvannet ditt inneholder stoffer som går dårlig i øl.

Tilbake
Topp