Ja, da var det oppklart: 30 minutter på 40 grader først.
... og, jeg tror rådet fra tråden om dette ølet var å ikke tilsette sukker under koking, men å tilsette sukkeret som sukkerlake etter stormgjæringen, for å være "snill" med gjæren.
Ja, da var det oppklart: 30 minutter på 40 grader først.
En dobbel blir det ihvertfall ikke. Med den OGen blir det vel ikke noen trippel heller. Det blir øl.Hah, ja da er jeg spent på hvirdan dette ølet blir. Jeg mesket først på 65, så 70 istedet for 49. Kokte 90 min. OG var way off (var på 1050), selv om jeg var veldig nøye med alt. Står i alle fall å gjærer i skap nå mellom 19,7 og 20,5 grader. Så får vi se om det blir en dobbel, trippeø eller hva det nå enn blir.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor skulle det ikke bli en tripel? Jeg tror Vinbua har blingsa på overskrifta og et umiddelbart anfall av dysleksi/uoppmerksomhet har gjort at feilen med meske- temp/tid har bestått.En dobbel blir det ihvertfall ikke. Med den OGen blir det vel ikke noen trippel heller. Det blir øl.
Hvorfor skulle det ikke bli en tripel? Jeg tror Vinbua har blingsa på overskrifta og et umiddelbart anfall av dysleksi/uoppmerksomhet har gjort at feilen med mesketid har bestått.
Vis vedlegget 43828
Tynn trippel.Hvorfor skulle det ikke bli en tripel? Jeg tror Vinbua har blingsa på overskrifta og et umiddelbart anfall av dysleksi/uoppmerksomhet har gjort at feilen med meske- temp/tid har bestått.
Edit: aha, ser nå at @IvarMR har hatt en ekstremt lav OG. kanskje har han målt varmt og ikke kompensert for temperatur?
Vis vedlegget 43828
Hehe, ja leste det etterpå. Selv om det høres merkverdig ut å klare og få til med så mye potensiale. Det er snaut 40% meskeeffektivitet det.IvarMR fikk 1.050 som OG
Du går jo i praksis gjennom alle steg da. Les litt her. The Science of Step Mashing - Brew Your OwnSå spørsmålet blir, hva nå?
Takk for link, den blir grei å lese mens det koker, for jeg koker opp og krysser fingra istedenfor å dumpe vørteren å legge meg i fosterstilling vel?Du går jo i praksis gjennom alle steg da. Les litt her. The Science of Step Mashing - Brew Your Own
Delmesk ja, men 88% av malten var der, kun 12 % DME, liten batch så tenkte jeg like gjerne kunne meske det kornet jeg fikk plass til i gryta mi, går kanskje greit uansett?Slapp av, det går så fint. Har gjort det mange ganger selv, ikke blanda fahrenheit og celsius, men starta med kaldt vann
Du kjører uansett delmesk
Det bringer meg til et annet dumt spørsmål, er det noen som har prøvd å meske med varmt vann fra springen?
Det hadde jo spart masse tid
I styret fulgte jeg ikke med, men vil tro det gikk rundt 20 min fra 20 til 66 grader.Jeg tror det går fint uansett, så lenge du ikke bruker for lang tid på å nå mesketemp
Det bringer meg til et annet dumt spørsmål, er det noen som har prøvd å meske med varmt vann fra springen?
Det hadde jo spart masse tid