Tråden for dumme spørsmål.

Spørsmål om mesking. Når man skal øke tempen underveis i meskingen ser jeg man skal telle tid fra man når den økte temperaturen. Gjelder det samme når man skal senke? Skal meske på 65 grader i 60 min og 40 grader i 30 min. Kommer til å ta en god stund før den synker til 40 tenker jeg. Men skal vente til den når 40 før jeg starter 30 min?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan kanskje være snakk om en spesiell mesketeknikk for å øke glukoseandelen i vørteren? Herrmann-verfahren kalles det, etter opphavsmannen. Men det gir såvidt jeg kan forstå kun mening når man brygger weissbier, og ønsker mye banansmak. Skjønt kanskje i et belgisk øl ... ?

Men du kan ikke få til dette ved å først meske hele mesken på 65, og så senke temperaturen til 40, for da vil du ha denaturert det enzymet - maltase - som reduserer maltosen til glukose. Så jeg ville gjette på at 40 er en trykkfeil for 70.

Litt om denne spesielle mesketeknikken: Brewing better Wheat Beers with Herrmann

Sist redigert:
Imgur

Fikk jeg det til skal bildet ligge under linken over her. Men da forsøker jeg 70grader istedet

Ditta der blir nærmare ein Tripel enn ein Dubbel. Det er også vanleg å koke i 90 min med pilsnermalt, sjølv om det kan gå bra med 60min.

Problemet med denne tråden er gennerelt at svar og spørsmål flyter over i hverandre
så det er vanskelig å følge tråden

Problemet med denne tråden er gennerelt at svar og spørsmål flyter over i hverandre
så det er vanskelig å følge tråden
“It is therefore senseless to think of complaining since nothing foreign has decided what we feel, what we live, or what we are.”
? Jean-Paul Sartre

Og hva mener han egentlig med det tror du?
At å klage er nytteløst, rett å slett fordi vi er bundet av vår egen humanitet og dermed vår egen begrensing, så lenge vår klage er subjektiv vil den den være uten innhold.

Sist redigert:
Kontaktet kjøpsstedet, og de mente at oppskriften stemte, den [emoji23][emoji2373]

Undrer på om det kan være et tilfelle av "lost in translation", dvs. at den opprinnelige oppskrifta har benyttet seg av "herrmann-verfahren". De folka du handler med, skjønner åpenbart ikke så mye, men de må jo ha fått dette med 40 grader et sted fra?

Tilbake
Topp