Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.

Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.

Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.

Siden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.

Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).

Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).
Ja, den skal selvsagt ikkje gå mens eg brygger.

Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.

Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.

Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.

Og i tillegg kjørt en 2000 W induksjon på en 10A sikring? I såfall er jeg fristet til å prøve, og heller ha kabelen fra 16A klar om den slår ut :)

Siden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.
Amper = effekt/spenning
3500/220 = 15,9A

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Jeg kjører 3500w kontinuerlig på 16A her, steamgenerator, men jeg har riktignok kun den og toalettet (850w, men usikker på om det har trukket det samtidig da, er kun 0.5w i standby) koblet på samme kurs.

Har ikke noen 10A kurser lengre, men hadde det i forrige leilighet. Der hadde jeg jeg 2.8kw steamgenerator, eneste gangen sikringen gikk var en gang jeg glemte at vaskemaskinen også stod på. I leiligheten før det hadde jeg også 10A, og en forsterker som fort trakk dette når den ble skrudd på, annet på kursen var to stasjonære pc, tv, belysning og høyttalerene forsterkerene stod i (de har egen forsterker til sub, Avantgarde UNO Series 2.0 for øvrig). Der gikk sikringen derimot ofte når jeg skrudde på forsterkeren, men lå nok da også på over 3000w.

Så tror 10A skulle holde lenge, ville i hvert fall ha prøvd det før 16A (antar det er praktiske grunner til at du ikke brygger nærmere 16A-kursen)

Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?
6507f89185d4ebb09322528fdc75e9cd.jpg
10574ce84606443523f7d4a9830569fa.jpg

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Det ser egentlig ut som gamle vørter-rester? Noe som har satt seg inni en slange eller noe. Jeg vet at man kan få noe svart dritt fra WY-pakker, iallefall tidligere. Men ikke som dette. Bugs og sånn bør jo være drept nå iom at du har kokt det, men det ser ikke lekkert ut. Vet ikke hva jeg ville gjort.

Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.

Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?

Ser helt klart ut som vørter-rester som har brent seg fast eller noe. Så lenge du koker det før du tilsetter gjær og bruker det, så tror jeg det går helt greit.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Lukter eller smaker det noe? I så fall ville jeg hive hele greia. Men om det ikke virker som om det er noe gæ'ernt med det utover at det ser utrivelig ut, ville jeg bare silt det vekk, kokt opp på nytt, og brukt det.

Men hvor har magneten blitt av? Har du en annen magnet du kan hente den ut med og se om det mangler noe eller om guggen er magnetisk?

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk

Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.

Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.

For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.

Maltbase:
2.5 kg (50%) — BestMalz Wheat Malt — Grain — 4.8 EBC
1.5 kg (30%) — BestMalz Munich Dark — Grain — 28 EBC
1 kg (20%) — BestMalz Caramel Aromatic — Grain — 50 EBC

Meskeprogram:
Temperature — 66 °C — 30 min
Temperature — 72 °C — 30 min

Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary — 16 °C — 2 days
Primary — 17 °C — 12 days
For de som måtte ligge våkne om natta og lure: Smakte en enhet i dag, og ingen hodepine nå, noen timer etter. Da den kom sist, begynte den å bygge seg opp nesten med en gang. Da var det nok været og generelt labert væskeinntak som sto bak. Eller noe annet. Men mest sannsynlig ikke "dunkelweizen som ikke er dunkelweizen" (TM)

Noen som har prøvd å overføre til fat halvveis ut i gjæringa?
Selvfølgelig med sikkerhets ventilen åpen. Bare en fix tanke jeg fikk.
Kanskje det hadde vært fordelaktig mtp. oksygen

Noen som har prøvd å overføre til fat halvveis ut i gjæringa?
Selvfølgelig med sikkerhets ventilen åpen. Bare en fix tanke jeg fikk.
Kanskje det hadde vært fordelaktig mtp. oksygen
Ja, går fint det. Kan jo ta en ball lock med slange (fra gass-inn) til en beholder med vatn. Får naturligvis meir trub i fatet då.

@Finn Berger: Mener å ha lest en plass at du pitcher vørten med ferksgjær rett fra kjøleskapet, er det korrekt?

Riktig. Kaldpitching anbefales varmt:rolleyes: av både John Palmer og Imperial Yeast - og sikkert mange andre. Jeg regner det som helt ukontroversielt:). Jeg gjør det alltid.

Wyeasts smack-packs er en annen sak; der skal jo gjæren aktiveres i en næringsoppløsning før den pitches.

På tide med nok et dumt spørsmål. Driver folk enda med omstikk? Jeg tapper på flaske og tapper alltid over på nytt kar med sukkerlake i bunn (for å få dette blandet godt ut). Jeg ser nå at flere bruker sprøyte til å fordele sukkerlake direkte i flaskene.

Spørsmålet er;
  • Hvor mye har det å si for oksidering av ølet med omstikk før tapping?
  • Om jeg skal bruke sprøyte til sukkerlakefordeling; er det nødvendig å røre lett i gjærkaret før tapping?

Tilbake
Topp