Rydin
Norbrygg-medlem
Håndtaket er teleskopisk. Den er ca 54cm utslått. Kjelen min er er også 41cmDen så litt snau ut i måla med 34cm i lengden? Eller er håndtaket teleskopisk? Kjelen er 41cm.
Vis vedlegget
Håndtaket er teleskopisk. Den er ca 54cm utslått. Kjelen min er er også 41cmDen så litt snau ut i måla med 34cm i lengden? Eller er håndtaket teleskopisk? Kjelen er 41cm.
IKEA er ikke langt unna, så ut som en fin løsning
Jeg har sett løse trådbiter i ny meskepose, så greit å skylle grundig for å unngå ev. løse fibre/mikroplast i vørteren. Ser ikke for meg at det er noe særlig mer som løses opp ved 100 grader enn ved 40 grader skylling under kranen, så har ikke gjort noe mer med meskepose. Har bare kokt mindre poser før bruk til tørrhumling.Hvordan er det med nye meskeposer? Må disse kokes/skylles/vaskes før første gangs bruk? Vørter skal jo kokes til slutt,men kan det være greier i en ubesudlet meskepose som setter smak?
Når jeg først har deg på tråden..
Mitt første brygg i det nye oppsettet med meskepose ( 56l kjele og induksjonstopp) nærmer seg. Jeg ser for meg å gjøre som følgende:
1: Meske som vanlig i 60 min (tilsette malt i korrigert mesketemp, stort sett la stå men røre litt en gang eller to), eller til refraktometeret forteller meg at det er innafor. Deretter litt vorlauf
2: Heve meskeposen og la den renne av seg over kjelen i et dørslag/grillrist eller lignende, samt klemme forsiktig på meskeposen mot slutten får å få med mest mulig væske i første omgang.
3: Flytte meskeposen til midlertidig gjæringskar og skylle med resterende mengde vann (røre og la stå, mens jeg begynner å forberede til kok i kjelen)
4 Løfte opp meskepose og la den renne av seg i gjæringskaret og deretter tilsette dette i kokekjelen?
Koker du forresten på full pupp med 3500W? Isåfall hvor mye avdamping regner du med?
Tommelfingerregelen er jo at en 10A kurs maksimalt kan yte 2300W (basert på 230V). Det vil si a dersom pc, takbelysning og kjøleskap ikke drar mer enn 300W til sammen, så bør det gå å koble nevnte induksjonstopp på samme kurs. Det forutsetter selvsagt at det ikke er andre ting på kursen enn det du har nevnt nå.Jeg har prøvd lykken på den store interwebben, men finner litt forskjellig. Jeg skjønner at det teoretisk skal gå, men så leser jeg enkelte steder at en 10A sikring kan slå ut på 7-8A, i tillegg så er det jo ikke det eneste som drives av den sikringen, det er jo lys, pc og kjøleskap blandt annet.
Så spørsmålet er om jeg kan kjøre pc, takbelysning, kjøleskap + induksjonstoppen til IKEA
(Strømstyrke: 8,5 A
Totaleffekt: 2000 W.
1 x 2000 W induksjonssone.
Spenning: 220-240V.)
på en 10A sikring?
TILLREDA Bærbar induksjonsplate - hvit - IKEA
Er rimelig sikker på det ja, men kan alltids dobbeltsjekke, mange takk for svarTommelfingerregelen er jo at en 10A kurs maksimalt kan yte 2300W (basert på 230V). Det vil si a dersom pc, takbelysning og kjøleskap ikke drar mer enn 300W til sammen, så bør det gå å koble nevnte induksjonstopp på samme kurs. Det forutsetter selvsagt at det ikke er andre ting på kursen enn det du har nevnt nå.
Takk for svar, pc'en kan jeg alltids skru av, det går vel forsåvidt med kjøleskapet også, men mer tungvindt. Det er bare snakk om til jeg kan ta meg råd til å få lagt inn 1 eller 2 nye kurser, men hadde vært fint om det fungerte fram til daJeg har brukt en lignende 2000W plate til noen brygg nå uten problem på 10A kurs, men har kun et 11W taklys som brukes samtidig. Kjøleskap trekker vel kanskje 100W og om du ikke gamer bør ikke pc trekke så mye at det er et problem heller - men om det er stasjonær pc merk at startstrøm kan være høy, i så fall vil nok sikring gå om pc startes mens kursen er høyt belastet. Om platen er lignende min kan du om nødvendig bruke et lavere effektnivå om det blir et problem.
En annen sak, om du ikke har kjøpt induksjonsplaten enda ville jeg forsøkt å teste først, den jeg har av et annet merke har en ganske høylytt vifte som går når platen står på og så lenge den er varm.
Hmm skjønner, så det er altså ikke sikkert jeg må kjøre full pupp under kok, nå vandrer jeg i mørke men det er jo riktig tråd, er det noen skjøteledninger som tåler å stå på noen timer? Jeg har en 16A på vaskerommet som er ved siden av, men da må jeg bruke skjøteledning, noe å vurdere?Det er en liten indikasjon, men en kald sikring kan tåle opptil 30-40% overlast i 10 minutter, så fasiten får du nok ikke før du har kjørt induksjonsplaten i over 1 time. Jeg har for øvrig brukt en 17L kjele så langt, og har da kjørt platen med full effekt i 30-40 minutt av gangen for oppvarming av hhv. 10L kaldt vann til innmesk og totalt 14L til oppkok, og så stilt ned effekt til 1200W under kok.
Ja, den skal selvsagt ikkje gå mens eg brygger.Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).
Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.
Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.
Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.
Amper = effekt/spenningSiden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.