Ja, den skal selvsagt ikkje gå mens eg brygger.Kjapp Googling sier at oppvaskmaskin kan trekke 2300 W (altså 10 A), men dette er nok peak og ikke ofte. Ville nok uansett drøyet oppvasken mens jeg brygget. (Selv skrur jeg av varmepumpa, selv om den normalt trekker lite).
Jeg tror ikke du vil oppleve at sikringen går hvis det er som beskrevet.
Hele leiligheten min nå med stasjonær pc (1080gtx, i7-8700k), 34" skjerm, ekstern 20TB. Fire (to av de står på maks, og kjøler kontinuerlig nå) kjøleskap og nær 300w ("Sputnik"-taklampe med 20 pærer) belysning har nå ligget på 640-670w de siste minuttene.
Et av kjøleskapene er riktignok et vinskap, et lite Marshall-kjølskap til tapping, et vanlig kombiskap og et gjæringsskap (men som står på maks nå, -2c der nå.
Amper = effekt/spenningSiden dere er så fint inne på strømforbruk, så fyrer eg ut eg også.
Tenker å kjøpe en kokeplate på 3500w. Dette skal gå på en sikring som er 16A. Går kun kjøleskap og oppvaskmaskin på den.
Går det greit? Nettet forteller meg at 3500w trekker ca 15A, men eg stoler ikkje alltid på nettet, og er ingen elektriker.
Jeg ville ha startet på nytt, selv om det er koktHolder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.
Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?![]()
![]()
Sent fra min SM-G973F via Tapatalk
Ser helt klart ut som vørter-rester som har brent seg fast eller noe. Så lenge du koker det før du tilsetter gjær og bruker det, så tror jeg det går helt greit.Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.
Er det no go og start igjen eller bør det gå greit? Og ikke minst, hva kan det være? Er det rett og slett magneten?![]()
![]()
Holder på å koke opp vørter til starter og oppdaget plutselig svart gugge i skummet. Kolben ble vasket godt før bruk, men jeg glemte å ta ut magneten.
![]()
For de som måtte ligge våkne om natta og lure: Smakte en enhet i dag, og ingen hodepine nå, noen timer etter. Da den kom sist, begynte den å bygge seg opp nesten med en gang. Da var det nok været og generelt labert væskeinntak som sto bak. Eller noe annet. Men mest sannsynlig ikke "dunkelweizen som ikke er dunkelweizen" (TM)Dette er muligens et rart spørsmål heller enn et dumt. "Post hoc ergo propter hoc" er et latinsk ordtak som beskriver en tankefeil som gjør at vi enkle vesener antar at noe er årsaken til noe annet, kun basert på at de skjer etter hverandre.
Jeg drakk en hjemmebrygga dunkelweizen på fredag, og mens jeg drakk den kom det en hodepine snikende, som ikke slapp taket før søndags formiddag. Dama drakk en enhet av samme dunkelweizen noen timer etter meg, og fikk samme hodepine. Konsum av den dunkelweizen var det eneste vi gjorde likt den kvelden. Varte ikke like lenge for henne, men fortsatt godt ut i lørdagen. Så da er spørsmålet, kan det være noe med dette ølet som gir hodepine? Det kan også være fordi det var på fredag været i Oslo virkelig la seg på sommer-siden, og at vi begge ble dehydrert omtrent samtidig.
For øvrig ikke noe spesielt fornøyd med smaken av dette øllet. Får se om det endrer seg til det bedre.
Maltbase:
2.5 kg (50%) BestMalz Wheat Malt Grain 4.8 EBC
1.5 kg (30%) BestMalz Munich Dark Grain 28 EBC
1 kg (20%) BestMalz Caramel Aromatic Grain 50 EBC
Meskeprogram:
Temperature 66 °C 30 min
Temperature 72 °C 30 min
Gjærprogram (brukte Fermentis WB-06):
Primary 16 °C 2 days
Primary 17 °C 12 days
Ja, går fint det. Kan jo ta en ball lock med slange (fra gass-inn) til en beholder med vatn. Får naturligvis meir trub i fatet då.Noen som har prøvd å overføre til fat halvveis ut i gjæringa?
Selvfølgelig med sikkerhets ventilen åpen. Bare en fix tanke jeg fikk.
Kanskje det hadde vært fordelaktig mtp. oksygen
@Finn Berger: Mener å ha lest en plass at du pitcher vørten med ferksgjær rett fra kjøleskapet, er det korrekt?