På tide med nok et dumt spørsmål. Driver folk enda med omstikk? Jeg tapper på flaske og tapper alltid over på nytt kar med sukkerlake i bunn (for å få dette blandet godt ut). Jeg ser nå at flere bruker sprøyte til å fordele sukkerlake direkte i flaskene.
Spørsmålet er;
- Hvor mye har det å si for oksidering av ølet med omstikk før tapping?
- Om jeg skal bruke sprøyte til sukkerlakefordeling; er det nødvendig å røre lett i gjærkaret før tapping?
Jeg stikker alltid om til blandingskar. Det er umulig å gi noe sikkert svar på spørsmålet om hvor mye det betyr for oksideringa, men jeg mener jeg ikke har noe stort problem med det. Men for all del; jeg sier ikke at det ikke har betydning, eller at jeg ikke overveier å gjøre ting annerledes for å redusere innblandinga av oksygen.
Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skulle unngått å stikke om tørrhumla øl; tappestaven ville gått tett og/eller jeg ville fått en god del humlepartikler i flaskene om jeg ikke stakk om sånn at jeg får filtrert vekk humla.
NEIPA'en er vel en slags "miner's canary"; det er det ølet der du mest umiddelbart vil merke oksideringsproblemer. Og jeg merker det nok, men ikke så mye at jeg ikke finner det bryet verd å brygge NEIPA. Slekt og venner er veldig glad i den, og den holder seg faktisk godt nok; det gjelder både farge og aroma. (Den blir riktignok aldri mer enn maks et par måneder gammel
.)
Jeg mener nok at en del er litt vel pessimistiske i vurderinga av oksideringsproblemet. Jeg gjør det jeg kan gjennom hele bryggeprosessen fra jeg kverner og fyller vann i kjelene og fram til korking for å unngå unødvendig innblanding av oksygen; dvs. ingen plasking eller unødvendig/kraftig røring på
noe trinn. Jeg er veldig forsiktig når jeg starter fyllinga av hver flaske, og jeg fyller flaskene helt opp, så det så å si ikke er noe luft i rommet mellom øl og kork. Jeg
veit ikke hva som eventuelt har effekt, men jeg er overbevist om at summen har det.
Jeg kjøler ikke ned ølet før tapping, så det problemet har jeg ikke. Når jeg tørrhumler, prøver jeg å gjøre det mens det ennå er i alle fall noe gjæraktivitet i ølet, og jeg åpner bare ei lita glippe for å slenge inn humla. (Noen ganger tørrhumler jeg også under hovedgjæringa, og da er det neppe noe problem.)