Tråden for dumme spørsmål.

@Amarillo, har du lagt merke til at gjær fra trykkgjæring også ser annerledes ut? Nå har ikke jeg mer enn 2-3 bryggs erfaring med gjæring under trykk, og da bare på 0,5 bar, men da har gjæren etterpå nærmest sett ut som cottage cheese eller "most sjokoladepudding", om du forstår hva jeg mener.
 
Nei, har ikke lagt merke til det, har ikke sett så nøye på den, men tror jeg ville lagt merke til det hvis det var spesielt mye klumper i den.
Hvilken gjærtype(r) har du brukt?
 
Hmmm - jeg har blitt lært å helle fra kjele til gjærkar med "plask og bram" for å få luft inn - samt riste karet noe voldsomt med litt av vørteren for å få inn gjæra. Er dette helt no-no eller er det fortsatt ok?

Ser også at "alle" tapper med stang fra gjærkarets tappeventil. Selv bruker jeg alltid hevert med tappestang. Hva er evt. negative konsekvenser av dette?
Jeg plasker via motstrømskjøler ned i gjæringskaret. Har alltid plasket i den fasen.

Når det gjelder tapping på flasker så stikker jeg om via hevert til eget flaskingskar med kran og tappestav. Da blander jeg også inn sukkerlake. Her er jeg forsiktig og forsøker å unngå plasking. Jeg har ikke kran i gjæringskaret, og mener også man risikerer mye grums om man tapper rett fra karet. Jeg synes ikke hevert er dumt (det er sånn jeg gjorde det på første brygg), men jeg synes det blir mindre søl når man har en fastmontert tappestav på bøtta.
 
Det begynner å bli en stund siden mitt forrige dumme spørsmål (her) så det er på tide med et nytt:

Finnes det noen grunnleggende regel for lagringstid og holdbarhet for de forskjellige ølstilene?
Altså hvor lenge f eks en pils eller en ipa MÅ lagres, BØR lagres før smaken er optimal, og hvor lenge det KAN lagres før det begynner å bli dårlig igjen.
Og ikke minst hvilke temperaturer det bør lagres ved.

Med lagring mener jeg da tiden ETTER karbonering er ferdig, og det forutsettes selvsagt at det ikke er infisert, samt at oksygeninnblanding er holdt til et absolutt minimum.

Jeg synes selv med min begrensede erfaring at mine øl blir bedre og bedre mot slutten, og det virker å være gjennomgående blandt de fleste hjemmebryggere, er man generelt for tidlig på drikking?

Ingen?
 
Det er så mange variabler ut over en særskilt ølstil at det blir vanskelig å svare på. Til en viss grad kan du regne at både alkoholsterke og mørkere øl holder seg lenger, og de med mye humle og som skal ha bidrag fra gjær i suspensjon vil tape seg raskest først. Tappemetode har også stor innvirkning på holdbarhet. Der er en tommelfingerregel "3-30-300". Ølet holder seg 3 dager ved 30 grader, 30 dager ved romtemperatur og 300 dager ved kjøleskapstemperatur.
 
Nei, har ikke lagt merke til det, har ikke sett så nøye på den, men tror jeg ville lagt merke til det hvis det var spesielt mye klumper i den.
Hvilken gjærtype(r) har du brukt?

Dahls pilsgjær og Imperial A09 Pub (tilsv. WLP002) var de to siste og som jeg husker var slik. Har ikke brukt sistnevnte mye, men pilsgjæren vet jeg har oppført seg "normalt" tidligere.
 
Jeg plasker via motstrømskjøler ned i gjæringskaret. Har alltid plasket i den fasen.

Når det gjelder tapping på flasker så stikker jeg om via hevert til eget flaskingskar med kran og tappestav. Da blander jeg også inn sukkerlake. Her er jeg forsiktig og forsøker å unngå plasking. Jeg har ikke kran i gjæringskaret, og mener også man risikerer mye grums om man tapper rett fra karet. Jeg synes ikke hevert er dumt (det er sånn jeg gjorde det på første brygg), men jeg synes det blir mindre søl når man har en fastmontert tappestav på bøtta.

Takk for svar. Tror jeg da bare fortsetter å stikke om + tapper på flaske via hevert. Har fungert for meg lenge, og med mindre det har innvirkning på ølets smak så trenger jeg ikke endre metode.
 
Hva bestemmer hvor ofte en sylinder må trykktestes? Antok det var snakk om gassen man skulle fylle på flasken eller hva flasken ble brukt til? Eller er det slik at man f.eks skulle kunne trykkteste en flaske, og så bruke den til CO2 i f.eks 10 år.
Forstått det slik at luftflasker som brukes under vann ved dykking skal trykktestes hvert 2. år, og flasker over vann hvert 5. år. Mens flasker til ikke giftige gasser ellers er 10 år?

Leverte en CO2-flaske til Bra-Tek/Firesafe i Drammen, personen som hadde ansvaret for trykktesting var ikke tilstedet så fikk ikke gjort det på stedet, og måtte sette fattern som kontaktperson da han har langt bedre mulighet til å hente flasken igjen.

Første tilbakemeldingen var at den hadde feil legering for trykktest (men uvisst om det var pga deres utstyr, eller om legeringen faktisk ikke var lovlig lenger). Når flasken ble hentet så var det endret til at de ikke trykktestet den fordi serienummeret tilsa at den skulle trykktestes hvert 2. år, men at de da ikke trykktestet den fordi det kanskje ikke var økonomisk forsvarlig å gjøre dette såpass ofte. (De ville ta 950kr for trykktest av denne for øvrig, 6kg. Så de er nok da den dyreste aktøren også)
De sa også at det var vanlig at man hadde med dokumentasjon på tidligere trykktest, noe som får meg til å stusse da jeg trudde dette faktisk skulle preges i flaskene, slik at flasken i seg selv er dokumentasjonen. Flasken er ikke merket med D eller Å
Er det slik at det kun er dykkertanker som preges slik, eller er det få som gjør dette korrekt?

Stusser en del over det da det er lite sannsynlig at Hydro (er gammel CO2-flaske fra Hydro) ville brukt en flaske som må trykktestes annet hvert år. Samt at de ikke opplyste om dette i første omgang, men da mente flasken ikke kunne trykktestes pga legeringen.
 
Jeg har akkurat sett på noen som brygger øl, jeg var med for og observere for og lære, jeg skal begynne med å brygge selv.

Det jeg lurer på:

Han brukte Craftsan i gjæringskaret og helte bare ut det som var i bunnen uten og skylle, er det greit og gjøre uten og skylle?

Og i samme spørsmål, hvordan skyller jeg dette? Bruker jeg kokene vann for å skylle middele ut?
 
Det er hele poenget. Skyller du ut saniteringsvæsken, kunne du like godt skylt med vann først som sist.
Ja okei, jeg må bare spørre dumt. Jeg har bare lest databladet som følger med bestilling av Craftsan og der står det mye farer ved kontakt og inhalering osv. Så jeg tenkte bare å spørre her for og være sikker på att det ikke er skadelig på noen måter. Men takk for svar, setter pris på det.
 
Ja okei, jeg må bare spørre dumt. Jeg har bare lest databladet som følger med bestilling av Craftsan og der står det mye farer ved kontakt og inhalering osv. Så jeg tenkte bare å spørre her for og være sikker på att det ikke er skadelig på noen måter. Men takk for svar, setter pris på det.
Ufortynnet ja. Skal vel blandes med 15 ml til 10 liter eller noe i den dur.
 
Ufortynnet ja. Skal vel blandes med 15 ml til 10 liter eller noe i den dur.
Sjekket bryggselv nå, og det blandes 20ml til 10 liter. Det er samme som jeg bruker for Starsan (i.e. blander som regel 4ml Starsan i 2 liter vann, noe som klarer seg til min småbatchbryggingen min. Bruker det når jeg brygger og når jeg flasker.
 
Håper du har brukt hansker da, jeg synes i hvert fall det er nødvendig selv med 10 ml på 5 liter når jeg må ha hendene nedi en stund f.eks. ved flaskeskylling. Ellers skal det vel betydelige mengder til før man merker noe på det ferdige ølet.
 
Flasken er opprinnelig merket 1 oz per 5 gallon. Som vil si 1.5ml per liter vann.

Den er relativt drøy ja. Det er for så vidt alle tilsvarende produkter jeg har vært borti også. Har noen greier i pulverform som er omtrent like drøy.

Har man brukt ti ganger så mye så blir det jo en reel utgift :)
 
Tilbake
Topp