Tråden for dumme spørsmål.

Det er hele poenget. Skyller du ut saniteringsvæsken, kunne du like godt skylt med vann først som sist.
Ja okei, jeg må bare spørre dumt. Jeg har bare lest databladet som følger med bestilling av Craftsan og der står det mye farer ved kontakt og inhalering osv. Så jeg tenkte bare å spørre her for og være sikker på att det ikke er skadelig på noen måter. Men takk for svar, setter pris på det.

Ja okei, jeg må bare spørre dumt. Jeg har bare lest databladet som følger med bestilling av Craftsan og der står det mye farer ved kontakt og inhalering osv. Så jeg tenkte bare å spørre her for og være sikker på att det ikke er skadelig på noen måter. Men takk for svar, setter pris på det.
Ufortynnet ja. Skal vel blandes med 15 ml til 10 liter eller noe i den dur.

Ufortynnet ja. Skal vel blandes med 15 ml til 10 liter eller noe i den dur.
Sjekket bryggselv nå, og det blandes 20ml til 10 liter. Det er samme som jeg bruker for Starsan (i.e. blander som regel 4ml Starsan i 2 liter vann, noe som klarer seg til min småbatchbryggingen min. Bruker det når jeg brygger og når jeg flasker.

Håper du har brukt hansker da, jeg synes i hvert fall det er nødvendig selv med 10 ml på 5 liter når jeg må ha hendene nedi en stund f.eks. ved flaskeskylling. Ellers skal det vel betydelige mengder til før man merker noe på det ferdige ølet.

Flasken er opprinnelig merket 1 oz per 5 gallon. Som vil si 1.5ml per liter vann.

Den er relativt drøy ja. Det er for så vidt alle tilsvarende produkter jeg har vært borti også. Har noen greier i pulverform som er omtrent like drøy.

Har man brukt ti ganger så mye så blir det jo en reel utgift :)

Whaaat? Har brukt Star-San siden jeg begynte å brygge og har alltid blandet 15 ml i 1 liter vann.

Sjekket på flasken nå og der står det 15-25 ml i 10 liter vann. Er det mulig? :eek:

Jeg har en 650 ml sprayflaske hvor jeg blander in 1/4 oz ~7 ml StarSan
skyller da av med vann

Sist redigert:
Aldri, og har ikke merket noe spesielt. Har flasket en batch i dag, og kan rapportere om at jeg fortsatt er i live :)

Anekdotiske bevis kan ikke godtas. Jeg tillater meg å tvile:p.

Jeg blander "normalt" - og blir fort sår om jeg ikke passer meg. Holdt faktisk på så jeg fikk blødende sår før jeg skjønte at hansker måtte til.

Spørsmål om gjær!

Pusler med en oppskrift på en engelsk bitter. OG ca. 1.045. Skal gjæres med WLP013 London ale yeast. Ca. 80 liter i gjæringstanken. Brewfather sier at vi må ha 9 pakker med den produksjonsdatoen vi har på dem. Vi har 7 pakker og tar sjansen på at det holder.

Planen er å sette et nytt brygg rett på gjærkaken uken etter og vi regner med at det er nok gjær til en skikkelig høy-OG-øl (satser på noe mørkt og fyldig på rundt 10 %).

Så til spørsmålet: Finnes det noen kalkulator eller måte å beregne hvor mye gjær vi har i gjæringstanken etter at dette er utgjæret?

God idé fra @Miguel.

Brewers friend. Step 1 er å lage vanlig Starter. Sep 2 er selve byggingen. 20.liter i mitt eksempel. Du får sikkert ikke med deg alt over. Noe blir jo i ølet. Men hvis du forsiktig regner 80% og angir den som slurry i neste starter med alder et par dager etter forrige bryggedag, så tar du hensyn til den gjæren som har dødd.

Det kan vel ikke være så veldig gal beregning?
7d70e7683d79c566d0816992d7e88960.jpg

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Bruk en gjærstarter-kalkulator?
Jeg bruker Brewfather. Kalkulatoren der funker slik at du oppgi hva du skal brygge og hva du har av gjær og så forteller den deg hvor stor starter du må lage. Jeg angir at jeg skal brygge 80 liter med OG 1.085, 100 % viability på gjæren (den blir stående oksygenfritt og kjølig en uke til vi brygger igjen) og at jeg starter med 7 pakker og ingen røring. Den svarer da at jeg trenger 22 pakker gjær (eller ca 2200 milliarder celler). Og den sier jeg må ha en starter på 33,6 liter om jeg starter med 7 pakker. Og det gir meg ca 2200 milliarder celler. Men så kan jeg overstyre og si jeg har 80 liter starter (som da altså er batchen jeg skal brygge først). Da sier den at jeg vil få 3240 milliarder celler. Altså omtrent 1000 milliarder celler mer enn jeg trenger.

Høres det ut som om jeg har brukt kalkulatoren rett da? Og i så fall: Er det alt for mye gjær å bruke (ca. 3200 milliarder celler i stedet for 2200 milliarder celler). Eller hvordan tenker dere som setter neste batch rett på gjærkaken etter forrige brygg?

Jeg bruker Brewfather. Kalkulatoren der funker slik at du oppgi hva du skal brygge og hva du har av gjær og så forteller den deg hvor stor starter du må lage. Jeg angir at jeg skal brygge 80 liter med OG 1.085, 100 % viability på gjæren (den blir stående oksygenfritt og kjølig en uke til vi brygger igjen) og at jeg starter med 7 pakker og ingen røring. Den svarer da at jeg trenger 22 pakker gjær (eller ca 2200 milliarder celler). Og den sier jeg må ha en starter på 33,6 liter om jeg starter med 7 pakker. Og det gir meg ca 2200 milliarder celler. Men så kan jeg overstyre og si jeg har 80 liter starter (som da altså er batchen jeg skal brygge først). Da sier den at jeg vil få 3240 milliarder celler. Altså omtrent 1000 milliarder celler mer enn jeg trenger.

Høres det ut som om jeg har brukt kalkulatoren rett da? Og i så fall: Er det alt for mye gjær å bruke (ca. 3200 milliarder celler i stedet for 2200 milliarder celler). Eller hvordan tenker dere som setter neste batch rett på gjærkaken etter forrige brygg?

En tommelfingerregel er at du kan brygge 10x gravity units som neste brygg med den gjæren som man sitter igjen med etter et brygg (hvis jeg husker rett).

Jeg ville egentlig bare satt standard 75% viability. Du får jo en del døde gjærceller etter et brygg. 75 er kanskje ganske strengt, men dette tallet velger du selv, men 100% vil ikke stemme, da gir du deg selv ikke noe headroom før neste kalkulering. Jeg vet ikke hva som er normal % for hvor mange celler som dauer ila et brygg.

Du sa du skal opp i 10%. Får du til det med bare 1.085 da? Med mindre du bruker sukker da.

Når du skal opp i store øl så må du også bumpe pitchraten, da mange celler vil stryke med på slagmarken ifht et øl på 1.045 som iallefall har en rate på 0.75/ml/plato. Jeg ville sett på en rate lignende pilsner hvis du skal opp mot 10%.

Sist redigert:
En tommelfingerregel er at du kan brygge 10x gravity units som neste brygg med den gjæren som man sitter igjen med etter et brygg (hvis jeg husker rett).

Jeg ville egentlig bare satt standard 75% viability. Du får jo en del døde gjærceller etter et brygg. 75 er kanskje ganske strengt, men dette tallet velger du selv, men 100% vil ikke stemme, da gir du deg selv ikke noe headroom før neste kalkulering. Jeg vet ikke hva som er normal % for hvor mange celler som dauer ila et brygg.
Takk for svar! Med 75 % viability så har jeg "bare" ca. 500 milliarder celler for mye. Utgangspunktet for spørsmålet mitt var jo i egentlig om jeg ender opp med alt for mye gjær (som jo ikke er helt bra med tanke på smaksprofil om jeg har forstått det rett). Men da er jeg ikke så himla mye over likevel og jeg gjør som jeg har tenkt.

Takk for svar! Med 75 % viability så har jeg "bare" ca. 500 milliarder celler for mye. Utgangspunktet for spørsmålet mitt var jo i egentlig om jeg ender opp med alt for mye gjær (som jo ikke er helt bra med tanke på smaksprofil om jeg har forstått det rett). Men da er jeg ikke så himla mye over likevel og jeg gjør som jeg har tenkt.

Jeg editerte innlegget mitt samtidig som du svarte, la til pitchrate i innlegget mitt.

Tilbake
Topp